Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61

Discussie: FANE Gitaarspeaker

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Exclamation FANE Gitaarspeaker

    Heb een nieuwe versterker gekocht: Laney IRT Studio en moet daar nog een luidsprekerbox bij hebben. Ik gebruik nu de speaker van mijn Hohner SP75 combo begin jaren 80. Om eerlijk te zijn vind ik het geluid van deze speaker eigenlijk best goed klinken. Goed geluid bij drive, bij zeer veel gain (vrij massief), maar ook een mooie warme en toch heldere weergave van clean. Heb echter geen vergelijkingsmateriaal.

    Mijn vraag: Hoe is de kwaliteit en toon in verhouding met bijvoorbeeld een Celestion speaker. Uiteraard heb je daar ook weer verschillende types in. Mooi vol strak rockgeluid stel ik op prijs, maar ook cleane tonen. Niet al te veel hoog bij clean: hou van een warme toon. Kan natuurlijk ook 3 luidsprekers bestellen om te vergelijken.

    Maar wat vooronderzoek is ook niet verkeerd. Eigenlijk is mijn vraag : Is het de moeite om nog wat andere speakers uit te proberen of is deze FANE gewoon een kwalitatieve goede speaker.

    Welke type Fane ik heb, weet ik niet, wel dat die 12" is en een minimaal vermogen van 75W.
    Nummers die er op staan: 125669, 14584 Heavy Duty High Power Made in England

    Hieronder een foto:
    https://drive.google.com/file/d/1tFQ...ew?usp=sharing

    PS: De kast die er nu om heen zit is wat aan de zware kant: spaanplaat. Wil misschien dan zelf een nieuwe kast bouwen van berkenmultiplex (schijnt het beste te zijn). Zijn er ergens bouwtekeningen? Kan natuurlijk een bestaand cabinet nabouwen ahv de maten die ze opgeven.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.972

    Standaard

    Afmetingen schijnen bij gitaarcabs niet zo nauw te luisteren. Een vuistregel is ca. 40l kastinhoud per speaker.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Afmetingen schijnen bij gitaarcabs niet zo nauw te luisteren. Een vuistregel is ca. 40l kastinhoud per speaker.
    Dat is lekker gemakkelijk dan.

  4. #4

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Om eerlijk te zijn vind ik het geluid van deze speaker eigenlijk best goed klinken.

    (knip)

    Heb echter geen vergelijkingsmateriaal.


    Eigenlijk is mijn vraag : Is het de moeite om nog wat andere speakers uit te proberen of is deze FANE gewoon een kwalitatieve goede speaker.

    knip

    PS: De kast die er nu om heen zit is wat aan de zware kant: spaanplaat. berkenmultiplex (schijnt het beste te zijn).

    Pffff.
    En daar gaan we weer....

    Je hebt dus iets wat goed en lekker klinkt, maar TOCH, omdat je denkt dat, gelezen hebt dat, gehoord hebt dat, schijnt dat, enz...

    Je zoekt naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

    Als die speaker goed klinkt is die kwalitatief goed. Period. Als die goed klinkt in dat spaanplaat Hohner kastje is dat ook goed. Period.
    En sinds wanneer is gewicht een probleem als je vooralsnog 99/100% thuis speelt?! Daarbij, zal je meer gewichtsverlies bereiken door het versterkergedeelte uit die combo te schroeven dan een multiplex versie kast te bouwen van eenzelfde grootte... En anders schroef je er 4 wieltjes onder...

    Man....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Die had ik ook al gezien en dat is zeker een optie.
    Maar ik zit aan ook aan de optie te denken een blank houten versie, omdat ik dat ook wel mooi vind op mijn kamer staan en daar staat die het meest. Heb ook gelezen dat berkenmultiplex beter is dan MDF (Palmer). Of je dat echt hoort weet ik natuurlijk ook niet. Maar misschien weet jij dat?
    En een beetje klussen is af en toe ook leuk. Laat dan gewoon alles op maat zagen en de rest is een eitje. Hoef ik alleen de gaten er zelf nog in boren. tandverbinding doe ik dan niet, maar ik kan dat wel stevig krijgen. Heb ooit ook een meubelopleiding genoten en jawel in Doetinchem. Maar neem je tip zeker ter harte.

