Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 61

Discussie: FANE Gitaarspeaker

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Wat de inhoud van de kast, hoe kleiner des te boxier, een ander woord voor midrange maar wat anders dan wat een toonregeling doet
    achterkant openhouden voor meer spreiding, dicht voor meer projectie
    dat gezegd hebbende, er zijn ontelbare hits gemaakt met een Princeton en blues jr. waar nèt een 12" in kan maar voor stage is het een ander verhaal, dan wil je misschien wat meer spreiding en volume.

    Kwa hout is pine prima, licht, warm en rond maar je moet je een beetje inlezen in houtsoorten want er is verschil en alles heeft zijn fans,
    ik hou zelf van mahonie en eik maar is niet heel licht en projecteert nogal (dus daar gebruik ik beamblockers bij)
    Kwa gewichtsbesparing zit je grootste winst in je speaker. Ik weet niet wat jouw Fane weegt maar een 12" EV weegt ruim 8 kilo en een Celestion G12 Neo anderhalf.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 december 2021 om 13:25
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Dank je voor je heldere uitleg. Ik gebruik hem meestal thuis en evt in een kleine oefenruimte. Dus dat is wel iets om over na te denken klein of groter.
    Ga ik binnenkort de speaker even wegen. Geen idee wat die weegt. Alles totaal 17kg, maar dan zit er ook een grote ringkerntrafo in en de versterker, maar die weegt niet echt veel.
    Ga ook even Princeton en blues jr bekijken.
    Top nogmaals bedankt.

    Als ik de speakerkast zelf ga bouwen, ga ik de achterzijde demontabel maken: open en dicht mogelijkheid. Kan ik het uitproberen wat ik het prettigst vind klinken.
    Laatst gewijzigd door h.v.d.koppel; 9 december 2021 om 13:56

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik ben het wel eens met de opmerking dat je je eigen problemen aan het creëren bent, met je gitaar, versterker, computer, etc. Ik zie een patroon ontstaan, je zoekt blijkbaar een zeer hoge geluidskwaliteit, voor thuis. En volgens mij is dat voor een gitarist helemaal niet zo belangrijk, dat is leuk voor een producer of een recording engineer.

    Maar als ik dat even negeer voor het gemak, een speakerkast bouwen, ja leuk. En toch, mijn oplossing zou zijn, voor thuis een kleine 10 inch speaker is een kant en klaar cabinet. Ik heb zelf deze staan thuis: https://www.thomann.de/intl/engl_e11...abinet_110.htm

    En deze is er ook, verschil is het type speaker. De Engl is meer Greenback achtig, de H&K heeft een generieke speaker.

    https://www.thomann.de/intl/hugheske...er_110_box.htm

    Of een kleine VOX, 8 inch https://www.thomann.de/intl/vox_bc_108_cabinet.htm

    En in de oefenruimte of in je schuur of berging zet je een 12 inch speakercabinet. Gewoon wat je al hebt, of een ander simpel of 2e hands ding. Met jammen maakt het niet zo veel uit hoe je speaker klinkt, dan ben je bezig met andere dingen, de drummer en bassist volgen bijvoorbeeld. Dat maakt het sjouwen al een stuk gemakkelijker. De ruimte waar je speelt maakt ook veel uit, betonnen garage, of een mooie afgetimmerde ruimte.

    Een 12 inch speaker voor thuis waar je je amp toch al niet kan opendraaien, dat is een overkill denk ik. Overigens is 2 x 10 inch ook mooi, dat klinkt wat voller, alleen weet ik zo snel geen cabinets met 2 x 10 inch. Als je toch 12 inch wilt, zoek dan een speaker met lage gevoeligheid, een Greenback b.v, die dan waarschijnlijk niet beter klinkt dan wat je al hebt, als die niet hard kan.

    En om het helemaal simpel te houden, laat je amp + speaker box in de oefenruimte staan, en koop een kleine modeling amp voor thuis, ben je ook van het te veel lawaai probleem af. Dat is misschien een beetje een extreme gedachte.
    Laatst gewijzigd door raabje; 9 december 2021 om 19:48

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik ben het wel eens met de opmerking dat je je eigen problemen aan het creëren bent, met je gitaar, versterker, computer, etc. Ik zie een patroon ontstaan, je zoekt blijkbaar een zeer hoge geluidskwaliteit, voor thuis. En volgens mij is dat voor een gitarist helemaal niet zo belangrijk, dat is leuk voor een producer of een recording engineer.
    Ik snap het niet helemaal de opmerking: patroon, maar als jij de tweede bent die het al zegt zal het wel zo worden ervaren op dit forum. Zoals ik al schreef, ik zal de volgende keer gewoon korte technische neutrale vragen stellen, om dit soort reacties te voorkomen.

