Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 84
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard Laney IRT Studio: Ruisniveau

    Wilde even jullie mening weten of het onderstaande:
    Heb niet zo lang geleden Laney IRT Studio aangeschaft. Op zicht heel tevreden hoor qua sound. Mooie cleans en mooie drive.
    Echter er zit een ruis, ritmische tik-ruis in. Af en toe ook een soort van piep bij het opwarmen, maar dat heel zelden, maar toch. Ritmekanaal, drive 6, volume 6, geen kabel aangesloten. In alle kanalen. Alleen hoort je het beter in de drivekanalen, omdat hierin het volume hoger is. Trouwens de boost geeft wel een extra dot ruis, maar dat is misschien ook wel normaal, omdat deze het ingangssignaal versterkt? Wat mij betreft dan beter bruikbaar in het cleane kanaal, omdat de boost maar een tikkeltje open hoeft om een flinke boost te geven. In de drivekanalen moet die een stuk verder om meer volume te geven.
    Hieronder geluidsbestand.

    https://drive.google.com/file/d/17kC...ew?usp=sharing


    Mijn vragen:
    • Is dit normaal bij een buizenversterker? En dan bedoel ik vooral de kraakruis.
    • Of is dat omdat Laney geen hi-end merk is en dat je dit dan ook kan verwachten?
    Natuurlijk is het een hi-gain versterker en dat zal wellicht meer ruis geven, maar het gekraak komt ook voor in het clean kanaal.

    Zou het kunnen dat dit aan de voorversterkerbuizen ligt? Dat er gewoon wat mindere buizen inzitten? Zitten nu Ruby-buizen in en dat schijnt geen merk te zijn, maar buizen ingekocht en gechecked door Ruby
    Zou een ander merk verbetering geven?


    • Mocht dit gewoon normaal zijn voor buizenversterkers, leg ik mij hierbij neer en neem dat voor lief.
    • Mocht dit niet normaal zijn voor buizenversterkers, kijk ik wat ik er aan kan verbeteren (ander buisje) of ruil ik hem om voor een andere merk.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Kan van alles zijn, denk ik. Geen kabel (+gitaar) aangesloten geeft sowieso al ruis, dus dat schiet niet op; drive en volume op zes op die manier zeker niet. Had handiger geweest om het ruisvolume te laten horen met een aangesloten gitaar (met SC en/of HB).
    Verder: heb je geaard stopcontact gebruikt, zijn er andere (grote) trafo’s in de directe omgeving, heb je de stekker al eens omgedraaid, heb je de versterker wel eens bij iemand anders in huis geprobeerd?
    En niet lullig bedoeld, maar heeft iemand je verder al eens verteld dat buizenversterkers doorgaans geen high-end geluidsinstallaties zijn?

    Ik zou zeggen: sluit nou eerst eens een gitaar met een goede kabel (check de aansluitingen) aan, ga spelen, en als je stopt met spelen houd je hand dan op de snaren en luister dan alsnog of de ruis van dien aard is dat je daarop actie zou moeten ondernemen.
    Als je geen ruis wilt, koop dan een goed modelling-ding.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Kan van alles zijn, denk ik. Geen kabel (+gitaar) aangesloten geeft sowieso al ruis, dus dat schiet niet op; drive en volume op zes op die manier zeker niet. Had handiger geweest om het ruisvolume te laten horen met een aangesloten gitaar (met SC en/of HB).
    Verder: heb je geaard stopcontact gebruikt, zijn er andere (grote) trafo’s in de directe omgeving, heb je de stekker al eens omgedraaid, heb je de versterker wel eens bij iemand anders in huis geprobeerd?
    En niet lullig bedoeld, maar heeft iemand je verder al eens verteld dat buizenversterkers doorgaans geen high-end geluidsinstallaties zijn?

