Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 61

Discussie: FANE Gitaarspeaker

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Kwa speakers en grootte kast:
    het zal een afwijking zijn maar een overdrive pedaal deel ik op die manier in, heeft te maken met compressie en midrange.
    Zo krijg ik bijvoorbeeld bij de Mad Professor sweet honey het beeld van een 10"inc vintage amp die op een barkruk staat en bij de Chandler tube drive een 4x12 die 25 meter ver weg staat.
    En daartussen heb je nog 1x12 en 2x12.

    Is verder niet zo interessant maar eindelijk een excuus om dat te delen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Je brengt een bepaalde visie, dat is altijd goed denk ik.

    Wat ik nog kan toevoegen aan visie, als een versterker niet op een pre-fab kast past, dan zou ik als (out of de box) oplossing, de pootjes van de amp die uitsteken op een paar kleine plankendragers of hoekijzers achter op het cabinet zetten. Of een plank die uitsteekt op de bovenkant leggen. Of een combinatie, een stukje hout in het verlengde van de bovenkant, op plankdragers. En nog mooier, een plankje met scharnieren, kan je het inklappen als je op pad gaat. Ik neem aan dat de kast niet kantelt door het gewicht van de amp.

    Dat neemt niet weg dat zelf een kast bouwen ook een leuk project is!

    En geluidskwaliteit, tjsa, het moet vooral lekker klinken denk ik, dat inspireert je spel. Of een 8 ohm speaker anders klinkt dan een 16 ohm, of het type stem mechaniek invloed heeft op je sound, dat zal allemaal wel, maar het maakt voor je eigen sound niks uit denk ik. De spullen die je hebt staan is jouw sound. En de tone zit in je vingers, dat sowieso. Zo heb ik een Marshall buizenamp gehad waar ik echt niet blij mee was, wat ik er ook mee deed aan tweaks en upgrades, en uitteindelijk weggeven aan de gitaarleraar van mijn zoontje. Die leraar haalt er elke week weer als ik daar ben, een waanzinnig geluid uit, zelfs over het scheur kanaal met diode clipping.
    Laatst gewijzigd door raabje; 10 december 2021 om 11:23

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Wat uitsteken betreft
    dit is een fender Bassman amp die ik in een Legend cabinet gelepeld heb
    er steekt wat uit dus om dat idiot (roadie) proof te maken heb ik daar een beugel (keukengerei) op gezet
    ook het luchtrooster (camper) is niet origineel, een Bassman wordt HEET als er een 8 ohm ipv 2 ohm speaker aan hangt
    ziet er teer uit maar gaat al 25 jaar goed

    Laatst gewijzigd door Pepe; 10 december 2021 om 12:40
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Goede oplossing. Haha.
    Trouwens mooi houten kast.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Je brengt een bepaalde visie, dat is altijd goed denk ik.

    Wat ik nog kan toevoegen aan visie, als een versterker niet op een pre-fab kast past, dan zou ik als (out of de box) oplossing, de pootjes van de amp die uitsteken op een paar kleine plankendragers of hoekijzers achter op het cabinet zetten. Of een plank die uitsteekt op de bovenkant leggen. Of een combinatie, een stukje hout in het verlengde van de bovenkant, op plankdragers. En nog mooier, een plankje met scharnieren, kan je het inklappen als je op pad gaat. Ik neem aan dat de kast niet kantelt door het gewicht van de amp.

    Dat neemt niet weg dat zelf een kast bouwen ook een leuk project is!

    En geluidskwaliteit, tjsa, het moet vooral lekker klinken denk ik, dat inspireert je spel. Of een 8 ohm speaker anders klinkt dan een 16 ohm, of het type stem mechaniek invloed heeft op je sound, dat zal allemaal wel, maar het maakt voor je eigen sound niks uit denk ik. De spullen die je hebt staan is jouw sound. En de tone zit in je vingers, dat sowieso. Zo heb ik een Marshall buizenamp gehad waar ik echt niet blij mee was, wat ik er ook mee deed aan tweaks en upgrades, en uitteindelijk weggeven aan de gitaarleraar van mijn zoontje. Die leraar haalt er elke week weer als ik daar ben, een waanzinnig geluid uit, zelfs over het scheur kanaal met diode clipping.
    Uiteraard zijn dat goede oplossingen. Alleen heb ik de afwijking dat ik vormgever ben en een goede vormgeving best belangrijk vind. Niet altijd hoor, maar in dit geval wel.
    Qua ruimte (inklapbare drager, trouwens een goed idee hoor) ben ik thuis niet beperkt. Mijn kamer is ongeveer 5x5m.
    En dat ik het ook wel leuk vind om te doen. Qua werk altijd met mijn hoofd bezig en een keertje met mijn handen is ook wel leuk.
    En idd de tone zit hem in je spel. Helaas kan dat bij mij nog wel stukken beter... Maar ben druk bezig hier iets aan te doen.

    Ps: ik wist dat helemaal niet dat er verschil qua geluid zit in een 8 of 16 ohm speaker.
    Wat bijvoorbeeld dan?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat uitsteken betreft
    dit is een fender Bassman amp die ik in een Legend cabinet gelepeld heb
    er steekt wat uit dus om dat idiot (roadie) proof te maken heb ik daar een beugel (keukengerei) op gezet
    ook het luchtrooster (camper) is niet origineel, een Bassman wordt HEET als er een 8 ohm ipv 2 ohm speaker aan hangt
    ziet er teer uit maar gaat al 25 jaar goed

    Niks mis mee toch?

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Niks mis mee toch?
    Nope!
    Legend... ze gebruikten hetzelfde hout waar 7ender z'n halzen van maakten voor hun kasten... Mooi hoor!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Nope!
    Legend... ze gebruikten hetzelfde hout waar 7ender z'n halzen van maakten voor hun kasten... Mooi hoor!
    Wel eens op gespeeld..., was kut.

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Wel eens op gespeeld..., was kut.
    Wel eens op gespeeld. Beviel prima.

    Rev Gibbons heeft er naar eigen zeggen Eliminator mee gedaan. Smaken verschillen maar ik ervaar de gitaarsound van dat album niet als kut.

    Of bedoel je dat je wel eens op een 7ender hebt gespeeld en dat dat kut was?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Die Lengend was origineel de Rock'n roll 50, het had een pre amp met een 12ax7 en een transistor eindtrap. De mare ging dat het van Gibson was maar wellicht enkel de distributie, who know. Geïmporteerd door die Groningse band de New Adventures en idd, Billy heeft er een heel album mee volgepingeld (hoewel je bij die Amerikanen nooit weet of dat echt is of een commerciële word of mouth deal)
    Maar hard!
    Ik heb hem gekocht omdat ik het een fijn ding vond, erg goed geluid, soort dumble plexi.
    tis geen buizen dus dat moet je er ook niet in willen horen zoals je een twin ook niet beoordeeld op zijn plexi kwaliteit
    duh
    op een gegeven moment plopte de fuses bij bosje tegelijk
    is een technisch probleem, kan je oplossen maar ik had een losse bassman top en het was gewoon mijn lol om die er in te prutsen
    Die top heb ik op dit forum nog gratis aangeboden. Niemand. Was toch 1995,- gulden nieuw, die amp.
    Afijn.
    De bassman is er ook uit, inmiddels zit er weer een andere amp in (een Matchless spitfire van Ceriatone)
    en zo is het gekomen


    oh, filmpje

    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 december 2021 om 10:48
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top