Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 51
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard Advies gevraagd: semi-akoestische nylon snarige cross-over met cutaway gezocht

    Ik ben me aan het oriënteren voor een semi-akoestische nylon snarige cross-over met cutaway,
    budget richtprijs 500-800 euro en hoop dat mensen me hier misschien wat mee kunnen helpen.

    Achtergrond; speel bijna 30 jaar gitaar, maar voornamelijk elektrisch.
    Heb al een leuke semi-akoestische western gitaar; Crafter GAE-36. Gekozen omdat ie akoestisch al heel goed klonk. Wel recent de fout gemaakt om te dunne en te heldere snaren erop te leggen; een setje D'Addario 85/15 in 0.10-0.47. Er lag voorheen een set 0.12-0.53 op. Ik vermoed dat de volgende set 0.11-0.52 (Custom Light) Phosphor Bronze wordt...


    Paar jaar geleden kwam daar een mooie vintage flamenco blanca gitaar bij, een Antonio Sanchez 1027F uit '92. (foto van het web. Heb niet zo'n suf interieur. )


    Gezien die specificaties wel een beetje verwend; niks gelamineerd, ebben toets, etc.
    Door die nieuwe ervaring met nylon-snaren jeukt het wat meer en zoek ik een beetje de brug tussen mijn 2 (semi)akoestische gitaren.

    Waar zoek ik naar?
    -Een gitaar die akoestisch al goed/geweldig klinkt, dus 't gros van de Yamaha's in mijn budget valt af.
    Iets met een natuurlijke warme edoch gedefinieerde klank.
    -Topkambreedte ergens rond de 45mm-48mm. De Crafter zit op 42 en de A.S. op 52mm, dus daartussen met een lichte hang richting het klassiekere. Evt. 50mm.
    -Minimaal 19 frets.
    -Cutaway; ben van huis uit toch echt een elektrisch (rock/metal)gitarist en priegel ook graag hoog. Hoe mooi die Antonio Sanchez ook klinkt, Mercyful Fate's "Into the Coven" intro lukt er niet op.
    -lichte voorkeur voor toets met een radius (12" tot 16").
    -lichte voorkeur voor aanhechting bij 14e fret; dit heeft m'n Crafter ook en speelt voor mij fijn.
    -Qua body dikte; hoeft niet per se een thinline te zijn, maar groter/dikker dan die Grand Auditorium (100-127mm) hoeft ook weer niet.

    Om een idee te geven, ik heb mijn oog al laten vallen op diverse modellen van Ortega en Cordoba, zoals de Fusion 12, Fusion 14, Fusion Concert, Fusion Orchestra, C7-CE, Striped Suite C/E en ben benieuwd naar ervaringen, tips, etc.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    niemand?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Wat jij omschrijft heb ik zelf nog nooit gezien of (van) gehoord...... Laat staan dat ik je hiermee kan helpen. Ja het is triest geworden hier op het forum.....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Wat jij omschrijft heb ik zelf nog nooit gezien of (van) gehoord...... Laat staan dat ik je hiermee kan helpen. Ja het is triest geworden hier op het forum.....
    Er zijn toch ondertussen best wel een aantal gitaren die in dit niche-segment(je) vallen. Maar goed, blijkbaar zijn de mensen dan hier óf steelstring spelers of klassiek/flamenco spelers, zonder iets er tussen.

    Ik had de vraag ook al weggelegd bij een winkel, die kwamen er mee terug dat ik de Ortega Striped Suite en een Yamaha NTX 3N moest vergeten, aangezien ze beiden een flink hoge actie hadden, die meer bedoeld was voor klassieke gitaristen.
    Ik neig momenteel het meest naar 2 modellen van de Cordoba Fusion series; de Fusion Orchestra CE (ceder top, rosewood sides/back) en de Fusion Maple 14 (spruce top, maple sides/back).
    Voor de rest redelijk vergelijkbare specs en prijs, maar klanktechnisch dus wel verschillend.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    niemand?
    Ik weet hier echt helemaal niets van. Tweemaal op z'n ding (kort) gespeeld en dat was een Gibson Chet Atkins die akoestisch weinig brengt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik meen me te herinneren dat Alhambra zgn. 'crossover' gitaren heeft, nylonsnarig met radius toets en nog wat aanpassingen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik heb er een, maar dat is een staaltje huisvlijt. Nylonsnarig, topkam 48 mm., toetsradius 14", aansluiting op XIV, 20 frets, cutaway, body 95 mm. diep. Akoestisch, maar met piëzo-strip onder de brug, en een intern microfoontje dat je er bij kunt mengen.
    Vink, vink, vink, vink, vink, vink, vink. Ik weet alleen nooit te beoordelen of iets een gewèèèldige klank heeft, warm edoch gedefinieerd of anderszins.



    Maar goed, hier heb je verder ook niks aan, want hij is van mij, en er is geen tweede van
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Ik neig momenteel het meest naar 2 modellen van de Cordoba Fusion series; de Fusion Orchestra CE (ceder top, rosewood sides/back) en de Fusion Maple 14 (spruce top, maple sides/back).
    Voor de rest redelijk vergelijkbare specs en prijs, maar klanktechnisch dus wel verschillend.
    Als de specs en prijs redelijk met elkaar overeenkomen, jouw smaak zijn dan wel anderszins aan jouw voorwaarden voldoen, dan rest jou toch niets anders dan ze uitgebreid te proberen en de beslissing aan je eigen oren over te laten?
    Je wensenpakket is al dusdanig dichtgetimmerd dat ervaringen/meningen van anderen daarbij al niet meer van belang lijken te zijn.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Je wensenpakket is al dusdanig dichtgetimmerd dat ervaringen/meningen van anderen daarbij al niet meer van belang lijken te zijn.
    Juist wel. En zeker aangezien bijna geen enkele winkel meerdere van dit soort types tegelijkertijd op voorraad heeft, dus is zelf testen al en stuk moeilijker. Vandaar dat ik naar ervaringen van anderen vraag.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ooit, voor een eenmalig projectje, zo'n crossover "nodig" gehad en een Ibanez GA6CE van Marktplaats geplukt. Niet duur, China, maar Ibanez en het deed wat het moest doen dus alla.

    Wat mij opviel:
    - een toetsbreedte van 45mm speelt echt heel lekker
    - een thinline levert echt in op akoestische kwaliteit t.o.v. een klassieke gitaar
    - het geluid wordt opgenomen met een piezo onder de brug, klinkt niet slecht maar kan veel beter, natuurlijker, misschien iets zoeken met zo'n combinatie van piezo onder de brug en een microfoon in de klankkast?
    - zorg dat de batterij vol is

    Veel meer heb ik er ook niet over te zeggen, project klaar, gitaar opgeborgen.
    'k Zal 'm weer eens pakken want zoals gezegd, het speelt wel fijn.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top