    Ik zou zeggen: sluit nou eerst eens een gitaar met een goede kabel (check de aansluitingen) aan, ga spelen, en als je stopt met spelen houd je hand dan op de snaren en luister dan alsnog of de ruis van dien aard is dat je daarop actie zou moeten ondernemen.
    Als je geen ruis wilt, koop dan een goed modelling-ding.
    Hi zal even aansluiten met gitaar en kabel en dat laten horen. Maar dan is het er ook nog en dan nog veel harder.
    Kabel die ik gebruik is een Fender Professional Series Black jackkabel 3m of Fender Deluxe Cables instrumentkabel 4.5m zwart tweed recht. Gitaar: Charvel Pro-Mod DK24 HH 2PT CM BLK
    Wcd geaard via stekkerdoos (zonder schakelaar): Nog niet omgedraaid geprobeerd en ook nog niet bij een ander in huis. Mijn andere gitaarversterker (transistor) heeft nergens last van op zelfde wcd.
    Verder geen trafo's in de buurt, geen tl, led aan. Enige is draadloze rook-/brandmelders, maar die zijn van een goed merk.

    Buizen geen hi-end: dat ligt er natuurlijk aan, die bestaan wel. Maar als dat in de gitaarwereld niet zo is, dan weet ik dat dan. En op zich vind ik een egale ruis niet echt een heel groot probleem. Maar dat gekraak vind ik wel wat minder.
    Vanmiddag had ik het volume uit gezet, maar de versterker wel aan laten staan. Moet zeggen de kabel zat er nog wel in, alleen niet met een gitaar aangesloten. Volume aan, natuurlijk een brom, kabel er uit en toch een hele tijd een enorm gekraak, gerommel.
    Heb vroeger ook een buizenversterker gehad (Power City), kan mij niet herinneren dat ik dat toen ook had, maar dat is wel al een hele tijd terug,

    Hierbij de opname met kabel, op drive kanaal. Na 20 sec volume gitaar op 0:
    https://drive.google.com/file/d/1Acu...ew?usp=sharing

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Die tweede opname is toch vrij normaal? Het ding heeft een hoop gain en dat betekent ook een hoop versterking van alle bijgeluiden. Eventueel te ondervangen met een noise gate. Met gain en volume op 6 staat ie ook behoorlijk te blazen hoor, denk dat ie dan al zo'n beetje op zijn maximale output zit.

    Het ritmische getik in de eerste opname is vreemd maar zit niet in de tweede, toch? Heb het alleen over mijn mobiel beluisterd omdat ik te lui ben om van de bank af te komen..


    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Ritmisch getik is ook in 2e opname. Opnames zijn met mobiel gemaakt. Misschien dat je het daardoor niet zo goed hoor gain kan tot 10.
    Nogmaals, ruis vind ik niet echt een probleem, maar de krakende ruis, gerommel dat bedoel ik.
    Is dat dan altijd bij buizenversterkers? Want als dat zo is, dan kan ik dat zo accepteren. Maar ik heb verder geen referentie, vandaar dat ik mijn vraag hier op het forum stel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Oh dat heb ik dan niet gehoord..

    Ik vermoed dat het getik een storing is van een ander apparaat in de nabijheid of via het lichtnet.

    Buizenversterkers hebben altijd wel wat bijgeluiden al verschilt dat wel. Ontwerp en gebruikte componenten maakt een hoop uit wat dat betreft. Er is verschil tussen geluiden die door de versterker versterkt worden en geluiden die in de versterker ontstaan.

    De high gain Laney versterkers zijn niet de stilsten qua ruis en brom. Ze hebben ook best veel gain. Ik moet zeggen, in mijn IRT Studio zitten nog steeds de originele goedkope buizen en ik heb nergens last van. Al heb ik bij gainy opnames wel altijd een gate in Reaper aan staan maar die staat vrij subtiel afgesteld omdat ie anders te snel afkapt.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7

    Standaard

    Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

    Stap 1.
    Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

    Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

    Stap 1.
    Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

    Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.
    Oké duidelijk.
    In Engelstalige literatuur, YouTube noemden ze het in het Nederlands vertaald : kraakruis, wist ook niet hoe ik het anders moest benoemen. En ik hoor tikken. Om het te verduidelijken heb ik er juist een geluidsbestandje bij gedaan. In de youtube filmpjes lag het aan een buis.

