Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard Vermogen en impedantie Speaker?

    Weet niet of ik vragen kan stellen over gitaarversterkers en speakercabinets op dit forum? Kan ook geen subforum hierover vinden vandaar vraag gesteld bij: Gitaar - Diversen. Hoor wel of ik vragen mag stellen mbt amps en speakers.

    Net een Laney IRT Studio gekocht. Als het goed is krijg ik deze morgen of overmorgen binnen, tenminste dat hoop ik.
    Viel toch voor de buizensound. Omdat ik vnl thuis speel moet ik een laag vermogen-amp hebben. Deze amp is 15W RMS met de mogelijkheid van 1W. Mocht ik een keer gaan jammen, is dit ook nog voldoende en voor thuis niet te hard. Verder voordeel van deze amp: 3 kanaals met fysieke knoppen, reverb en een boost functie.

    Uitgangsimpedantie:
    Er kan zowel 8ohm als 16ohm op. Heeft het ene nog voordeel tov de ander?
    Mocht het niet uitmaken qua geluid, uitgangsvermogen, heeft de ene nog een voordeel tov de ander mocht je de speaker bijv willen doorlussen naar een 2e cabinet? Weet niet of dat in serie of parallel gebeurd.

    Vermogen:
    Maakt het nog uit welk vermogen speaker ik er aan hang. Minimaal 15W RMS lijkt mij. Kan het zijn als ik een te hoog vermogen speaker van bijv 75W of 100W eraan hang, dat deze te weinig belast wordt, de speaker te weinig trilt en het geluid daardoor niet helemaal tot zijn recht komt?
    Wat is het minimale veilige vermogen RMS ? Buizen hebben meer dynamiek dan transistor, dus grotere pieken.

    Open back of niet:
    Wat voor geluidsverschil geeft een open-back tov een closed back?

    Vraagje: Zie toch het subforum amps, etc nu, was niet ver genoeg naar beneden gescrolled.
    Hoe kan ik dit bericht daarheen verplaatsen?
    Laatst gewijzigd door h.v.d.koppel; 29 november 2021 om 23:59 Reden: bij verkeerde subforum geplaatst

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    8 vs 16 Ohm. Geen voors of tegens van het ene vs het ander. Voordeel is dat je dat op de Laney kunt kiezen en daarmee wat flexibeler bent in de keuze van je speaker. Hoe je het matcht, 1x8, 2x4, 4x4, 1x 16, etc etc Zolang de impedantie maar matcht als stelregel.
    Een hoger belastbare speaker tov het uitgangsvermogen van de amp zorgt idd dat de speaker minder hard hoeft te werken. Geluid komt heus wel tot zijn recht, alleen minder snel tot geen breakup.
    En dat is deels een kwestie van voorkeur, een speaker met meer headroom klinkt anders dan wanneer ie over zijn nek gaat.
    Minimum RMS, ach, lichtste speaker die je zult vinden is al gauw 25W, dus zit je veilig met een 15W amp.
    No way dat je die thuis vol open kunt draaien.

    Open vs closed is afhankelijk van type kast en speakerconfiguratie. Sommige cabs bieden de optie van beiden of half open. Een closedback, een houtzaag en een paar1x8x extra schroeven en je kunt zelf gaan tweaken.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 30 november 2021 om 01:15

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.936

    Standaard

    En vergis je niet, 1 Watt buizen kan, zeker als je met buren te maken hebt en in een gehorig huis woont, nog steeds verbazingwekkend luid zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    En vergis je niet, 1 Watt buizen kan, zeker als je met buren te maken hebt en in een gehorig huis woont, nog steeds verbazingwekkend luid zijn.
    Yup. Ik heb ook een irt15, gebruik hem eigenlijk alleen door een two notes Captor en cab m rechtstreeks de pc in. Ook op de 1 watt stand gaat ie veel te hard voor mijn zeer gehorige doorzonhut.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.936

    Standaard

    Lijkt me overigens wel een mooi ding, die Laney. Maar doet ie brute death metal ook een beetje overtuigend? Je weet wel, met shitloads of gain enzo?
    Laatst gewijzigd door Remork1970; 30 november 2021 om 10:34

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Lijkt me overigens wel een mooi ding, die Laney. Maar doet ie brute death metal ook een beetje overtuigend? Je weet wel, met shitloads of gain enzo?
    Ik vind van wel, hij heeft wel een heel eigen, vrij droge sound. Daarom heb ik er nog een Marshall dsl20hr bij voor de wat meer klassieke marshall geluiden. Maar de laney is behoorlijk veelzijdig, heeft ook een goede eq.

    Eigen opname met redelijk veel gain, irt in Captor in cab m:

    https://soundcloud.app.goo.gl/b5F5h

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    En vergis je niet, 1 Watt buizen kan, zeker als je met buren te maken hebt en in een gehorig huis woont, nog steeds verbazingwekkend luid zijn.
    Klopt: ik heb een Marshall DSL1 CR, ook 1 watt wat te luid is, maar gelukkig ook schakelbaar naar 0,1 watt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.936

    Standaard

    Mhhh, misschien is die Laney dan ook wel wat voor mij ooit. Zoek al heel lang naar de amp die me de ultieme death/thrash-scheur geeft, zonder daarvoor nu meteen een peperdure Fryette aan te moeten schaffen. Maar altijd testen vóór kopen!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Je hebt ook de mini uitvoeringen van de peavey 5150 familie, lijkt me ook geschikt voor dat genre. En de PRS MT 15 is ok niet mis.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    En vergis je niet, 1 Watt buizen kan, zeker als je met buren te maken hebt en in een gehorig huis woont, nog steeds verbazingwekkend luid zijn.
    Zeker. Tijd terug eens gitaar op buizencombootje getest van 5 of 10 W en die ging echt heel hard. Idd 1 W zal ik ook nog moeten opletten. BUREN horen mijn akoestisch gitaar al, als ik een fijn stukje slaggitaar speel.
    Vandaar mijn keuze op een laag vermogen amp.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top