Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard Riff Rundown: Tommy Emmanuel's "The Claw" from the Jerry Reed album 'Sneakin' Around'

    Geen idee of er op dit forum nog uberhaupt mensen geïnteresseerd zijn in technieken

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Geen idee of er op dit forum nog uberhaupt mensen geïnteresseerd zijn in technieken
    Uiteraard. En deze man kan het echt.
    Ik zie 'm dingen doen die rechtstreeks uit 3 finger banjo lijken te komen (niet zo gek voor iets van Jerry Reed, zelf een grote Scruggs fan).
    Toch klinkt het op een gitaar wel af en toe een beetje kreupel. Op banjo kun je de layout zó kiezen, dat iedere volgende noot met een andere finger getokkeld wordt, dat houdt de 'flow' er beter in.

    Dat gezegd hebbend, bij medium tempo spul -vooral boogie woogie achtige stuff- wil ik ook wel eens twee keer achter elkaar een middelvinger gebruiken.
    Kortom de enige regel is, dat er uitzonderingen bestaan....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Een banjo is geen gitaar zoals een gitaar geen piano is, je moet dingen overzetten.
    Gitaar is wat dat betreft een rare eend in de bijt met dat stoeien van technieken van andere instrumenten, ik geloof niet dat andere instrumenten dat ook doen?
    Het is ook niet 1 op 1 overnemen maar meer integreren, whatever works.

    Toen dit vinyl plaatje van Gatton voor een muziekblad opgenomen uitkwam zat er transcriptie bij en daar heb ik nog steeds plezier van.
    Gatton zei er zelf over, het is een demonstratie, technieken van steel, banjo en piano van klassiek tot jazz en blues. Het is ook typisch gitaar dwz, je jat van andere instrumenten maar ik geloof niet dat het andersom kan.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Nou daar ben ik me dan toch wel benieuwd waar die banjo techniek verstopt zit.
    Ik hoor wel vleugjes Bluegrass gitaar en/of mandoline.
    Heb je die transcriptie ter inzage?
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Wat jij mandoline noemt is waarschijnlijk het Les Paul speed up gitaar lickje?

    Met banjo bedoel ik gewoon het alternate vingergetokkel (technische term is hybrid picking, in feite een techniek van Segovia maar die deed niet aan plectra) Bijvb tussen 0.25/0.35

    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 maart 2022 om 11:07
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Cool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat jij mandoline noemt is waarschijnlijk het Les Paul speed up gitaar lickje?
    Nee, meer wat er na 1:19 gebeurt, gewoon zo'n riedel losse noten.
    Toegegeven, een beetje mando is wel wat complexer (moderne Bluegrass trouwens als geheel ook ):


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Met banjo bedoel ik gewoon het alternate vingergetokkel (technische term is hybrid picking, in feite een techniek van Segovia maar die deed niet aan plectra) Bijvb tussen 0.25/0.35
    Dichtbij, maar geen chocola (close, but no cigar) . Dit blijft bij een ritmische ''akkoordzoem" met een enkelvoudig, herhalend patroontje. Bij banjo is er tegelijkertijd nog iets anders aan de hand, namelijk dat de melodie doorloopt, doordat de rechterhand voortdurend andere patronen kiest om de melodienoten op hun plek te krijgen. Daarnaast zorgt de aanwezigheid van de 5e snaar voor iets dat volstrekt uniek is
    Ik hoor (en lees) dat er niet in. Daar is wat Gatton doet te simpel voor. Let wel, ik beweer niet dat het makkelijk is.
    Ik hoor hier en daar wel zaken die aan Bluegrass gitaar doen denken (cross picking zoals Clarence White dat soms deed)

    Maar goed, Gatton's poging (0.25/0.35) als "banjo" benoemen kan natuurlijk best, analoog aan hoe het toevoegen van een eetlepel kerriepoeder aan een pan rijst met hollandse soepgroenteprut een authentiek Indiaas gerecht zou opleveren. ....

    Ik denk niet dat Earl Scruggs ooit van Segovia had gehoord (later, toen zijn banjostijl tot over de grenzen bekend was geworden, hoogstwaarschijnlijk wel).
    Hij noemde als één van zijn belangrijkste invloeden klarinettist Pete Fountain, die jazz speelde.
    De vermenging van de muziek van Keltische en AngloSaksische settlers met die van de Afrikaanse (dwang)immigranten leverde de Appalachian muziekcultuur op die evolueerde tot Bluegrass, die op zijn beurt zonder Scruggs weer nooit zou zijn geworden tot wat het nu is.
    En in ruim 75 jaar doorgegroeid (anybody say 'banjo'? , hoor je trouwens die 5e snaar (f#)? ):
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ok........
    stukje uke dan


    Laatst gewijzigd door Pepe; 22 maart 2022 om 15:38
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Haha, crazy !!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top