    Apparatuur in de omgeving is er eigenlijk niet behalve dan de draadloze brand, rookmelder van een goed merk.
    Wat ik wel vreemd vind, bij mijn andere geluidsapparatuur (ook een gitaarversterker) nergens last van.
    Is een buizenversterker dan zoveel gevoeliger dan transistor? Zit toch een metalen kast om + geaard.

    Kan natuurlijk ook van de buren komen, maar dan kan ik er verder niets aan doen.
    Schoonmoeder kom ik net vandaan, kom ik bij voorkeur niet te vaak, haha.

    Ga eerst eens via verlengsnoer op de wasmachine-aansluiting aansluiten, daar zit nl verder geen andere apparaten op, rechtstreeks op de automaat. En even stekker omdraaien (fase). Mocht dat geen verbetering geven, ga ik hem even uitproberen in de berging. Dat is in het gebouw naast mij, eigen stroomverziening.
    Als het dan nog is, dan lijkt mij het een dingetje van de versterker.
    Dan kan ik kijken wat mijn verdere stappen zijn: gewoon zo laten, nieuw voorversterkerbuisje ander merk plaatsen of andere kopen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Je hebt last van storing, Niet van ruis, Tenminste, er is ook ruis te horen maar waar je als ik het lees last van hebt is storing. Kraken en tikken. De eerste stap naar het vinden van een oplossing is het juist benoemen. Dan weten anderen waar ze op moeten letten. Ik schreef lang geleden niet voor niets een sticky over Ruis en Brom. Zelfde verhaal. Als je brom hebt maar er ruis noemt wordt je verhaal niet helderder.

    Stap 1.
    Pak je hele setup op en ga ergens anders naar toe. Naar je werk, naar je schoonmoeder, name it. Maar niet thuis. En luister daar of je dezelde bijgeluiden hebt of welicht wel bijgeluiden maar andere, Dat vertelt je of je extrene storingen oppikt of dat het in je apparaat zit. Daarna kun je kijken of je kunt achterhalen waar je storing vandaan komt.

    Ik heb me jaren terug de vinketering gezocht naar een cyclische tik in een distortionpedaal. Niks te meten maar prima te horen. Bleek m'n horloge te zijn dat op m'n versterker lag.
    Hoi Dirk.
    Heb mijn snoer via kabelhaspel in het wcd van de droger gestopt. Problem Solved!
    Versterker wel in zelfde ruimte laten. Ruis zit er nog wel in (logisch), maar het gereutel is weg. Ligt dus aan de groep waarop ik de versterker eerst had aangesloten.
    Ruisniveau op de drive-kanalen vind ik toch wel redelijk nog, maar dat ligt dus aan de versterker. Zou niet hoeven anno 2021 denk ik.
    Ws hou ik de versterker dan toch want verder prima geluid. Misschien dat ik er een ruisarme buis in de voorversterker plaats. Daar schijnt per merk een verschil in te zitten. Maar of dat heel veel scheelt weet ik natuurlijk niet, omdat ik daar geen enkele ervaring mee heb.
    Bedankt voor het meedenken!

  10. #10

    Standaard

    Het Engelse "Noise" heeft veel meer betekenissen dan het nederlandse "ruis".

    Als je met een verlengsnoer op een andere groep geen last hebt van storing (Geen ruis! ) komt de storing dus binnen via je 230V lichtnet. De oplossing is dan niet een "ruisarme buis" aangezien die niet meer in minder immuun zal zijn voor storing die via z'n voeding binnenkomt.

    Ik vermoed dat het gros van de ruis in je drivekanaal thermische ruis is van de gebruikte weerstanden. Da's de meest algemene bron. Het is de vraag of een Low Noise buis echt ceel meer toevoegt dan die weerstanden al doen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top