Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Speaker tips voor Princeton Reverb 65

    Sinds gisteren heb ik de Princeton Reverb 65 in huis. Een geweldige amp, maar ik zit me toch te orienteren op een andere speaker.

    Oorspronkelijk zit er een Jensen C10R in en deze klinkt eigenlijk behoorlijk goed voor mijn smaak. Ik vind het fijn dat deze laag zit in het volume 96 DB geloof ik en ik wil dit in een nieuwe speaker ook. Ik wil de nieuwe speaker dan ook zo dicht mogelijk bij dit geluid hebben, alleen mag deze, bij overdrive wat meer het middengebied in gaan en wat strakker in het laag.

    Speakers die afvallen: Celestion Gold G10. Omdat deze rond de 98 db zit en dus bijna 2x zo luid is.
    Alle speakers die harder gaan dan 97 DB.

    Opties waar ik aan dacht: WGS veteran 10.
    WGC 10c
    Celestion Greenback 10

    Ik zoek dus echt naar een zeer clean en tophoog georienteerde sound, maar wel met een strakkere speaker in het laag en meer mids bij het gebruik van een overdrive pedaal.

    Suggesties?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Weber, uiteraard.
    Vind de Weber in mijn SF Champ ook beter klinken dan de Oxford of de Jensen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Speaker tips voor Princeton Reverb 65

    Als de veteran 10 dezelfde klankkleur heeft als de 12” versie, dan kun je die vast van je lijstje afstrepen. Nul tophoog. Alsof er een dekentje overheen ligt. Wat je beschrijft qua klankkleur, denk ik dat die 10” gold je het beste past. Ik zou de klank zwaarder laten wegen dan de efficiency. Misschien is de 10” versie van de V-type iets voor je?

    Ps ben zelf groot fan van een Celestion in een Blackface Fender. Heb een tweetal 12” V-types in m’n ‘64 Bandmaster zitten tot grote tevredenheid.
    Laatst gewijzigd door LRS; 2 februari 2022 om 12:20

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Weber 2nd that.
    En Eminence Alessandro, volgens mij tegenwoordig ook in Nederland te koop.

    Ik heb zelf een paar WGS's maar vooral wanneer het luider moet,
    de efficiency van een speaker moet ergens vandaan gehaald worden dus er is een reden waarom een Jensen relatief scooped klinkt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Thx voor de tips! Die Allessandro kende ik niet eens. Soms zie je ook wel eens een jupiter voorbij komen in een Princeton.

    Anyhow, ik vind het overigens wel fair om even de speaker in te spelen. Je leest her en der dat dit toch van invloed heeft op diverse speakers.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ik heb zelf een Silverface Princeton Reverb gehad (helaas verkocht!) en diverse speakers geprobeerd. De Eminence GA10-64 kwam daar als winnaar uit de bus (de eerder genoemde Alessandro speaker), maar gezien je wat meer middentonen wilt denk ik dat je meer hebt aan een Celestion-achtige speaker.

    Ik zou dan voor de keuze van Jim Campilungo gaan: een Celestion G10 Vintage.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    ... Speakers die afvallen: Celestion Gold G10. Omdat deze rond de 98 db zit en dus bijna 2x zo luid is.
    Alle speakers die harder gaan dan 97 DB...
    Ik vraag me af waarop deze uitspraak gebaseerd is.
    Ik vermoed dat je refereert aan dat +3dB naar ratio dubbel vermogen is.
    Maar dubbel vermogen ≠ 2x zo luid. Die paar dB doet gehoormatig niet veel.

    Verder moet je kijken hoe dat rendement gespecificeerd is, want daar worden nog weleens appels en peren gebruikt. Officieel is het bij 1 Watt vermogen op een frequentie van 1 kHz op 1 meter afstand.
    Een gitaarspeaker is niet frequentierecht en vaak specificeert men niet op 1kHz maar ergens op een piek in het bereik en de afstand waarop gemeten is, is vaak al helemaal niet vermeld.

    Kijk dus niet alleen naar het dB-getal, want dat zegt in de praktijk zonder meer eigenlijk niks.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Thx plant! Voor deze info. Dit wist ik niet eens

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top