Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Mandocello

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Mandocello

    Er was nog zo'n raar tussendoorproject...


    De mandola was erg grappig, niet zo iel als de mandolines. Maar daarmee werd ik ook nieuwsgierig naar de nóg grotere leden van de mandoline-familie.


    Als ik de octaafmandoline nou eens oversla, en we gaan meteen voor de mandocello... Geen halve maatregelen. Gestemd een octaaf onder een mandola, gelijk aan een cello.


    De gebruikelijke mensuur ligt rond die van een gitaar, dus dan ligt het voor de hand om dat als basis te nemen.
    En omdat dit wel héél exotisch wordt, doen we dit maar even op zijn allermakkelijkst: Een paar onderdelen die ik nog had liggen, een voorgebakken body en nek besteld, en dan is het bijna alleen een kwestie van assemblage.


    Er valt dus weinig aan het bouwproces te zien. Zo goed als geen foto's...




    Telecaster-body, beetje geler gekleurd voor de bijna onvermijdelijke sunburst...



    De hals was wel apart. Hij is kant en klaar, een fender-mensuur (25,5"), maar wel met een schuine kop à la Gibson. Kopfineertje er op, en een mandoline-achtige kop er uit gezaagd.



    En dan onderdelen bij elkaar vegen en de boel in elkaar schroeven. Ik heb nog wel iets moeten verknutselen aan de brug. Daar zitten wat extra gaatjes in om de twee extra brede zadels en acht snaren op de juiste plek kwijt te kunnen.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En hier moet natuurlijk zeker ook een filmpje bij...



    Of twee?


    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top