    Een perfecte studio voor thuis streef ik zeker niet na. Daar heb ik het het talent en de ambitie niet voor. Maar het opnemen, beluisteren via de computer heb ik gewoon geen enkele ervaring mee en het lukte mij gewoon niet om daar geluid uit te krijgen. En ik wilde niet onnoidig spullen hiervoor te hoeven kopen. Is me met behulp van jullie uiteindelijk wel gelukt, mijn dank hiervoor. Alleen kreeg ik het niet goed, maar op 1 kanaal het bewerkt gitaargeluid. Vind ik niet een kwestie van hoge eisen stellen, maar is gewoon heel erg irritant op je ene oor alleen het geluid.

    Ik ga toch voor een lichte speakerkast waar ik bij voorkeur wel mijn versterker op kan plaatsen. Vind ik nu eenmaal beter staan en komt mij beter uit. Maar de tip van de 10" speaker vind ik een goede tip. Geeft gelijk wat minder volume voor thuis.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik vind het wel leuk om te lezen allemaal, herken er veel in, proberen de boel aan de praat te krijgen, zou het zo beter kunnen, kan het ook anders, waarom doet het dit of dat... ik zeg goed bezig H.!
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Ik zit er ook niet mee. Herken het ietwat obsessief zoeken wel. En ik vind geluidskwaliteit ook belangrijk, zou niet weten waarom niet. Wat grootte betreft: I need 12 inches or more 😎 een 10 inch heb ik nog nooit lekker gevonden, tenzij het er gelijk vier zijn..


    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Een 12 inch verplaatst meer lucht dan een 10 inch maar meer verschil is er volgens mij niet echt
    Ik had vroeger, ooit, een Fender Rivera Superchamp, daar zat een EV 10" Force speaker in, die blies elke 12" Jensen uit het water, de bassist gebruikte die amp wel 's.
    Seize does matter maar er zijn meer parameters going on.
    Voor thuis gebruik ik een 6" Weber en een buizenamp die een 12 AX7 voor zijn eindtrap gebruikt, als ik dat open ga zetten komen de buren naar beneden,
    maar goed, als je buren enkel een paar koeien zijn dan is het een ander verhaal.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Het gaat niet om volume oid. Als je metal of heavy rock speelt dan doet een 10 inch het gewoon niet, voor mij althans. Het strakke laag is er niet en het klinkt domweg niet zoals ik het wil. Heb verscheidene combo's met 10 inch speakers gehad en besloten dat dat spul er niet meer in komt. EV trouwens ook niet, niet mijn geluid en dat gewicht, pff..

    Is verder puur persoonlijk, het gaat mij er ook juist om dat wat de een als wetmatigheid ziet voor de ander niet op hoeft te gaan. Vandaar mijn vorige reactie op met name de post van Raabje en de stellige aannames daarin.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Zoals ik al schreef, ik zal de volgende keer gewoon korte technische neutrale vragen stellen, om dit soort reacties te voorkomen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Ik vind het wel leuk om te lezen allemaal, herken er veel in... ik zeg goed bezig H.!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ik zit er ook niet mee. Herken het ietwat obsessief zoeken wel.
    Raabje constateert bij zichzelf - m.i. zonder oordeel - dat hij een patroon ziet ontstaan, meer niet...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Fijn te horen dat mijn zoektocht ook wordt gewaardeerd. Ben er blij mee.

    Heb nog even rondgekeken.
    Zoals ik er nu over denk ga ik de kast toch zelf maken. Heb net op internet bedrijf gevonden dat plaat op maat gezaagd levert inclusief afronding hoeken. Lijkt me nl nauwkeuriger dan bij de bouwmarkt op de hoek.
    Hoef ik alleen nog en rond gat te zagen voor de speaker, achterkant een gat voor de aansluiting, evt wat balkjes schroeven en lijm en klaar. De kast van Hughes & Kettner TM 112 Cabinet 1x12 inch speakerkast daar past mijn versterker perfect op. Die wil ik dan nabouwen, alleen dan in een blank houten berken versie. Maak gelijk een mogelijkheid om open back en closed back. Speaker heb ik nog liggen, dus dat kost helemaal niets, alleen het hout dan, handvat(en), speakerdoek of gril, kosten alles bij elkaar rond 120,- Leeg cabinet van Palmer is ongeveer ook even duur en zou ook passen, maar weegt ±12kg zonder speaker en de imitatie Hughes & Kettner slechts rond 7kg en dat is wel een verschilletje.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top