Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 72
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zomaar een gedachte...
    Ik weet 100% zeker dat ik verschil merk (ik zeg bewust niet "hoor") tussen de ene en de andere gitaar.
    Ook onderlinge verschillen tussen "dezelfde" gitaren, en dat verschil is soms echt heel groot. En niet alleen in goedkope prijsklassen.
    Het is ook regelmatig dat ik een bepaald typisch karakter dat ik niet-ingeplugd merk ook ingeplugd merk.
    Maar, het is ook regelmatig dat als ik mezelf terug hoor dat dat anders klinkt dan ik ervaar tijdens het spelen.
    Zou het kunnen dat je trillingen van gitaren ook opneemt, via een soort van botgeleiding of zo, wat deel is van de speelervaring?

    Ik vraag me dit af omdat ik bijvoorbeeld ook heel veel moeite heb om te spelen door pitch shifting spullen (zoals bijvoorbeeld de digitech drop en verwante spullen). Het voelt heel raar. Zou aan de techniek/latency kunnen liggen, maar even zo goed aan dat je de gitaar zelf anders voelt trillen dan je oren oppikken?

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je perceptie wisselt, merk ik. De ene dag vind je dit, de volgende dag...
    afgezien dat die dynamiek dingen leuk houdt is het ook het bestaansrecht van fora zoals GN
    maar... er zijn wel een aantal constante though,
    een daarvan is dat oud hout anders klinkt dan nieuw hout,
    ik heb van een aantal gitaren zowel een vintage als nieuwe versie het dat is vrij evident,
    gaat ook door alle merken, specs en prijsklassen heen,
    verschil tussen mahonie, linde, elzen of essen, het zal best of niet, ik kan dat niet testen en teveel parameters going on
    Bij akoestisch gitaren ligt dat wat duidelijker, iedereen weet wel dat de mahonie Gibsons meer middy klinken dan sparren Martins.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 6 februari 2022 om 11:58
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Het beste is toch om iedere gitaar op zichzelf te beoordelen?

    Ieder stuk hout is anders: alleen al de dichtheid en de nerf maakt dat het net als een vingerafdruk is, nooit twee dezelfde. Komt nog de vochtigheidsgraad bij, en de leeftijd, en dan hebben we het nog niet eens over processen als Yamaha's A.R.E. Er zijn wel generalisaties, zoals een cedar top klinkt warmer dan een spruce top, en in de meeste gevallen zal dat ook kloppen. En voorkeuren, zoals ik vind een mahogany back & sides & neck mooier dan maple, en een rosewood toets voelt fijner aan dan ebony.

    Alleen klusgitaren koop ik nog voor tientjes per kilo , de rest probeer ik eerst uit.
    En soms betekent dat dat wat een droomgitaar op papier leek, toch niet mee gaat naar huis.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    er zijn wel een aantal constante though,
    een daarvan is dat oud hout anders klinkt dan nieuw hout
    Merk je dat ook uitversterkt?

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Zeker, pickup heeft er niks mee te maken,
    pickups zijn sowieso zwaar overrated kwa cork sniffing
    in de zin dat wanneer je een kwaliteits pickup hebt eigenlijk alles wel prima is
    zoals met speakers, microfoons en overdrive pedaaltjes, resonantie punt kan verschillen maar grosso modo komt het allemaal op hetzelfde neer,
    keyword is natuurlijk wel kwaliteit want het is makkelijk om een prul in elkaar te prutsen,
    maar het is voornamelijk toch smaak & voorkeur
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb een vriend die nogal wat gitaren heeft. Eentje, een usa prs klonk niet zo lekker. Hij heeft hem bij van der haar laten plekken (voor wie dat niet weet, dat is computergestuurde fretsressing). Klonk en speelde meteen veel beter. Het zit m dus ook een deel in een goede afstelling…

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    @pepe
    Dat jij een verschil hoort ts oud en nieuw hout is natuurlijk geen bewijs dat dat verschil er ook werkelijk is. Maar een bewijs is niet nodig, bewijzen zijn voor wiskunde en overspel.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ti's academisch, universele waarheid of kolossale dwaling is om het even zolang de aardappels er even duur van blijven.
    Daarnaast voel ik me ook totaal niet gemotiveerd een en ander te verdedigen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Het is een beetje zoals met pils. Iedereen heeft `zijn favoriete merk, maar niemand kan het ontdekken.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    veel vergeten dat je gehoor de meest variabele factor is in het beoordelen van geluid.
    morgens na een goede nachtrust hoor je beter dan avonds als je uit de lawaaiige fabriek komt of bloot hebt gestaan aan andere langdurig omgevingsgeluid.
    maar ook onbedoeld niet in de gaten hebben dat je oor wat verstopt zit of dat je zelfs gehoorschade hebt en bepaalde frequenties niet meer goed hoort.

    Dit kwam bij mij aan het licht bij een setje Microcoils tele pickups met verstelbare poolpieces.
    Die neck pickup, daar was ik weg van, maar die brugpup bleef qua output zo achter dat ik dacht dat deze defect was.
    Een ander heeft ze getest, ook of de magneten wel in orde waren, en benoemde dat er niets mis mee was.
    bij specsavers een gehoortest gedaan, en later bij de KNO arts bevestigt dat ik bepaalde frequenties mis.
    dus mijn geluidsperceptie kan helemaal anders zijn dan die van een ander

    maar aan de andere kant, speel je anders doordat je gitaar anders aanvoelt?
    2 fenderscale gitaren, beide geschroefde hals en strat trem. toch voelden de 09 snaren sets anders (zelfde merk)
    1 voelde echt minder spanning op de snaren, slapper, en heb daar nu een 010 setje op van hetzelfde merk en nu voelt deze gitaar qua snaarspanning hetzelfde.
    reden? die met de slapper aanvoelende snaren had een kop onder een hoek.
    en ik merk dat dus snaarspanning ook wat doet met je spel en aanslag en daardoor ook geluid.

    afgeronde halskanten, ook zoiets, doet wat met je spel, tenminste bij mij.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top