Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    ....dan praat je ineens over bijna 1nF (852pF) aan extra capaciteit. Dat ga je dus wel horen...........
    Heb je daar erg moeite mee dan kun je overwegen een preampje in je gitaar te bouwen, die kun je dan zo configureren dat hij de kabellengte compenseert.

    In antenne installatie's doet (deed) men hetzelfde. Uitgaand van een goed signaal kun je er rustig 100m kabel achter hangen mits de versterker flink met scheve karakteristiek een stevig signaal er in jast.

    Dan was er ook nog een groep welke ongunstig achter een gebouw zat of zo iets. Het al zwakke signaal van de antenne met een hoog ruisniveau ging dan de versterker in. Oppeppen met een versterker heeft dan geen enkele zin omdat de ruis net zo hard wordt meeversterkt. Uiteraard heeft een versterker alleen zin als de signaal/ruisverhouding goed is aan de basis. Vlak achter de pickup is het dat meestal wel. De uitgang van zo'n preamp heeft ook een lagere uitgangimpedantie waardoor minder stoorsignalen zullen worden opgepikt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Sommer Spirit LLX is 52pF/m en €2,66/m.
    Ze zijn er wel, dat ontken ik ook niet, maar ~60pF/m (of 20pF/ft) is wel zo'n ijkpunt... De goede kabels zitten daar omheen, maar ver eronder lukt meestal niet.

    Verder, een nadeel, die LLX lijkt niet lekker in standaard Neutrik pluggen te passen, door de dikke mantel. Van Klotz heb ik ook zo'n kabel; erg stug en je blijft stukjes mantel bijsnijden/vijlen om het passend te maken.
    Die Sommer Spirit XXL is juist zo fijn omdat ie én flexibel is, en vuil (podium waar wat regen/bier/zweet + meuk op ligt) hecht er minder aan óf is er door de gladde mantel makkelijk af te vegen.

    @cluseau, tja, gitaar modificeren met een actieve preamp alleen omdat je brol-kabel gebruikt? Nee, dank je. ;-)
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht

    Verder, een nadeel, die LLX lijkt niet lekker in standaard Neutrik pluggen te passen, door de dikke mantel. Van Klotz heb ik ook zo'n kabel; erg stug en je blijft stukjes mantel bijsnijden/vijlen om het passend te maken.
    haha, dat is klote ja!
    Ik heb daar met van die relatief lompe Neutriks eigenlijk geen last van gehad, maar ook weleens geprobeerd in van die kleine pluggen (van Rean) te frotten, maar dat ging voor geen meter. Ook met die XXL niet, ik dacht dat die twee nauwelijks verschilden in diameter.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ook met die XXL niet, ik dacht dat die twee nauwelijks verschilden in diameter.
    Scheelt nog wel wat hoor; XXL=6,8mm diameter. LLX=7,5mm. En boven de 7mm vinden de meeste pluggen niet leuk...tenminste, hun trekontlasting.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    @cluseau, tja, gitaar modificeren met een actieve preamp alleen omdat je brol-kabel gebruikt? Nee, dank je. ;-)
    Tuurlijk, sta ik helemaal achter maar zelfs een kwaliteitkabel komt bij 6m nog op zo'n 400pF. Op een impedantie van 1meg heeft dat een flinke invloed en kan een preamp de oplossing zijn. Ga je nog duurdere kabels nemen scheelt het niet eens zoveel.

    Voorbeeld, voor HF signalen een Hirschman kabel type "KOKA 799/100" is 52pF/m. Lager ben ik ze nog niet tegen gekomen. Nog steeds 300pF/6m

    pdf
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Gelukkig is er altijd nog de Treble Bleed optie
    Vergt wel enig uitzoekwerk om de juiste balans te vinden, want kies je de capaciteit te hoog dan werkt het averechts. En je moet dan ook altijd dezelfde kabel(lengte) gebruiken om i.c.m. de Treble Bleed condensator het gewenste gedrag te houden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tuurlijk, sta ik helemaal achter maar zelfs een kwaliteitkabel komt bij 6m nog op zo'n 400pF.
    Is zeker waar, maar wat wel interessant is om te lezen is dat een dergelijke high-end roll-off tot op zekere hoogte juist gewenst is door gitaristen. Op het moment dat je een puur, onaangetast gitaarsignaal naar je amp stuurt, schijnen sommige mensen dit weer als klinisch, scherp, storend te ervaren.