    Nog iets anders zo'n doorlusjack op zo'n kant en klare box staat die parallel of in serie? Heb nu 8 Ohm en dan zou parallel geen optie zijn. Kan deze natuurlijk ook niet aansluiten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Pffff.
    En daar gaan we weer....

    Je hebt dus iets wat goed en lekker klinkt, maar TOCH, omdat je denkt dat, gelezen hebt dat, gehoord hebt dat, schijnt dat, enz...

    Je zoekt naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

    Als die speaker goed klinkt is die kwalitatief goed. Period. Als die goed klinkt in dat spaanplaat Hohner kastje is dat ook goed. Period.
    En sinds wanneer is gewicht een probleem als je vooralsnog 99/100% thuis speelt?! Daarbij, zal je meer gewichtsverlies bereiken door het versterkergedeelte uit die combo te schroeven dan een multiplex versie kast te bouwen van eenzelfde grootte... En anders schroef je er 4 wieltjes onder...

    Man....
    Ha 4 wieltje 4 trappen op en af?...

    Ik denk dat je me niet helemaal begrijp hoe ik denk MarkS. Ik zie het helemaal niet als probleem, maar meer om iets te overleggen. Met deze informatie ga ik dan aan de slag. De ene heeft zo'n vraag en de andere zo'n vraag, dan kan toch verschillen?

    En ja ik heb echt een heel slechte rug en dan speelt het gewicht zeker een grote rol voor mij. Ook omdat ik regelmatig wil gaan samenspelen. Als ik een keer verkeerd til kan ik zo een hele week bijna niet meer lopen ter illustratie. Dus ook voor die enkele keer is gewicht voor mij wel belangrijk.
    Ook staat mijn versterker niet echt lekker op de kast, die flikkert er bijna af omdat deze heel ondiep is tov mijn versterker. En ik moet regelmatig dingen er achterin prikken en dan is het fijn als de kast een stukje dieper is.

    Kortom ik heb een andere lichtere diepere kast nodig. En daarom ook de vraag zijn er speciale afmetingen. Dan Kan ik nl de zo klein mogelijk bouwen. En natuurlijk wel de gewenste diepte.

    En idd hiernaast had ik een vraag over mijn Fane speaker. Die vraag had ik misschien niet moeten stellen achteraf gezien, omdat dit een kwestie is van persoonlijke smaak. Zal dat soort vragen dan maar niet meer stellen op dit forum als dat irritatie oproept. DAn hou ik het puur bij technisch vragen: Ho-to-do

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Tis geen irritatie.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Ook staat mijn versterker niet echt lekker op de kast, die flikkert er bijna af omdat deze heel ondiep is tov mijn versterker. En ik moet regelmatig dingen er achterin prikken en dan is het fijn als de kast een stukje dieper is.
    Volgens het web is de Hohner 24cm diep, de IRT 28.5cm. Schiet mij maar lek.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Volgens het web is de Hohner 24cm diep, de IRT 28.5cm. Schiet mij maar lek.
    Dan klopt dat toch dat de versterker er miet lekker op past? Dat die 4,5 cm uitsteekt en dan heb ik het nog niet over de handgrepen aan de voorzijde die nog meer uitsteken. Heb liever dat de versterker er gewoon wat ruimer op staat. Plus dat het er ook niet zo mooi uitziet en dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kijk er tegenaan en mag dat vinden. Ook het handvat aan de bovenzijde zit tegen de ventilatieopening aan de onderzijde te drukken, omdat de Laney vrij lage pootjes heeft.

    Maar laten we er over ophouden, want dit leidt nergens naar toe. Je hebt je punt gemaakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top