Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Akoestische gitaar brug aanpassen/vervangen

    Nadat ik enige jaren geleden mijn gitaar op “klankkleur” had gekozen kwam ik er thuis achter dat er toch wel het één en ander niet klopte met de gitaar.

    Nu ben ik maar een zoldermuzikant en kon niet goed bepalen wat er aan de hand was.
    Dus terug naar de gitaarhandel en daar verteld dat de gitaar op een vreemde manier niet voegde.

    Er was niets met de gitaar aan de hand, maar ze hadden de gitaar als service nog wel afgesteld en voorzien van nieuwe snaren. Maar ze konden eigenlijk niets vinden.

    Maar ik kon het niet worden met de gitaar, totdat er iemand op bezoek kwam en me vertelde wat er met de gitaar wat er mis was.

    De brugkam kan niet lager, en de actie is best nog wel hoog. Wat is er nu nog mogelijk met zo’n gitaar?
    Buiten het afstellen van de hals en topkam?





    Buiten dat ik me besodemieterd voel is het gewoon jammer, het is geen goedkope gitaar en “ze” staat nu maar stilletjes in zijn hoes op zolder…..
    Laatst gewijzigd door Gather38; 9 januari 2022 om 23:34

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    De bovenkant van de brug 1 a 2mm affresen /schuren dan kan de kam iets voldoende zakken heb ik ook ooit gedaan en de topkam lijkt me het minste probleem gleufjes invijlen op de juiste diepte en te veel materiaal afvijlen of de kam er af halen en de onderkant af vijlen
    lijkt me allemaal niet heel spannend om de actie laher te krijgen wel even een dingetje om aan je mooie gitaar te gaan werken zonder dat je vooraf het resultaat weet je kan natuurlijk ook de hele brug verwijderen, wel lastig zonder te beschadigen en een nieuwe brug op de juiste hoogte plaatsen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Raar verhaal. Welke gitaar is het?
    Is het bovenblad nog recht of bolt het bij de brug?

    Die brugkam kan niet lager, het lijkt alsof de hoge e al op het hout rust.
    Die zou ik eerst vrij maken met een flinter hout er onder.

    De topkam lijkt in orde, even de afstand snaar-eerste fret meten.

    Als dat in orde is, de afstand snaar-twaalfde fret meten en de trussrod afstellen.
    Een kwartslag per keer, en geef iedere verstelling een dag om te zetten.

    Nauwkeurig meten, weten wat wat doet, en geduld hebben. 't Komt altijd wel weer goed.

    Lees ook https://donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ik weet niet waar je woont, maar in Zwolle zit een zaakje, ‘t Speeltuygh, die je daar heel goed mee kan helpen. Op woensdag en vrijdag werkt Lex, en dat is een tovenaar op het gebied van akoestische gitaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Als dat in orde is, de afstand snaar-twaalfde fret meten en de trussrod afstellen.
    Vooral dit.
    Nooit eerst beginnen met de brug af te vijlen voor de hals holling op zijn minst gechecked is.

  6. #6

    Standaard

    Dank voor de feedback, tja eerste instantie heb ik me door onkunde laten afpoeieren. (Dit was direct na aankoop) De reactie viel me als vaste klant die geregeld een 600+ euro gitaar, basgitaar en versterkers koopt wel enorm tegen.
    Als het een klant van mij was zou ik me de ogen uit mijn kop schamen.
    Maar-ja wat mag je tegenwoordig als service van een winkel, fabrikant of importeur verwachten.

    En nu heb ik deze gitaar circa 4 jaar in mijn bezit, dus heb je dan nog recht van spreken?
    En dat deel van de betreffende muziek-handel zal ik dus door deze en andere ervaringen ook niet adviseren aan andere (beginners).
    Daarmee hopelijk genoeg gezegd hebbende.

    Het betreft een Eastman (800,- euro klasse) en ik heb niet de indruk dat het bovenblad bol trekt of los is. De actie is niet in de loop van de tijd hoger geworden.

