Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard Laney IRT Studio: Volume te hard

    Hi, Heb dit. gedeeltelijk besproken in een andere topic, maar dat ging over opnemen, waar dit zijdelings ter sprake kwam. Maar dit gaat over het uitgangsvolume.
    Weet dat er al een hoop over geschreven is, maar wil toch wat checken.

    Expres de Laney IRT Studio gekocht omdat deze een ingang heeft van 1W en 15W. Nu ben ik erachter gekomen dat op de 1W ingang het geluid voor mij thuis eigenlijk ook te hard is. Ben Acceptabel is als volume ongeveer op 1 staat. Dat zou dus kunnen. Maar dat is wel heel erg precies draaien. Plus dat de eindtrap dan al bijna helemaal geen bijdrage heeft op het geluid, dat denk ik tenminste dan. Er is geen master volumeknop.
    De drive is op zich wel aardig goed vanuit de pre-amp. Ik kan de drive en het volume instellen. Maar schijnt dat de eindversterker ook zijn bijdrage heeft vanaf een bepaald niveau. En uiteraard ook op het clean kanaal. Deze heeft alleen maar een volume. Dus om daar een zekere crunch te krijgen zou ik het volume hoger moeten zetten, maar dat is geen optie. Evt zou ik de boost aan kunnen zetten.

    Powersoak of hoe zo'n ding ook heet:
    Het geluid schijnt wel iets te veranderen dan alleen door een speaker. Is natuurlijk ook logisch, omdat het geluid ook zachter is. Als het geluid toch nog maar lekker klinkt. De buizen schijnen harder te slijten dan bij een zacht volume. De vraag is natuurlijk of dat heel veel verschil uitmaakt?
    Heeft zo'n Powersoak enig nut bij mijn versterker? Ook al omdat mijn vermogen natuurlijk al niet zo hoog is.
    Kan ik mijn clean kanaal dan wat meer crunch, volle buizengeluid krijgen doordat ik het volume meer kan opendraaien?
    Hoeveel scheelt zo'n Powersoak? Denk aan de Bugera PS1 Powersoak, omdat deze goed betaalbaar is. Kan de volumepot dan wel tot 7 bijvoorbeeld? Geen idee hoeveel zo'n ding dempt.

    Iets heel anders: Kan ik het vermogen van mijn cabinet ook niet verlagen door een speaker van 8 Ohm in serie te zetten met mijn huidige, dus totaal 16 Ohm. Dan de speaker verwijderen: Conus, etc, dat ik alleen de spoel overhoud, dus dat er geen geluid meer uitkomt. De spoel neemt dan de helft van het vermogen over en het geluid zou dan onaangetast moeten zijn, omdat de versterker eigenlijk 2 luidsprekers ziet. Zo maar een ideetje. Weet natuurlijk niet hoeveel dat scheelt in werkelijk geluid.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een attenuator op een 1W uitgang is volgens mij heel bijzonder, maar goed, ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt. Waarom draai je de gain niet wat verder open en de master wat terug? De enige manier om een hoger volume goed stil te krijgen is een iso-cab, maar dan heb je geen direct speaker geluid.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb een soortgelijke situatie hier. Ik gebruik een torpedo captor tussen mijn amp en audio interface (ipv een speaker). In mijn pc laad ik een ir naar keuze. Met de interface bepaal ik dan het volume. s’Avonds kan ik dan een koptelefoon gebruiken.

    Voordeel hiervan is dat je ook de poweramp kan oversturen, zonder veel te luid te gaan. De powersoak optie van de captor gebruik ik niet.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Een attenuator op een 1W uitgang is volgens mij heel bijzonder, maar goed, ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt. Waarom draai je de gain niet wat verder open en de master wat terug? De enige manier om een hoger volume goed stil te krijgen is een iso-cab, maar dan heb je geen direct speaker geluid.
    Een medeforumgenoot had hetzelfde met een 1w. Tja het klinkt ongelooflijk, maar helaas waar. Huis is redelijk gehorig al is het vrij nieuw.
    Master zit er niet op helaas. Wel een volume voor het ritme- en leadkanaal. En op het clean alleen volume. Volgens mij allemaal in de pre-amp. Dus als ik het clean iets voller wil krijgen moet ik het volume van clean hoger draaien, dus meer geluid.
    Zou een master kunnen invoegen door een volumepot in de effectloop te plaatsen. Maar ik weet dan niet of ik hetzelfde effect bereik.
    Ik kan dat wel even een soort van testen met een equalizer er tussen te zetten met alle schuifjes naar beneden. Dat ga ik morgen even proberen.
    Maar dan ga je nooit de eindbuizen iets oversturen. Vandaar powersoak of iets dergelijks.
    Iso-cab heb ik ook gelezen. Gaat dat altijd via microfoons?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjtevel Bekijk bericht
    Ik heb een soortgelijke situatie hier. Ik gebruik een torpedo captor tussen mijn amp en audio interface (ipv een speaker). In mijn pc laad ik een ir naar keuze. Met de interface bepaal ik dan het volume. s’Avonds kan ik dan een koptelefoon gebruiken.

