Wilde even jullie mening weten of het onderstaande:
Heb niet zo lang geleden Laney IRT Studio aangeschaft. Op zicht heel tevreden hoor qua sound. Mooie cleans en mooie drive.
Echter er zit een ruis, ritmische tik-ruis in. Af en toe ook een soort van piep bij het opwarmen, maar dat heel zelden, maar toch. Ritmekanaal, drive 6, volume 6, geen kabel aangesloten. In alle kanalen. Alleen hoort je het beter in de drivekanalen, omdat hierin het volume hoger is. Trouwens de boost geeft wel een extra dot ruis, maar dat is misschien ook wel normaal, omdat deze het ingangssignaal versterkt? Wat mij betreft dan beter bruikbaar in het cleane kanaal, omdat de boost maar een tikkeltje open hoeft om een flinke boost te geven. In de drivekanalen moet die een stuk verder om meer volume te geven.
Hieronder geluidsbestand.

https://drive.google.com/file/d/17kC...ew?usp=sharing


Mijn vragen:
  • Is dit normaal bij een buizenversterker? En dan bedoel ik vooral de kraakruis.
  • Of is dat omdat Laney geen hi-end merk is en dat je dit dan ook kan verwachten?
Natuurlijk is het een hi-gain versterker en dat zal wellicht meer ruis geven, maar het gekraak komt ook voor in het clean kanaal.

Zou het kunnen dat dit aan de voorversterkerbuizen ligt? Dat er gewoon wat mindere buizen inzitten? Zitten nu Ruby-buizen in en dat schijnt geen merk te zijn, maar buizen ingekocht en gechecked door Ruby
Zou een ander merk verbetering geven?


  • Mocht dit gewoon normaal zijn voor buizenversterkers, leg ik mij hierbij neer en neem dat voor lief.
  • Mocht dit niet normaal zijn voor buizenversterkers, kijk ik wat ik er aan kan verbeteren (ander buisje) of ruil ik hem om voor een andere merk.