    Het is gewoon een mooie gitaar met een mooi geluid.

    Ik vermoed dat het hout waar de kam in zit verlaagd moet worden, ik ben voornemens om volgende week even bij Frank de Haan (Heiloo) langs te gaan om te kijken of er nog wat te redden is. Of jullie moeten nog wat weten?
    Laatst gewijzigd door Gather38; 10 januari 2022 om 18:47

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Na vier jaar is er geen sprake meer van garantie. Dit is een onderhoudsklusje geworden.
    Eastman is een goed merk en een gitaar van 800 euro moet gewoon lekker spelen en klinken.
    Iedere gitaar kan na een aantal jaren opnieuw afgesteld moeten worden, dat is vrij normaal,
    is afhankelijk van opslag, luchtvochtigheid, temperatuur, onderhoud, etc.

    Dat het bovenblad vlak is en de actie niet verder veranderd is, dat is fijn, er is dus een stabiele situatie. Er is niets mis met het hout van de brug, afblijven a.u.b. Als er al iets aan de brug gedaan moet worden dat doe je dat aan het (plastic of benen) kammetje, desnoods een nieuwe maken.

    Ik ken Frank de Haan niet maar iedereen met ervaring in het afstellen van een acoustische gitaar zal dit voor je kunnen oplossen, en dan kost het eigenlijk meer tijd dan geld. Komt helemaal goed.

    Alle vertrouwen in!
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 10 januari 2022 om 18:06
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8

    Standaard

    Ik ben even aan het meten geweest, maar dat valt niet mee als je 55+ bent….

    Het tabelletje van Don https://donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php is wel een goede hulp.

    Die gitaar is toch niet zo slecht, komt net aan in de buurt. Nu weet ik niet hoe ik dit moet zien, ik speel hoofdzakelijk met mijn vingers (geen plecturm) en ingetogen. Als het harder moet is er een versterker, soms wat enthousiaster akkoorden rammend maar dat doe ik ook op mijn electrische gitaar (ook fingerstyle) en zou graag toch lager willen.

    Hoe zien jullie dat, is dat een terecht dat de gitaar (brugkam) niet lager kan of zou deze ook afgesteld moeten kunnen worden richtig de maatgeving “electrische gitaar” (tabel van Don zijn site)


    12e fret Dunste snaar 12e fret
    Staalsnaar 2,6 mm 1,8 mm
    Electrisch 2,0 mm 1,6 mm

    De electrische maatvoering ga ik niet redden zonder de schaaf in de brug te zetten.

    Bedankt voor de hulp.

    Rob

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Het is een acoustische gitaar dus je moet de tabel Staalsnaar aanhouden.

    Nogmaals: NIET AAN HET HOUT VAN DE BRUG SCHAVEN!.
    Zo, duidelijker kan ik het toch niet zeggen?

    Nieuw brugkammetje en de hals afstellen, dat is waarschijnlijk alles wat er nodig is.

    Voor de beeldvorming: als de hals correct is afgesteld zou de brugkam zelfs hoger kunnen.
    Bij de 12e fret komen de snaren dan toch lager te liggen, en de gitaar zal over de hele hals soepeler te bespelen zijn. Het werkt allemaal in op elkaar, het ligt niet aan één ding.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 12 januari 2022 om 11:36
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Het is een acoustische gitaar dus je moet de tabel Staalsnaar aanhouden.

    Nogmaals: NIET AAN HET HOUT VAN DE BRUG SCHAVEN!.
    Zo, duidelijker kan ik het toch niet zeggen?
    (hihi) ik snap het ….

    Ik doe nog niets en zal EERST eens op zoek gaan naar de voeler-maatjes .
    Lijkt of de hoge E-Snaar 2 mm is (daarom wil ik dit eerst controleren) de zware E-snaar heeft nog ruimte.

    Hals ziet er wel goed uit, ennuh ik doe aan deze gitaar zelf maar even niks.
    Ik laat het anders doen door een gitaar bouwer..


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top