Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard zijn slechte/goede kabels door te meten?

    Vandaag tijdens de repetitie had ik bij het aanzetten van de versterker ineens minder volume dan doorgaans én was het geluid anders (minder hoog en laag).
    Ik heb uiteindelijk beide kabels in de effectsloop vervangen voor reserve kabels en toen was het geluid weer als vanouds!
    Maar aangezien al mijn gebruikte kabels dezelfde zijn (Klotz met Neutrix) weet ik niet meer welke de goede en welke de slechte zijn. Ik zou ze uiteraard weer kunnen inpluggen maar de versterker staat in de oefenruimte en de kabels heb ik hier thuis.
    Is er een goede manier mbv de multimeter om een indicatie te krijgen welke goed zijn en welke niet?

    Bij voorbaat dank

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik denk dat het helemaal niet aan je kabels ligt maar aan je jacks in de amp.

    Enige manier om kwaliteit van kabels te vergelijken is om ze in de amp te prikken en dan goed luisteren. Hoor je geen verschil dan hoef je je ook niet druk te maken toch?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik denk dat het helemaal niet aan je kabels ligt maar aan je jacks in de amp.

    Enige manier om kwaliteit van kabels te vergelijken is om ze in de amp te prikken en dan goed luisteren. Hoor je geen verschil dan hoef je je ook niet druk te maken toch?
    Ik vond het wel apart dat meteen het volume en sound terug op niveau was na het wisselen van kabel en dan vooral bij de return.
    Maar mochten het inderdaad de jacks van de amp zijn, wat zou ik zelf kunnen doen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.392

    Standaard

    Ik heb zo'n kabeltester en een multimeter. Helaas meerdere keren meegemaakt dat die meters aangaven dat de kabel goed was terwijl ik duidelijk verschil hoorde met een kabel die wel echt goed was. En dan ook niet zo'n beetje.. Vrees dat het meten dus niet alles zegt.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 6 februari 2022 om 23:40
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.286

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Maar mochten het inderdaad de jacks van de amp zijn, wat zou ik zelf kunnen doen?
    Paar keer achter elkaar een jackplug in de send en de return van de versterker induwen en uittrekken om e.e.a. weer goed contact te laten maken wil wel eens helpen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AoDf Bekijk bericht
    Paar keer achter elkaar een jackplug in de send en de return van de versterker induwen en uittrekken om e.e.a. weer goed contact te laten maken wil wel eens helpen.
    Niet in mijn geval. Geprobeerd maar maakte geen verschil. Daarom blijf ik de kabel(s) verdenken omdat na het wisselen van kabels meteen het geluid als vanouds was. Kortom, ik zal het volgende repetitie helaas weer moeten uitproberen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Niet in mijn geval. Geprobeerd maar maakte geen verschil. Daarom blijf ik de kabel(s) verdenken omdat na het wisselen van kabels meteen het geluid als vanouds was. Kortom, ik zal het volgende repetitie helaas weer moeten uitproberen...
    Daar heb je een punt. Kabels zijn gewoon te meten met je ohm meter. Geen kunst aan.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Daar heb je een punt. Kabels zijn gewoon te meten met je ohm meter. Geen kunst aan.
    Ik heb ze gemeten maar weet niet waar ik op moet letten. Multimeter op stand 200 kohm: Alle kabels meten op de schacht 0,00; 1 kabel meet op de tip 0,00. 1 kabel meet 25. 1 meet 56 en de laatste meet 98 kohm.
    Hoe moet ik dit zien? mijn gevoel zegt hoe hoger de gemeten weerstand, hoe slechter de signaaldoorgave. Trouwens, de kabels zijn nu ongeveer een kleine 10 jaar in gebruik.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou, ik weet niet of je bougiekabels gebruikt maar een gitaarkabel bestaat voor zover ik weet uit koperdraad.

    Van tip naar tip hooguit 1 ohm.
    Idem voor massa naar massa.
    Tussen tip en massa oneindig.

    Tijdens het meten de kabel bewegen en kijken of je variatie ziet.

    En kom niet met je vingers aan de meetpennen anders meet je de weerstand vanbje huid.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Bougie kabels heb ik geprobeerd maar ik vond ze wat kort
    Ik zal vanavond nog eens meten maar vooralsnog lijkt het erop dat er nog maar 1 kabel in orde is gezien de waardes die ik heb gemeten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top