Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Volgens mij zit er op je jtm45 een schakelaar waarmee je van 16 naar 8 ohm (en wellicht ook naar 4?) kunt schakelen. Staat die op 16 ohm dan heb je of 1x uitgang van 16 ohm, dan wel twee uitgangen van 8 ohm (omdat ie het over twee uitgangen verdeelt). Dus met andere woorden: als je twee 4x12 kasten van ieder 16 ohm op je jtm 45 aansluit dan moet je de schakelaar van 16 naar 8 ohm omzetten. Zet je m op 8 ohm (de schakelaar) dan heb je of 1x uitgang van 8 ohm dan wel 2x4 ohm etc.
    Wat ik hier zeg is gewoon gelul. Schakelaar op 16 ohm betekent een 16 ohm cab aansluiten op 1x 16 ohm uitgang. Maar uit allebei de uitgangen komt gewoon 16 ohm als je ze allebei zou gebruiken wanneer je twee cabs aansluit en de schakelaar op 16 ohm staat. Dat is ook de reden dat je m op 8 ohm zou moeten zetten, zodat ieder (16 ohm) cab dan 8 ohm krijgt, omdat de weerstand bij een parallel schakeling 16 gedeeld door twee dus 8 ohm is en een 16 ohm cab dus eigenlijk een 8 ohm cab wordt omdat je er twee parallel aansluit. Bij serie (dus achter elkaar) tel je de boel bij elkaar op.

    Natuurkunde is eigenlijk gewoon te ingewikkeld voor mij ...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Wat ik hier zeg is gewoon gelul. Schakelaar op 16 ohm betekent een 16 ohm cab aansluiten op 1x 16 ohm uitgang. Maar uit allebei de uitgangen komt gewoon 16 ohm als je ze allebei zou gebruiken wanneer je twee cabs aansluit en de schakelaar op 16 ohm staat. Dat is ook de reden dat je m op 8 ohm zou moeten zetten, zodat ieder (16 ohm) cab dan 8 ohm krijgt, omdat de weerstand bij een parallel schakeling 16 gedeeld door twee dus 8 ohm is en een 16 ohm cab dus eigenlijk een 8 ohm cab wordt omdat je er twee parallel aansluit. Bij serie (dus achter elkaar) tel je de boel bij elkaar op.

    Natuurkunde is eigenlijk gewoon te ingewikkeld voor mij ...
    Nou ben ik het kwijt.
    Stel dat ik twee 8 Ohm cabs heb die ik beiden op een aparte uitgang van m'n versterker aansluit, dan zeg jij dat, als ik mn versterker op 8 Ohm zet, ik twee uitgangen heb van beiden 8 Ohm.
    prut...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja klopt. Maar dat moet je dus niet doen. Want je sluit niet 1 cab aan maar 2. Als je twee 8 ohm cabs (parallel) aansluit wordt de stroom namelijk over die twee cabs verdeeld. Daarom moet je dus de schakelaar op 4 ohm zetten want anders stuur je teveel uit.
    Laatst gewijzigd door NLF; 30 december 2021 om 09:52

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    De verwarring zit 'm hierin: op zo'n cab (of op een losse speaker) staat 8 ohm. Maar als je er twee parallel aansluit wordt de weerstand 4 ohm (8 gedeeld door 2 is 4) en daarom moet je de schakelaar omzetten.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Rtotaal:

    1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2.

    Zo zat het volgens mij.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Rv = (R1xR2) / (R1+R2)
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17

    Standaard

    Is dit serieus?

    Op je versterker zitten twee uitgangen en die zitten parallel aangesloten.

    De impedantie schakelaar op je versterker stel je in voor de totale impedantie van beide uitgangen.

    Dus:

    Met de schakelaar op 16 ohm kun je 1 speaker (kast) van 16 ohm aansluiten. De andere aansluiting gebruik je dan niet.

    Met de schakelaar op 8 ohm kun je 1 speaker (kast) van 8 ohm aansluiten waarbij je de andere uitgang niet gebruikt, of 2 speaker (kasten) van 16 ohm op elke uitgang.

    Met de schakelaar op 4 ohm kun je 1 speaker (kast) van 4 ohm aansluiten waarbij je de andere uitgang niet gebruikt, of 2 speaker (kasten) van 8 ohm op elke uitgang.

    Dan nog dit:

    Sommige speaker kasten hebben een extra aansluiting waaraan je een tweede speaker kunt aansluiten. Ook deze link output is in nagenoeg alle gevallen parallel aangesloten. Dus ook als je hier een tweede 8 ohm speaker op aansluit moet je versterker op 4 ohm.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou snap ik er helemaal niks meer van
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nou snap ik er helemaal niks meer van
    Wat valt er niet te snappen?

    Schakelaar op 16 ohm -> 1 x 16 ohm speaker
    Schakelaar op 8 ohm -> 1 x 8 ohm of 2 x 16 ohm speaker
    Schakelaar op 4 ohm -> 1 x 4 ohm of 2 x 8 ohm speaker.

    Extra 8 ohm speaker aanluiten op de link output van zijn 8 ohm speakercab: schakelaar op 4 ohm.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Je vergeet nog de 4 x 16 optie.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top