Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 72
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Yep, al die parameters doen je anders spelen, of het gaat om werkelijke verschillen of ingebeelde maakt niet eens uit. Wel geloof ik dat dichtheid hout invloed heeft op sustain en da's toch wel een belangrijk onderdeel van de sound. Dus dat een vederlicht, kurkdroog stratje van '59 anders klinkt dan een moderne plank lijkt, me logisch. Maar een hoorbaar verschil tussen verschillende houtsoorten, mmm.. not me.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Yep, al die parameters doen je anders spelen, of het gaat om werkelijke verschillen of ingebeelde maakt niet eens uit. Wel geloof ik dat dichtheid hout invloed heeft op sustain en da's toch wel een belangrijk onderdeel van de sound. Dus dat een vederlicht, kurkdroog stratje van '59 anders klinkt dan een moderne plank lijkt, me logisch. Maar een hoorbaar verschil tussen verschillende houtsoorten, mmm.. not me.
    deze plywood Hondo


    klonk vele malen beter, ook qua sustain dan deze noname van een of andere houtsoort


    deze lichte L6 copy die een dunnere body heeft dan bijvoorbeeld een strat en waarschijnlijk een lespaul resoneert nu al meer met alleen snaren erop dan de anderen.


    ik verbaas me daarom nergens meer over ;-)

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Omdat een Aristides zo ontzettend consistent is, is het heel duidelijk te horen wanneer je een parameter verandert. Stalen zadels vs messing vs alu? Heel goed hoorbaar! Trem versus hardtail? Hoorbaar. SS frets versus nickel, andere nut, locking of geen locking tuners. Ontzettend veel te testen en die kennis is mijns inziens enorm veel waard.

    Ik heb die kennis ook meegenomen om te kijken naar wat een gitaar nou concreet doet, wat ín een gitaar nou wát doet. Halzen vervangen maar de body hetzelfde laten, of juist de hals hetzelfde laten en de body vervangen. Zelfde lakken, zelfde specs, alleen materiaal.

    De verschillen zijn enorm genuanceerd maar juist in die nuances zitten de grote verschillen. Een lichtgewicht LP zal bijvoorbeeld in een blinde test veel meer klinken als wat we beschouwen als een telecaster-sound.

    Het zijn kleine puntjes die bij elkaar een groot geheel maken. De aandacht naar die kleine punten, én in de afwerking, dat maakt bijvoorbeeld een Anderson flink duurder dan een squier (ook zal het hout van een Anderson veel zorgvuldiger gekozen zijn dan bij een Squier), maar met veel arbeid zal die Squier ontzettend dicht komen bij de Anderson.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    deze plywood Hondo
    Onderschat nooit de klankkwaliteit van een goede batch houtlijm.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Onderschat nooit de klankkwaliteit van een goede batch houtlijm.
    en hoe goed men het hele zootje geperst heeft ;-)

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.198

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht

    Maar, het is ook regelmatig dat als ik mezelf terug hoor dat dat anders klinkt dan ik ervaar tijdens het spelen.
    Hoe speel je dan en hoe luister je het terug?

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Hoe speel je dan en hoe luister je het terug?
    In het geval van live spelen met een 4x12 die in mijn rug staat te douwen ten opzichte van een opname daarvan terug horen is dat natuurlijk logisch, maar ook met gitaar op schoot met modelling en koptelefoon op, ervaar ik dat in het moment anders dan wanneer ik dat terugluister door diezelfde koptelefoon.
    Een beetje vergelijkbaar met je eigen stem terug horen op een opname (maar een iets kleiner verschil).

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    en hoe goed men het hele zootje geperst heeft ;-)
    Pers maar hard genoeg en het wordt vanzelf richlite.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.198

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    maar ook met gitaar op schoot met modelling en koptelefoon op, ervaar ik dat in het moment anders dan wanneer ik dat terugluister door diezelfde koptelefoon.
    Een beetje vergelijkbaar met je eigen stem terug horen op een opname (maar een iets kleiner verschil).
    Ja dat heb ik ook wel. Waarbij het al spelend veel kutter klinkt.
    Dan hoor ik een filmpje van een profile die ik goed vind klinken, speel ik er zelf over en herken ik er weinig van terug. Dan neem ik het op en luister ik het terug en dan is het toch we een heel eind in de richting van wat ik er van verwachtte.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Mag ik dan nu eindelijk zeggen dat mijn Epiphone met een paar Gibson pickups net zo zal klinken als een Gibson en als de afwerking van de frets goed zijn of goed zijn gemaakt, je alleen nog maar voor naam betaald?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top