Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 84
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Die zag ik ook staan. Maar dan heb je zeker ook minder gain lijkt me toch? Dat is toch wel een van de redenen waarvoor ik deze heb gekocht.
    Maar prijs buisjes vallen mee.
    Eindbuizen vervangen is wat lastiger omdat je de bias moet instellen. Moet ik eerst een betere multimeter kopen. Degene die ik nu heb is niet erg nauwkeurig.
    Ooit wel eens mijn 12 EUR multimeter met een peperdure Fluke vergeleken, daar zat amper verschil in (behalve de prijs natuurlijk).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Oke ik snap het. Idd juiste volgorde fx en loop gebruiken voor delay, chorus, etc.

    Zit ik toch met de volgende vraag, misschien wel een andere topic.
    Hoe zit het als je een multi-effect gebruikt?
    Die kun je toch niet voor een deel aan het begin van de keten zetten en een deel in de fx-loop? Of zijn die er wel, of zet je deze dan altijd in de fx-loop?
    De truc is om de preamp van jouw versterker in de fx loop van de multi fx te zetten.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ooit wel eens mijn 12 EUR multimeter met een peperdure Fluke vergeleken, daar zat amper verschil in (behalve de prijs natuurlijk).



    De truc is om de preamp van jouw versterker in de fx loop van de multi fx te zetten.
    Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan. Ook blauwe en rode opdruk op grijze ondergrond, totaal niet te lezen. Ga toch een iets duurdere aanschaffen, niet perse een Fluke, maar er tussen in.

    Preamp in de fx-loop van het effect? Dat is nieuw voor mij, maar dat is een multi-effects ook voor mij, haha. Heb nu losse pedaaltjes

    Hoe werkt zoiets en wat kun je er dan mee?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

    De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

    Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

    De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

    Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.
    Is idd ruis. Zitten trouwens 3 Ecc83 in ipv 1. Versterker is een midrange, dus je zou wat minder ruis moeten verwachten dacht ik. Misschien ook wel door de hoge gain de ruis.
    Heb ook als enig referentie nu een hohner transistor combo 75w met zelf een extra druve-kanaal ingebouwd. Die is vrij ruisarm niet ik zeggen. Misschien verwacht ik gewoon teveel.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan. Ook blauwe en rode opdruk op grijze ondergrond, totaal niet te lezen. Ga toch een iets duurdere aanschaffen, niet perse een Fluke, maar er tussen in.

    Preamp in de fx-loop van het effect? Dat is nieuw voor mij, maar dat is een multi-effects ook voor mij, haha. Heb nu losse pedaaltjes

    Hoe werkt zoiets en wat kun je er dan mee?
    Dus als jij meer geld uitgeeft aan een multimeter dan is het automatisch een goede/betere? Mwah ik denk dat het wat minder 'logisch' is.




    Ik heb jaren op een Boss GX700 gespeeld, met een tube preamp in de effectsloop. Daardoor kon ik alle effecten incl. de loop in iedere volgorde zetten die ik wilde. Nahja "kon" ik kan het nog steeds heb al het spul nog alleen de preamp is nu anders.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Denk niet dat hoe duurder hoe beter, maar kwaliteit heeft naar mijn idee toch wel een prijs. Ga morgen naar je filmpje kijken. En Fluke is natuurlijk wel een duur merk, meer voor de professionele markt.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Ik heb echter een goedkope Velleman meter en dat is ruk. Weerstandje meten van lage waarde, waarde blijft maar heen en weer gaan...
    Is doorgaans te wijten aan de meegeleverde meetsnoertjes.
    Je meet de snoeren zelf en de contact overgangen mee en bij lage weerstanden zie je dat terug.
    Goede meetsnoertjes maken of breken de precisie, standaard snoertjes van Fluke zijn ook niet geweldig.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ruis en brom zijn twee verschillende symptomen met totaal verschillende oorzaak en aanpak. Ik zie hier een aantal oplossingen voorbij komen die bij brom storing horen en niets met ruis te maken hebben. Jij hebt idd last van een constante ruis en een of andere digitale reutel. De laatste los je op door de power ergens anders vandaan te halen. Good job, de reutel is er uit.

    De constante ruis lijkt me uit de amp te komen en heeft meer te maken met goedkoop ontwerp dan een buis. Ik vrees zelfs dat er maar 1 buis in zit, misschien wel eens zo'n ding open gehad maar kan het me niet herinneren. Het is een misvatting dat een transistoramp minder ruis produceerd. Het ligt maar net aan het ontwerp en gebruikte materialen. Met name weerstanden kunnen erg onzuiver zijn en daardoor veel ruis produceren.

    Een geselecteerde V1 buis is ook onzin naar mikjn idee. Ik heb ze nog in voorraad maar begin er niet meer aan. Soms is de ruis van een V1 selected nog erger dan een gewone goedkope uitvoering.
    Toch nog een vraagje.
    Als ik het schema van mijn versterker bekijk, zie ik nergens een netfilter voor de trafo zitten. Na de trafo een afvlakking voor ±15V en een gedeelte +400V voor de buizen.
    Heeft een ontstoringsfilter tussen de trafo en 230V nog enig nut? Denk dan aan de volgende unit:https://www.conrad.nl/p/schaffner-fn...1-stuks-398692
    Voor de prijs hoef ik het niet te laten en hij kan 1 op 1 verwisseld worden met de huidige input. Mocht die voor garantie terug moeten, kan ik het tijdelijk weer herstellen zonder dat dit zichtbaar is.

    Denk dat die zonder filter toch gevoeliger blijft. Maar ik weet niet of die voor zaken zoals hieronder beschreven stat of het helpt. Maar een lichtschakelaar is ook al hoorbaar in de versterker.
    Aan de andere kant heb ik ook gelezen dat bepaalde passieve filters de dynamiek kunnen verpesten van een versterker. Ik weet niet of dat opgaat voor gitaarversterkers, omdat dit allemaal geen hifi is.

    PS: Ik denk dat de storing komt door de wifi via het lichtnet.

  9. #29

    Standaard

    Ik verbaas me wel vaker over het ontbreken van enige vrm van filtering op de 230VAC input van hedendaagse gitaarapparatuur.

    Probeer het. De kosten zijn het idd niet.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik zou het nemen zoals het is, als je jouw versterker nu al gaat versleutelen, dan is het misschien niet "jouw versterker"......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top