    Live speel ik óf met Klotz (en Cordial of Tasker voor fx-loop) kabel, óf wireless met een Shure GLXD16. Thuis met Klotz of Sommer...de Monster Rock kabels liggen te verstoffen. Een naar nevendingetje bij die Monster kabels is dat de pluggen ook een fractie dikker zijn dan wat de meeste jacks accepteren. Ik heb een Ibanez S-type, waar die Monster kabel eigenlijk niet lekker in past.
    • Fatsoenlijke, geen esoterische specificaties
    • Degelijkheid
    • Betaalbaarheid
    • Handling (dus flexibiliteit, makkelijk te reinigen, op te rollen, etc.)


    Dat zijn voor mij zaken waaraan een kabel moet voldoen. Zaolla, Vovox, Van den Hul, Evidence Audio etc. vallen daar voor mij buiten al puur op prijs.
    Kenne ze nog zo fantastisch weze (debatable... )
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Is zeker waar, maar wat wel interessant is om te lezen is dat een dergelijke high-end roll-off tot op zekere hoogte juist gewenst is door gitaristen. Op het moment dat je een puur, onaangetast gitaarsignaal naar je amp stuurt, schijnen sommige mensen dit weer als klinisch, scherp, storend te ervaren.
    Tja, zou bijna zeggen wat wil je nou


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    ......Dat zijn voor mij zaken waaraan een kabel moet voldoen. Zaolla, Vovox, Van den Hul, Evidence Audio etc. vallen daar voor mij buiten al puur op prijs.
    Hobby's kosten nu eenmaal geld.

    In jouw geval speel je blijkbaar met wat grotere lengtes dan normaal, het is dan van belang dat je betere (vaak duurdere) kabels gebruikt.

    Een kabel heeft een scheve karakteristiek waarmee ik bedoel hoe hoger de frequentie hoe meer demping en hoe meer meters des te meer zich dat laat gelden. Nu is er een manier om dat te corrigeren zoals plant al aangeeft maar daarmee verneuk je de signaal/ruisverhouding. Dus gecorrigeerd geluid maar dan wel met meer ruis. Als je het signaal tegengesteld scheef de kabel in stuurt zorgt de kabel voor de correctie aan het einde van die kabel en dan met een betere signaal/ruisverhouding. Bijzonder als je dat allemaal gaat horen maar kan het niet tegenspreken.

    Moraal van dit verhaal: als je het perfect wil hebben kost dat meer doekoe.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Een naar nevendingetje bij die Monster kabels is dat de pluggen ook een fractie dikker zijn dan wat de meeste jacks accepteren.
    Dat wist ik niet. Ik gebruik mijn monster cables nog steeds, al sinds 2005 of zo, en heb 1 kabel (haakse plug) die lastiger inplugt dan de rest. Zal het eens nameten, nooit over nagedacht.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, zou bijna zeggen wat wil je nou
    Ik had het over wat ik links en rechts lees, hè? Niet over mijn eigen bevindingen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Hobby's kosten nu eenmaal geld.

    In jouw geval speel je blijkbaar met wat grotere lengtes dan normaal, het is dan van belang dat je betere (vaak duurdere) kabels gebruikt.

    Moraal van dit verhaal: als je het perfect wil hebben kost dat meer doekoe.
    Ja, en vandaar dat je mij niet ziet spelen met kabels van 30ct de meter.
    Maar evenmin met kabels van 30 euro de meter.

    Goed is goed; ze moeten goed klinken, tegen een stootje kunnen etc. Maar jij weet ook dat er in deze branche ontzettend veel snake-oil verkocht wordt en ik heb bewust de keuze gemaakt dat hoewel het vast goede, degelijke kabels zijn, dit soort kabels van 120 euro voor 3m niet de prijs-kwaliteit verhouding hebben die ik redelijk vind.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top