Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Hoe bewaar je je gitaar en hoe meet je de vochtigheid van je gitaar

    Wat is een goede manier om een akoestische gitaar te bewaren, in de hoes of juist niet.

    En waar ik nog meer benieuwd naar ben is hoe zit het met vocht of beter gezegd met luchtvochtigheid
    - hoe vochtig is de ruimte waar je de gitaar bewaard
    - hoe kan je bij een gitaar meten of deze te “nat” is of te nat is geweest?

    Nu lees je overal dat een “gezonde woning” 40 - 60 % vochtigheid heeft.
    Is dat ook bij de gemiddelde woning zo?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Mijn mening, voor wat ie waard is: de vochtigheidsgraad op zich is doorgaans niet goed of slecht, maar grote/snelle verschillen daarin kunnen wel slecht zijn. Ook dat is nogal afhankelijk van de constructie van je akoestische gitaar. Bijvoorbeeld: massief houten bovenblad is doorgaans kwetsbaarder dan gelamineerd bovenblad.
    Zo juist gekeken wat op dit ogenblik de vochtigheidsgraad in de kamer is: 35%. Precies boven die vochtigheidsmeter hangt een custom made volledig massief houten flattop gitaar. Is 30 jaar oud, zou nu nieuw €3.500-€4.000 kosten, maar ik maak me geen zorgen.

    De piano echter stond hier vroeger naast de 's zomers steeds open balkondeur en de lak aan die zijkant is door de afwisseling van vocht en zon flink gebarsten. Ook heb ik eens een knal uit de piano horen komen. Dat zou wel eens het klankbord geweest kunnen zijn, waar bij inspectie een barst in bleek te zitten. Maar misschien was die al ouder.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb mijn gitaren vlak bij een convectorput staan en merk daar weinig van. De meesten zijn zelfs maanden na het laatste gebruik nog steeds in stemming, zowel de Aziatische, de customs en de echte 'proudly made in America' exemplaren.

  4. #4

    Standaard

    Het heeft voor een groot gedeelte toch te maken met de relative vochtigheid van de ruimte mag ik aannemen.
    Een gitaar trekt toch geen vocht aan, zoals bijvoorbeeld zout?

    Als een gitaar in een hoes zit zou je zelfs verwachten dat de vochtigheid minder snel toe of afneemt?

    Maar niet iedereen mag zijn luit in de woonkamer stallen, hoe is het dan op de zolder of hobby kamertjes gesteld?
    Verwarming lager, in de zomer beduidend warmer. Heeft je akoestische gitaar last van ondervonden?

    Monitoren jullie de vochtigheid en/of gebruik je juist bevochtigers?
    Laatst gewijzigd door Gather38; 10 maart 2022 om 09:17

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik snap jouw luit/woonkamer ding niet helemaal.
    Echter mijn schalmei heb ik in de kerker van mijn staminee opgeborgen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    Hout heeft de eigenschap dat het blijvend vocht opneemt of afstaat vanuit de celwanden, ook al is het gedroogd. Alleen bij grote plotselinge temperatuurverschillen of zeer hoge of lage vochtigheidswaarden zullen de cellen zich niet snel genoeg aan kunnen passen. Ook zit er een maximale grens aan hoeveel vocht er opgenomen kan worden zonder vervormingen, maar ik neem niet aan dat je een waterval naast je gitaar hebt staan. M.a.w.: bij normaal gebruik geen paniek.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Wat Purplejohn zegt, geen paniek.
    En de beste manier om een gitaar te bewaren is voor je buik.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Om een antwoord op je vraag te geven: luchtvochtigheid kan je meten met een hygrometer, die kan je in vele maten en soorten kopen en je hoeft alleen een indicatie te hebben dus je hebt geen dure nodig. Zo'n ding van de Aliexpress van een paar euro die temperatuur en vochtigheid aangeeft is voldoende voor dit gebruik.

    Je gitaar heeft graag omstandigheden waar jij je ook plezierig in voelt, dat is ongeveer tussen 40% en 70% luchtvochtigheid en zo rond de 60% zou ideaal zijn. Gitaren hebben meer moeite met te droge lucht dan met te vochtige lucht en te droge lucht komt vooral voor als de CV lekker staat de werken, je kan het simpel oplossen door vochtbakjes aan de radiatoren te hangen, als het te vochtig wordt gooi je wat ramen open en laat het even lekker doorwaaien.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 10 maart 2022 om 17:02

  9. #9

    Standaard

    Kamerplanten werken beter dan vochtbakjes.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik monitor wel op zo'n weerstationnetje. Geen idee hoe accuraat dat is. Als het erg droog is (zoals afgelopen week nog geen 30%) merk ik dat zelf al omdat ik bij alles wat ik van metaal aanraak optaters krijg.

    Ik heb waterbakjes aan de radiatoren en de was droog ik aan een rekje in de kamer, dat helpt al wat.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top