Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard USB-uitgang Versterker of XRL via Audiointerface?

    Zat een beetje wat te lezen over het nut van een Audiointerface om opnames op je laptop te kunnen maken. Deze dient vnl om een analoog signaal om te zetten naar een digitaal signaal via USB. Klopt toch?
    Je kan er eventueel ook een koptelefoon aan hangen of bijvoorbeeld actieve luidsprekers (line-out). Klopt toch?

    Wat nu als je al een USB-aansluiting op je gitaarversterker heb? Heb net een Laney IRT Studio gekocht waar zowel een XRL- als een USB uitgang op zit. Uit deze USB heb ik toch al een digitaal signaal. Dat zou een Audiointerface toch overbodig maken? Of zie ik dat verkeerd?
    Op de computer line-out/ koptelefoon aansluiting (MacBook) zou ik dan toch de monitorspeakers of een koptelefoon kunnen aansluiten?

    Mijn vraag: Is een Audiointerface in mijn geval dan noodzakelijk? Biedt dat voordelen tov een USB-uitgang op het gebied van gebruiksgemak, geluidskwaliteit?
    Wat misschien wel een voordeel is van een Audiointerface: gratis software, zoals recording, plugins, etc
    Zelf heb ik nu wel Garageband, waarmee ik ook zou moeten kunnen opnemen. Ook heb ik Adobe Audition.

    PS: Op mijn versterker zit wel een USB2 ipv een USB3. MacBook USB3. Sommige audiointerfaces, zoals de Focusrite Scarlett 2i2 heeft wel een USB3 uitgang. Als ik via XRL naar deze Audiointerface ga heb ik een USB3 naar USB3. Weet niet of deze snellere aansluiting voordelen biedt?

  2. #2

    Standaard

    In je opname programma kan je maar 1 geluidskaart selecteren voor zowel in als out. Als je een 2e wil gebruiken (USB van je amp in dit geval als input) heb je een extra programma nodig bv. bv. asio4all.
    Meen ik.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    In je opname programma kan je maar 1 geluidskaart selecteren voor zowel in als out. Als je een 2e wil gebruiken (USB van je amp in dit geval als input) heb je een extra programma nodig bv. bv. asio4all.
    Meen ik.
    Op een Mac kun je toch meerdere geluidskaarten tegelijk gebruiken? Heb er zelf geen ervaring mee naar kwam het tegen toen ik dit voor mijn eigen irt studio onderzocht.

    Op een windows pc kun je sowieso maar een geluidskaart gebruiken in je daw.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4

    Standaard

    Als je kunt kiezen.. irt usb in en uit
    of mac uit heb je geen geluidskaart nodig
    Want in krijg je dan ad/ad maal 2 met een geluidskaart en dat is zonde
    Ik probeer in een opname chain de analoog digaal/ analoog digaal conversies zoveel mogelijk te beperken

    Maw
    Als amateur homerecord ..eenmaal in the box, blijf ik in the box
    Tenzij ...major coole buizen randgear of zo maar daar heb ik de centjes niet voor


    Nog ff dan
    Die scarlette en meeste geluidskaarten draaien nog op usb 2
    Je ken ze wel in een usb 3 poort prikken maat dat levert niks extra op
    https://support.focusrite.com/hc/en-...0-not-USB-3-0-
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 3 december 2021 om 12:27

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

    Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

    En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

    Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

    En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?
    Het gaat door een analoge speaker sim, dus een filter. Ik vind het niks maar zoals ik eerder al aangaf slagen anderen er wel in om er een ok geluid uit te halen

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Als je kunt kiezen.. irt usb in en uit
    of mac uit heb je geen geluidskaart nodig
    Want in krijg je dan ad/ad maal 2 met een geluidskaart en dat is zonde
    Ik probeer in een opname chain de analoog digaal/ analoog digaal conversies zoveel mogelijk te beperken

    Maw
    Als amateur homerecord ..eenmaal in the box, blijf ik in the box
    Tenzij ...major coole buizen randgear of zo maar daar heb ik de centjes niet voor


    Nog ff dan
    Die scarlette en meeste geluidskaarten draaien nog op usb 2
    Je ken ze wel in een usb 3 poort prikken maat dat levert niks extra op
    https://support.focusrite.com/hc/en-...0-not-USB-3-0-
    Snap ik: conversie is beter te voorkomen. Dus USB in de MacBook. Maar USB uit? Naar de monitorspeakers of koptelefoon? Dat gaat toch via jack.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Op een mac kan je inderdaad meerdere geluidsbronnen en bestemmingen selecteren. Ik gebruik een Apogee Jam voor gitaar input en een Audioquest Dragonfly voor de output (dat is zo een hifi DAC dongle). Latency is ook geen probleem, standaard is dit al zeer snel, geen ASIO drivers e.d. nodig zoals op een windows PC.