    Voordeel hiervan is dat je ook de poweramp kan oversturen, zonder veel te luid te gaan. De powersoak optie van de captor gebruik ik niet.
    Dat is ook een idee. Via mijn laptop en dan koptelefoon wil ik er zeker naast hebben. Vond zo'n torpedo captor wel vrij prijzig. Wil nog wat meer zaken aanschaffen.
    Mijn versterker kan via usb en volgens mij word die ook afgetapt vanuit de eindversterker.
    Maar ik zal deze wel eventjes onthouden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Een medeforumgenoot had hetzelfde met een 1w. Tja het klinkt ongelooflijk, maar helaas waar. Huis is redelijk gehorig al is het vrij nieuw.
    Master zit er niet op helaas. Wel een volume voor het ritme- en leadkanaal. En op het clean alleen volume. Volgens mij allemaal in de pre-amp. Dus als ik het clean iets voller wil krijgen moet ik het volume van clean hoger draaien, dus meer geluid.
    Zou een master kunnen invoegen door een volumepot in de effectloop te plaatsen. Maar ik weet dan niet of ik hetzelfde effect bereik.
    Ik kan dat wel even een soort van testen met een equalizer er tussen te zetten met alle schuifjes naar beneden. Dat ga ik morgen even proberen.
    Maar dan ga je nooit de eindbuizen iets oversturen. Vandaar powersoak of iets dergelijks.
    Iso-cab heb ik ook gelezen. Gaat dat altijd via microfoons?
    Iso-cab gaat altijd via microfoon aangezien er een speaker in zit, feitelijk is het niet meer dan een geïsoleerde en gesloten box waar een speaker naar binnen tegen een microfoon aan blaast.

    Wat betreft jouw idee voor een master volume, dat gaat niet werken helaas.

    Jouw versterker heeft een ingebouwde dummy load (oftewel een soort power soak) dus je kunt 'm zonder speaker voluit gooien, maar dat moet dan via koptelefoon of USB/XLR.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Iso-cab gaat altijd via microfoon aangezien er een speaker in zit, feitelijk is het niet meer dan een geïsoleerde en gesloten box waar een speaker naar binnen tegen een microfoon aan blaast.

    Wat betreft jouw idee voor een master volume, dat gaat niet werken helaas.

    Jouw versterker heeft een ingebouwde dummy load (oftewel een soort power soak) dus je kunt 'm zonder speaker voluit gooien, maar dat moet dan via koptelefoon of USB/XLR.
    Duidelijk Iso-cab verhaal. Zat ook te denken aan een constructie van de luidsprekerkast: een soort van demping waarbij het geluid niet wordt aangetast. Je hebt ook van die oordopjes die ook dempen, zonder dat het geluid echt anders wordt. Maar dat is misschien iets voor later...

    De dummy-load klopt. De phones en de XRL/USB zitten idd na mijn eindversterker. Denk dat via laptop het handigst is.
    H
    Gisteren via koptelefoon geprobeerd. Draadloze gaf vertraging met snoertje (wel een in-ear) niet zo'n best geluid, ook niet met simulatie. Koptelefoon via laptop en software emt sim lijkt mij de beste optie dan denk ik.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Dat is ook een idee. Via mijn laptop en dan koptelefoon wil ik er zeker naast hebben. Vond zo'n torpedo captor wel vrij prijzig. Wil nog wat meer zaken aanschaffen.
    Mijn versterker kan via usb en volgens mij word die ook afgetapt vanuit de eindversterker.
    Maar ik zal deze wel eventjes onthouden.
    Via usb (met de speakersim uit) en een ir loader op je laptop kan ook. Moet je in je besturingssysteem wel je versterker als input/output device selecteren. Dan zou je je koptelefoon kunnen gebruiken.

    Alle audio wat dan in en uit je laptop gaat, gaat dan via je versterker. De versterker doet dan dienst als een audio interface.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjtevel Bekijk bericht
    Via usb (met de speakersim uit) en een ir loader op je laptop kan ook. Moet je in je besturingssysteem wel je versterker als input/output device selecteren. Dan zou je je koptelefoon kunnen gebruiken.

    Alle audio wat dan in en uit je laptop gaat, gaat dan via je versterker. De versterker doet dan dienst als een audio interface.
    Lees graag mee op dit soort topics, maar heb soms ook wel vragen, zoals:

    In bovenstaande situatie, maakt het dan uit of je de koptelefoon-uitgang van de Laney of van de laptop gebruikt?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Koptelefoonuitgang versterker met en zonder ingebouwde simulatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top