Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: IR Loadbox

  1. #1

    Standaard IR Loadbox

    Misschien is dit zo'n item waar het antwoord zo te vinden is als je er de vraag bij weet. Blijkbaar weet ik die vraag niet want ik kom het antwoord niet tegen.


    Als ik kijk naar loadboxes om achter een versterker te hangen zijn die meestal mat een stapel weerstanden, resistief dus, of met een vorm van inductie. Reactief. De laatste zijn complexer, en dus duurder, maar geven een betere benadering van een speaker wat weer invloed heeft op hoe een versterker daar op reageert.

    Maar,
    Als we met IR algoritmes apparatuur na kunnen doen kun je dus ook een IR algoritme van een speakercab gebruiken om een actieve load aan te sturen, afhankelijk van de content van het speakersignaal wat je er in stopt. De manier van loaden komt dan overeen met hoe die speaker zou reageren en, door er een ande IR in te stoppen kun je van "speaker switchen". Een stuk veelzijdiger dus dan bovengenoemde loads.

    Maar,
    Bestaat dat niet al? En weet ik gewoon niet hoe het heet?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #2

    Standaard

    Ik weet niet of ik de vraag helemaal goed begrijp. Daarom maar wat aannames. Volgens mij worden impulse responses vaak gebruikt voor de wat meer statische onderdelen van de geluidsketen. Dus voor speakers, microfoons, ruimtes etc. Bij uitzondering worden ze ook af en toe toegepast voor bepaalde effect pedalen.

    Het maken van een impulse respons van een versterker en daarmee een actieve load aansturen zal mogelijk zijn maar het resultaat zal een specifieke equalized response opleveren die alleen de statische aspecten meeneemt maar de dynamische aspecten waarschijnlijk zal gaan missen. Dat zal dus wel kunnen maar een versterker modelleren met IR is te beperkt in dynamiek.

    Mijn andere hypothese is dat je misschien bedoelt dat je de speaker load zelf wil vervangen door een IR in combinatie met een flat frequency speaker. Dat lijkt in zekere zin op de Line6 Powercab die i.c.m. modelers verschillende speakers simuleert (https://nl.line6.com/powercab).

    De derde hypothese is dat je de IR wilt gebruiken i.c.m. load box weerstanden om als DI box te functioneren maar dat doen de apparaten zoals Torpedo al (https://www.two-notes.com/en/torpedo...rpedo-captor-x).

    Althans, dat zijn mijn 2cnts en ik ben benieuwd naar de toelichting die ongetwijfeld verrassend zal zijn ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 5 januari 2022 om 22:55

  3. #3

    Standaard

    Hmm. Nog een keer.

    Wat ik wil is een loadbox met de loadcurve van een speaker. Aangezien je van speakers een IR kunt maken kun je die ook gebruiken om een actieve load aan te sturen. Die load bestaat dus niet uit weerstanden met en vaste waarde maar bijvoorbeeld als power Fet's die je door ze juist aan te sturen de bron een resistieve load laten zien. Die load wordt dus afhankelijk van de frequentiecontent die je er in stuurt omdat de impedantie en output level van een speaker frequentieafhankelijk zijn.

    Ik vermoed dat die Torpedo Captor X aardig is wat ik bedoel. Thanks!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Ik weet niet precies wat je bedoelt maar bij gebruik van ir's wordt tegenwoordig ook wel een impedantie-curve toegevoegd, naast de gewone ir. Ik heb er in de pc wat mee gespeeld, in een ir-loader en dan in serie met de gewone ir. Het leek vooral hoog en laag toe te voegen en het mid wat te scoopen.

    Als ik het goed begrijp wil jij dat hardware - matig doen? Ik vermoed dat onder andere de Two Notes apparaten ook dit soort technologie aan boord hebben om de speakersimulatie dynamischer en realistischer te maken, maar dan digitaal. Naast dat de ir's langzamerhand toenemen in lengte waardoor ook het gedrag van de speaker na de aanslag beter benaderd wordt.

    Ik heb zelf een two notes Cab M+ in combi met een captor, maar ook een Atomic Amplifire. Eerlijk gezegd gebruik ik de amplifire meer, ook omdat de amp modeling daarvan me heel goed bevalt. Bij de Cab M+ vindt ik het vaak wat overdreven klinken, de amplifire klinkt wat gematigder qua speaker sim.

    Is me trouwens ook opgevallen dat Ir-loaders met dezelfde ir en instellingen allemaal anders klinken. Ook in de pc. En zowel met speaker ir's als met reverb ir's. Het blijft toch een kwestie van smaak.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 6 januari 2022 om 11:08
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp wil jij dat hardware - matig doen?
    Exact. Een loadbox die een speakerload aanbiedt waarvan de loadrespons is gebaseerd op de IR van een speaker.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Duidelijk allemaal, maar ben je niet meer flexibel met een load die neutraal is en die je al dan niet met hard- en /of software zijn kleur en karakter meegeeft in het proces? Ik heb het idee dat jij je enorm beperkt voor best wel een grote investering die het gaat zijn.

    Wellicht zit ik er helemaal naast, ik gebruik ook geen loadboxes. Ik gebruik de send van mijn Marshall naar een IR speakersym (Mooer RADAR). En dan de mastervolume dicht als het stil moet met opnames in de latere uurtjes of oefenen met headset op.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ik heb zelf een two notes Cab M+ in combi met een captor, maar ook een Atomic Amplifire. Eerlijk gezegd gebruik ik de amplifire meer, ook omdat de amp modeling daarvan me heel goed bevalt. Bij de Cab M+ vindt ik het vaak wat overdreven klinken, de amplifire klinkt wat gematigder qua speaker sim.

    Is me trouwens ook opgevallen dat Ir-loaders met dezelfde ir en instellingen allemaal anders klinken. Ook in de pc. En zowel met speaker ir's als met reverb ir's. Het blijft toch een kwestie van smaak.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Helemaal mee eens. Ik heb de CAB M+ en de Fractal AX8 waarbij beide goed kunnen klinken maar het bij de CAB M+ meer experimenteren is met wisselende eindresultaten. De AX8 klinkt hier ook iets beter (minder genuanceerd) alhoewel je alles ook heel snel matig kunt laten klinken ;-)

    Ga het binnenkort wel weer opnieuw proberen met mijn Egnater M4 buizen preamp (voorzien van Bassman, Plexi, Twin/Deluxe en Vox modules) en een Eventide H9 als effect i.c.m. de CAB M+.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 6 januari 2022 om 23:13

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Exact. Een loadbox die een speakerload aanbiedt waarvan de loadrespons is gebaseerd op de IR van een speaker.
    De captor x komt daar denk het dichtst bij in de buurt, maar het blijft een loadbox + ir loader in één apparaat gecombineerd. Niet precies wat jij bedoelt denk. Wel flexibeler qua gebruiksopties lijkt me.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AoDf Bekijk bericht
    maar het blijft een loadbox + ir loader in één apparaat gecombineerd. Niet precies wat jij bedoelt denk. Wel flexibeler qua gebruiksopties lijkt me.
    Exact wat ik bedoel. En ook wat Miyaru even naar boven zegt. Da's just de grap. Je maakt een "neutrale" load en je gebruikt de IR, die je binnen haalt en kunt aanpassen via een IR loader, om de response van het ding aan te passen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top