Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 84
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nou ik denk dat dit gaat schiften, zie je wel vaker bij deze spullen. Het resultaat is dan minder open....minder sprankelend .... minder definitie. En dat hoor je hoor !!!!


    Maar goed dat die verkopers er verstand van hebben. Heb eens naar het adres van deze intelectueel gekeken.

    Woont mooi, dikke BMW voor de deur. Heeft goed geboerd zo te zien wat niet zo vreemd is.

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Wat mijn neef betreft. Ik deel die mening niet hoor. Maar zijn vader is ook zo, tja ieder zijn hobby.
    Maar ik vond een ontstoringsfilter, zeker gezien de prijs wel de moeite van het proberen waard. Moet trouwens wel even kijken of het past. is nl stukje langer de inlet, maar denk het wel.
    En ik vind het ook leuk om zaken te customizen, als het nut heeft natuurlijk.

    Fijne avond.
    Zoals Frans al zei heeft dit totaal geen nut. Ik kan je zelfs met zekerheid zeggen dat dit niets op gaat lossen. Behalve dan dat je voortaan steeds een vervelende tik krijgt als je de versterker ongeaard gebruikt en terwijl je je gitaar vast hebt bijvoorbeeld de verwarmingsradiator aanraakt, of live met je lippen een microfoon...

    Als ik het goed heb is de Laney IRT een buizenversterker met USB aansluiting om direct aan te sluiten op je PC en heeft ie ook digitale reverb. Dat ritmische getik zou dus ook goed uit de versterker zelf kunnen komen.

    Verder weet ik dat de meeste bijgeluiden /rf storingen veroorzaakt worden doordat dit onvoldoende gedempt wordt op de input van een versterker en/of ster aarding gebruikt wordt waarbij een geïsoleerde input jack over een te lange weg met het chassis verbonden is. Soms zie je dat er dan lokaal een kleine condensator direct van de input (massa) aan het chassis gesoldeerd wordt.

    Een goed filter kan helpen tegen ploppen en net vervuiling, maar dat kun je dan beter met een paar onderdelen zelf in je versterker voeding maken.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Zoals Frans al zei heeft dit totaal geen nut. Ik kan je zelfs met zekerheid zeggen dat dit niets op gaat lossen. Behalve dan dat je voortaan steeds een vervelende tik krijgt als je de versterker ongeaard gebruikt en terwijl je je gitaar vast hebt bijvoorbeeld de verwarmingsradiator aanraakt, of live met je lippen een microfoon...

    Als ik het goed heb is de Laney IRT een buizenversterker met USB aansluiting om direct aan te sluiten op je PC en heeft ie ook digitale reverb. Dat ritmische getik zou dus ook goed uit de versterker zelf kunnen komen.

    Verder weet ik dat de meeste bijgeluiden /rf storingen veroorzaakt worden doordat dit onvoldoende gedempt wordt op de input van een versterker en/of ster aarding gebruikt wordt waarbij een geïsoleerde input jack over een te lange weg met het chassis verbonden is. Soms zie je dat er dan lokaal een kleine condensator direct van de input (massa) aan het chassis gesoldeerd wordt.

    Een goed filter kan helpen tegen ploppen en net vervuiling, maar dat kun je dan beter met een paar onderdelen zelf in je versterker voeding maken.
    Bedankt voor je heldere uitleg.

    Het ritmisch getik en gerommel komt echt via het lichtnet. Als ik nu speel, sluit ik de versterker aan op de wcd van de wasmachine en dan heb ik nergens last van. Maar nu moet ik iedere keer via een kabelhaspel naar deze wcd toe. Ik vermoed de powerline module voor het internet de veroorzaker is. Deze laatste heb ik wel nodig. Kan ook allerlei kabels trekken, wifi versterkers, etc, maar dat is in mijn huis een heel gedoe en kost ook wel wat.
    Dacht dus mbv zo'n filter de storing via lichtnet er uit te kunnen filteren. Is dus geen andere storing via straling etc.

    Wel een vraag:
    Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?
    Komt dat door de lekstroom van zo'n filter? En is dat de reden dat ze zulke filters niet inbouwen in gitaarversterkers?
    Je hebt ook B-types (medisch) die geen lekstroom hebben of zeer te verwaarlozen.

    Wat condensatoren betreft. Gewoon tussen signaal en massa en hoe groot?

    Voeding aanpassen. Kan ik niet doen, want dan is garantie voorbij.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Wel een vraag:
    Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?........
    Omdat de fabrikant er van uitgaat dat je de voorschriften respecteerd. Als je dat zou doen heb je geen last van instraling.

    Een van die regels is dat elk elektrisch apparaat waarvan aanraakbare metalen delen bij een defect onder spanning kunnen komen te staan geaard moeten zijn. En dat is het geval bij jouw amp en instrument..

