Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Opto Switch

  1. #1

    Standaard Opto Switch

    Hallo

    Heeft iemand ervaring met een Opto Switch in een Effectpedaal , heb je hiermee geen schakelklikken , die je hoort uit de speakerbox.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Weet het niet, lijkt me dat het een ingewikkelde modificatie betekent. Schakelt anders dan een schakelaar van staal. Optotremelo is wel leuk, mellow, geen blokje

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Waarom optisch?

    Contactloos schakelen kun je op meerdere manieren, makkelijkst is met transistoren maar dan moet je daar wel een beetje inzicht in hebben.

  4. #4

    Standaard

    Lang geleden, in de vroege jaren 70 werden alle effecten met grote mechanische schakelaars geschakeld. Dat gaf knallen en ploppen.
    Toen kwamen er slimme engineers die dat schakelen met Fet transistoren gingen doen. Die werkten bijvoorbeeld bij Boss, Maxon en DOD. En we waren verlost van die ploppen.
    Toen kwam de boetiekhype en daarop meeliftend de DIY-hype en, onder aanvpering van ene Mike Fuller, die mechanisch veel beter onderlegd was dan elektronisch, werd de bypass weer omgegooid naar een grote mechanische schakelaar. Daarmee was hij verlost van het circuit wat het schakelen deed. Dat we die grote schakelaars en ploppen weer terug hadden was nu een feature! Geen bug. We haddensinds Fuller namelijk allemaal last van enorme tonesuk.

    En nu gaan we weer zoeken naar alternatieve manier en van schakelen omdat die schakelaars zo ploppen....
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En nu gaan we weer zoeken naar alternatieve manier en van schakelen omdat die schakelaars zo ploppen....
    Nergens voor nodig, gewoon drummers opvoeden om te meppen in het ritme van onze schakelvoet.

    Hoewel, drummers opvoeden... Wat kraam ik nu weer onzin uit.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Een mechanische schakelaar op zich is toch geen oorzaak voor ploppen?
    Dat is een kwestie van DC-overgang, (aard)potentiaalverschil, (ont)laden van een condensator op het moment van schakelen en is te wijten aan slechte praktische uitvoering van het circuit rond de schakelaar.

    Misschien nog op het moment van omschakelen dat het maak- en verbreekcontact net overlapt of juist niet.

    Elektronisch schakelen kan wel een voordeel hebben omdat je dan geen dender en last van slechte schakelcontacten (overgangsweerstand) hebt, maar da's wat anders.
    Laatst gewijzigd door Plant; 13 januari 2022 om 20:24
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een mechanische schakelaar op zich is toch geen oorzaak voor ploppen?.
    Helemaal gelijk in maar ...

    Met een mechanische schakelaar heb je nauwelijks invloed op het schakel gedrag zoals je zelf al de contactdender noemt. Elektronisch kun je de steile schakelflanken wel zelf bepalen waarmee een mooi soft schakelen kan worden behaald. Ik geef er de voorkeur aan, netter, eenvoudiger met bedrading, compact, etc. Voor de onwetenden, kijk eens naar de datasheet van een 4066. Een spotgoedkoop blokje met een aantal bidirectionele (FET) schakelaars welke met een kleine spanning zijn te schakelen. Zelfs een beetje opgepept audio signaal kan automatisch de juiste verbindingen schakelen. Er zijn zulke mooie dingen te maken, krijg het er gewoon warm van.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 januari 2022 om 11:02

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    +1 voor de 4066.

    In m'n Quad Q34 hifi voorversterker is de bronkeuze rond die dingen opgebouwd en ik heb zelf ook weleens in een zelfbouw pedaal een circuit met 4066 toegepast.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    +1 voor de 4066.
    Ik heb al jaren een AD75019 16x16 switch matrix liggen om een relais-vrije looper te maken, want ook bij gesloten mechanische switches heb je altijd een knalletje. Die kun je dan wel weer met een mute-circuit "weg" krijgen, maar zoals altijd moet je de bron aanpakken ipv het resultaat.

    Ooit ga ik dit project afmaken.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    +1 voor de 4066.

    In m'n Quad Q34 hifi voorversterker is de bronkeuze rond die dingen opgebouwd en ik heb zelf ook weleens in een zelfbouw pedaal een circuit met 4066 toegepast.
    Laten de we 4051, 52 en 53 niet vergeten, uiteraard afhankelijk van de toepassing.

    Ik liep heel veel jaar geleden stage bij een mengtafelfabrikant uit Weesp waar uitgebreid onderzoek was gedaan naar switchers voor het maken van een routingmatrix. En na de meest exotische types toch ook gewoon voor CMOS switches was gekozen. Het verschil was niet te meten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top