    Ik denk dat het rauwe gitaar signaal een heel lomp en niet verfijnd signaal is, zeker met distortion, dus de kwaliteit van de audio input zal niet zo heel belangrijk zijn. Voor een microfoon opname in een akoestisch behandelde kamer, dan wel. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken. High speed USB zal pas nut hebben als je 8 of 16 kanalen tegelijkertijd opneemt.

    En ik ken die amp niet, maar geeft de XLR of USB output het signaal van de versterker af, of gaat dit nog door een speaker simulatie heen?
    Dat zij wel hele dure apparaatjes zo bij elkaar. Heb je dat dan ook persé nodig?
    Apogee Jam: Als input. Heb je dat nodig met een USB-aansluiting op je versterker? Zo ja waarom dan?
    Audioquest Dragonfly: dat is omdat deze een betere omzetting geeft qua geluid dan de line-out/ koptelefoonuitgang van je Mac? Maar dat is alleen dan om je geluid te beluisteren op een hoog niveau. Moet zeggen dat bij gewoon muziek beluisteren via de mac ik de kwaliteit wel erg goed vind. Of ligt dat aan mij?

    De XRL en de USB hebben beide een uitschakelbare speaker simulatie.
    Zat zelf te denken om een zo'n softwarematige speaker simulatie te gaan gebruiken: Cab Sim/Impulse Response

    Moet zeggen dat is wel een hele nieuwe wereld dat opnemen van gitaar, maar het lijkt me leuk en ook leerzaam.
    Wil best wel iets investeren, maar niet als het niet perse nodig is. Moet gewoon ergens beginnen.

    Het wordt natuurlijk wel anders als ik ook akoestische gitaar met bijvoorbeeld microfoon wil opnemen. Dan heb ik natuurlijk wel zo'n audio-interface met microfoonaansluiting nodig.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Ik weet niet hoe het bij de Mac zit met drivers, maar ik denk dat je om te beginnen kunt proberen vanuit de Usb uitgang de Mac in te gaan en via de koptelefoon je stereo in of naar een koptelefoon.

    Two Notes wall of sound is gratis, is er ook voor de Mac. Als je zover bent, stuur me dan een berichtje, dan mail ik je een lading impulse responses die je dan als simulatie gebruikt. NadIR is ook gratis en ook op Mac.

    In de handleiding van je irt staat hoe je het aanpakt om het signaal in bijvoorbeeld Garageband te krijgen.

    Het is best veel om te behappen in het begin, maar als je het stapje voor stapje aanpakt lukt dat wel lijkt mij.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 4 december 2021 om 00:07
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Dat zij wel hele dure apparaatjes zo bij elkaar. Heb je dat dan ook persé nodig?
    Apogee Jam: Als input. Heb je dat nodig met een USB-aansluiting op je versterker? Zo ja waarom dan?
    Audioquest Dragonfly: dat is omdat deze een betere omzetting geeft qua geluid dan de line-out/ koptelefoonuitgang van je Mac? Maar dat is alleen dan om je geluid te beluisteren op een hoog niveau. Moet zeggen dat bij gewoon muziek beluisteren via de mac ik de kwaliteit wel erg goed vind. Of ligt dat aan mij?
    Daar moet je niet te hard over nadenken, ik heb die spullen nu eenmaal rondslingeren. Ik bedoel het juist andersom, probeer het met de spullen die je nu al hebt, of met ander goedkoop spul.

    Ik stel me zo voor dat als je gitaarspel echt ontzettend goed is, iemand anders het voor je opneemt, dan ga je niet zelf zitten klooien met een laptop. En als je spel nog niet zo goed is, dan is het vaak al prima als er uberhaubt wat op tape staat, dat hoeft dan geen high-end spul te zijn. En een take kan je altijd over doen thuis, het gaat niet om kostbare studio tijd.

    En teveel AD-DA conversie, dat zal in theorie het signaal aantasten, maar of dat hoorbaar is in een ruw gitaarsignaal, ik vermoed van niet. De opbouw van vertraging door conversie en processing, dat lijkt me wel vervelend, alhoewel dat ook om hele kleine vertragingen zal gaan.

    Ik heb zelf op een andere computer met een M-audio interface zo een klein mixertje voor de inputs zitten, dat is toch wel heel erg handig om levels goed in te stellen of te versterken voordat je gaat opnemen.

    https://www.thomann.de/nl/mackie_402_vlz4.htm
    Laatst gewijzigd door raabje; 3 december 2021 om 23:41

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top