Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Mandoline banjo

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard Mandoline banjo

    Gisteren stuitte ik op een instrument dat ik nog niet kende, maar ik vind het wel een interessant ding. Het schijnt rond de 100 jaar oud te zijn.

    Weet hier iemand wellicht wat voor merk of herkomst dit zou kunnen zijn, en wat zoiets nog waard is? Bedankt alvast voor de info!





    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Gisteren stuitte ik op een instrument dat ik nog niet kende, maar ik vind het wel een interessant ding. Het schijnt rond de 100 jaar oud te zijn.

    Weet hier iemand wellicht wat voor merk of herkomst dit zou kunnen zijn, en wat zoiets nog waard is? Bedankt alvast voor de info!
    Die 100 jaar zou best kunnen kloppen, misschien zelfs ouder.
    Het ding heeft zo te zien erg geleden. Als je er echt meer van wilt weten loont het om het eens op de Banjo HangOut te proberen in het gelinkte 'Collectors' forum. Daar heet ik (uiteraard) ook RB-1 (from Holland).
    Interessant is dat de pot (alles aan een banjo dat geen hals is) bij jou een duidelijk Amerikaanse constructie heeft.
    Een houten (gelamineerde) ring, met daarop het vel dat door een hoepel (tensionhoop) op zijn plaats (en op spanning) wordt (werd) gehouden.
    De metalen uitsteeksels, waar de haakjes (brackets) doorheen lopen, worden 'shoes' genoemd. Dit was de traditionele bouwwijze, voornamelijk totdat Gibson tussen 1925 en 1930 het Mastertone principe ontwikkelde.
    Je ziet banjo's met shoes and brackets het meest terug in de Old Time muziek, terwijl Bluegrass na zijn ontstaan in 1945 de Mastertone omarmde.
    In de categorie bastaard banjo's zijn er, naast de mandoline bj. ook nog twee viersnarigen, de plectrum en de iets kortere tenor, de laatsten bekend uit de traditionele jazz.

    De mandoline banjo was het eerste instrument waarmee ik in aanraking kwam, ik zal een jaar of 7 zijn geweest..
    Stond in een soort canvas tas (wat we nu gig bag zouden noemen) in de kast van mijn kamertje in het ouderlijk huis.
    Mijn vader vertelde hoe hij het ding kort voor de oorlog had gekocht van gespaard verjaardagsgeld.
    Er volgende een demonstratie stemmen (GDae), gevolgd door enige populaire deuntjes uit de tweede helft van de jaren 30. En ja, ik mocht het ook proberen, mits ik voorzichtig was en het ding na afloop steeds netjes in de tas wegborg.
    Zo gezegd, zo gedaan en mijn vader vertrouwde mij tegen het eind van zijn leven toe dat ik hem na een jaartje al voorbij was qua instrumentbeheersing en dat hij daar best trots op was. Tot op hoge leeftijd heeft hij onze optredens nog bezocht.

    Omdat ik destijds tevergeefs had geprobeerd om op de mandoline banjo het thema van The Beverly Hillbillies (wat toch duidelijk een banjo was) na te spelen, kwam er jaren later uiteindelijk een 5 string en the rest is history.
    Toch heb ik daarnaast mandoline niet verwaarloosd en speel tegenwoordig op een fijne A-5L, hoofdzakelijk... Bluegrass.

    De banjo van mijn vader was een Europees model met een vrijzwevende toonring/vel/ tensionhoop combinatie die met een paar puntige boutjes boven in de ééndelige klankkast hing.
    Ik heb eind jaren 80 het geval uiteindelijk helemaal gerestaureerd en hij is na mijn vaders overlijden weer bij mij teruggekeerd.
    Er is geen foto van, maar hij ziet er in elk geval een stuk beter uit dan dit verder heel vergelijkbare exemplaar:
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Hey, bedankt voor de uitgebreide informatie! Het ding is vroeger veel bespeeld, maar pakweg de laatste 50 jaar niet meer. Wat zou zo'n ding nog waard zijn, denk je? De eigenaar heeft zelf geen idee en ik ook niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Als tafel lijkt ie me niet zo mooi.

  5. #5

    Standaard

    Ik ben geen kenner maar het is wat de gek er voor geeft.

    Uit een erfenis heb ik een op jou mandoline lijkende een 4 snarige banjo gekregen, ook met een relatief korte hals EN originele kanvas zak!
    Omdat ik er niets mee deed heb ik die na enige tijd op MP gezet, maar 4 tientjes was de max wat ik er voor kreeg.

    Maar een mandoline versie is wel leuk, is hij voor de verkoop?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, ik hoef hem zelf ook niet direct te houden, maar geen idee wat de waarde is. Een paar tientjes was ook mijn voorzichtige schatting. Maar wie weet is het een pareltje, je weet het niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Bedankt in elk geval voor de info!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    My pleasure! 👍

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top