    De reutel waar je last van hebt is dan nog maar bijzaak tov je leven.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Omdat de fabrikant er van uitgaat dat je de voorschriften respecteerd. Als je dat zou doen heb je geen last van instraling.

    Een van die regels is dat elk elektrisch apparaat waarvan aanraakbare metalen delen bij een defect onder spanning kunnen komen te staan geaard moeten zijn. En dat is het geval bij jouw amp en instrument..

    De reutel waar je last van hebt is dan nog maar bijzaak tov je leven.
    Onderbreek zo'n filter de aarde dan?

    Als ik naar het schema kijk zit de aarde van de ingang en uitgang zonder tussenkomst van iets met elkaar doorverbonden. Vandaar mijn vraag.
    https://drive.google.com/file/d/1BP4...ew?usp=sharing
    Laatst gewijzigd door h.v.d.koppel; 25 december 2021 om 22:17 Reden: schema toegevoegd

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Bedankt voor je heldere uitleg.

    Het ritmisch getik en gerommel komt echt via het lichtnet. Als ik nu speel, sluit ik de versterker aan op de wcd van de wasmachine en dan heb ik nergens last van. Maar nu moet ik iedere keer via een kabelhaspel naar deze wcd toe. Ik vermoed de powerline module voor het internet de veroorzaker is. Deze laatste heb ik wel nodig. Kan ook allerlei kabels trekken, wifi versterkers, etc, maar dat is in mijn huis een heel gedoe en kost ook wel wat.
    Dacht dus mbv zo'n filter de storing via lichtnet er uit te kunnen filteren. Is dus geen andere storing via straling etc.

    Wel een vraag:
    Waarom krijg je een tik met zo'n filter bij ongeaard gebruik?
    Komt dat door de lekstroom van zo'n filter? En is dat de reden dat ze zulke filters niet inbouwen in gitaarversterkers?
    Je hebt ook B-types (medisch) die geen lekstroom hebben of zeer te verwaarlozen.

    Wat condensatoren betreft. Gewoon tussen signaal en massa en hoe groot?

    Voeding aanpassen. Kan ik niet doen, want dan is garantie voorbij.
    In het netfilter die jij wilt gebruiken zitten 2 condensatoren vast aan elke kant van het netsnoer naar de aarde aansluiting. Vandaar dat je zonder goede aarding van de versterker dan zelf een tik kan krijgen als je naar je gitaar een geaard oppervlak aanraakt.

    Die condensator zit aan de massa aansluiting van de input jack vast en gaat dan direct aan het chassis. RF signalen die door de mantel van je kabel worden opgepikt hoeven dan geen lange weg af te leggen door de versterker bij die zgn ster aarding, maar worden meteen bij de input kortgesloten met het chassis.
    Ik denk overigens niet dat dit voor jouw situatie nut heeft.

    Wat je wel kunt proberen is een condensator parallel over de netspanning zetten in je versterker (Y2 Condensator) die zit verder niet aan massa.

  7. #57

    Standaard

    Naar je gitaar is: naast je gitaar

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    In het netfilter die jij wilt gebruiken zitten 2 condensatoren vast aan elke kant van het netsnoer naar de aarde aansluiting. Vandaar dat je zonder goede aarding van de versterker dan zelf een tik kan krijgen als je naar je gitaar een geaard oppervlak aanraakt.

    Die condensator zit aan de massa aansluiting van de input jack vast en gaat dan direct aan het chassis. RF signalen die door de mantel van je kabel worden opgepikt hoeven dan geen lange weg af te leggen door de versterker bij die zgn ster aarding, maar worden meteen bij de input kortgesloten met het chassis.
    Ik denk overigens niet dat dit voor jouw situatie nut heeft.

    Wat je wel kunt proberen is een condensator parallel over de netspanning zetten in je versterker (Y2 Condensator) die zit verder niet aan massa.
    Dank voor je uitleg. Duidelijk.
    Als ik het B-type filter gebruik, heb ik toch hetzelfde: Condensator parallel over de netspanning. Daar zitten nl geen Cy-condensators naar de massa. Dat is het verschil tussen een normaal netfilter en een medisch netfilter. Dan is het toch wel veilig?
    Of zie ik iets over het hoofd?

  9. #59

    Standaard

    Zonder die condensatoren naar massa is het wel veilig idd. Dit zou je kunnen proberen.

    Maar zelf zou ik eerder dan toch een filter maken in een apart kastje. Dan werkt ie ook meteen de goede kant op.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Zonder die condensatoren naar massa is het wel veilig idd. Dit zou je kunnen proberen.

    Maar zelf zou ik eerder dan toch een filter maken in een apart kastje. Dan werkt ie ook meteen de goede kant op.
    Top. Dank je.
    Apart kastje, heb je daar een schema van?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top