Zat een beetje wat te lezen over het nut van een Audiointerface om opnames op je laptop te kunnen maken. Deze dient vnl om een analoog signaal om te zetten naar een digitaal signaal via USB. Klopt toch?
Je kan er eventueel ook een koptelefoon aan hangen of bijvoorbeeld actieve luidsprekers (line-out). Klopt toch?

Wat nu als je al een USB-aansluiting op je gitaarversterker heb? Heb net een Laney IRT Studio gekocht waar zowel een XRL- als een USB uitgang op zit. Uit deze USB heb ik toch al een digitaal signaal. Dat zou een Audiointerface toch overbodig maken? Of zie ik dat verkeerd?
Op de computer line-out/ koptelefoon aansluiting (MacBook) zou ik dan toch de monitorspeakers of een koptelefoon kunnen aansluiten?

Mijn vraag: Is een Audiointerface in mijn geval dan noodzakelijk? Biedt dat voordelen tov een USB-uitgang op het gebied van gebruiksgemak, geluidskwaliteit?
Wat misschien wel een voordeel is van een Audiointerface: gratis software, zoals recording, plugins, etc
Zelf heb ik nu wel Garageband, waarmee ik ook zou moeten kunnen opnemen. Ook heb ik Adobe Audition.

PS: Op mijn versterker zit wel een USB2 ipv een USB3. MacBook USB3. Sommige audiointerfaces, zoals de Focusrite Scarlett 2i2 heeft wel een USB3 uitgang. Als ik via XRL naar deze Audiointerface ga heb ik een USB3 naar USB3. Weet niet of deze snellere aansluiting voordelen biedt?