Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 63
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    De dag waarvan je wist dattie zou komen...

    Ik was het filmpje al tegen gekomen, overigens nadat ik de versterker gekocht had. Hij was er vrij laat mee: het filmpje is pas twee dagen oud. Sowieso raar dat hij niet wist dat HB versterkers maakt.
    Ook opvallend dat aan het eind het Thomann-logo prominent in beeld komt. Dit voelt als een reclamespot.
    Wel grappig dat hij de vergelijking maakt met een Peavey Delta Blues. Ik heb daar jarenlang op gespeeld (ik had er twee) en ben een paar jaar geleden geswitched naar een Fender Blues de Luxe, die ik als pedalenplatform toch beter vind. Maar stand alone is de Peavey interessanter dan de Blues de Luxe en dat geldt op zich ook wel voor de HB: de oversturing is m.i. echt beter dan bij de Fender (daar zou ik niet alleen mee op pad gaan) en clean blijft hij behoorlijk overeind. Ik begin hem inmiddels aardig door te krijgen en door de volume- en tonepot (!) goed te gebruiken heeft de versterker echt veel mogelijkheden. Ik heb nog geen pedaaltje gebruikt tot nu toe!
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 29 november 2021 om 15:18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Dag allen.
    Het is inmiddels mei en ik heb ondertussen al een hoop plezier van deze HB Tube-15 gehad. Veel kleine klusjes mee gedaan en zelfs wat grotere en hij hield zich knap staande. Maar zoals te verwachten (na de door mij al genoemde "wittebroodsweken ) loop je toch wel tegen dingen aan die de prijs deels verklaren. Niets ernstigs en het blijft gewoon erg veel waar voor het geld en er rouleren al weer de nodigen in mijn omgeving nadat de kopers hem bij me hadden geprobeerd of me ermee zagen spelen.
    Maar ik heb een vraag aan mensen met verstand/ervaring met buizen. Er zitten nu 3 12AX7/ECC83 buizen in de voorversterker. Niet echt verrassend natuurlijk, maar de versterker heeft wel erg weinig headroom. Ik gebruikte hem tot nu toe stand alone, maar ga nu toch een pedaaltje gebruiken en dus wil ik graag dat hij iets langer clean blijft. Na een zoekopdracht lees ik o.a. dat een 12AT7 dan een goede optie kan zijn, omdat die minder gain heeft en warmer klinkt. Kat in het bakkie zou je zeggen, maar ik lees ook berichten dat je ze niet altijd straffeloos kunt verwisselen.
    Ik hoor graag jullie mening/ervaring hierover.
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 1 mei 2022 om 19:10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid Bekijk bericht
    Na een zoekopdracht lees ik o.a. dat een 12AT7 dan een goede optie kan zijn, omdat die minder gain heeft en warmer klinkt.
    Ik ken de gedachte (Fender stopt een 12AT7 in een Hot Rod en noemt het een George Benson signatuur) maar het is lood om oud ijzer omdat het allemaal relatief is:
    Een AX7 heeft een versterkingsfactor van "100" en een AT7 van "70".
    Als clipping bij "60" begint dan zal het duidelijk zijn dat de AT7 langer clean omdat de AX7 langer doorloopt en het clipgebied een groter deel uitmaakt van het totaal.
    Je kan de AX7 ook minder hard insturen, zelfde effect.

    Of een AT7 warmer klinkt ligt aan het design/productie, niet aan de versterkingsfactor dus een AX7 kan "warmer" klinken dan een AT7.
    Het begrip "warmer" bij buizen associeer ik met slijtage/under performing dus daar ben ik sowieso niet zo'n fan van.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je kunt ook nog de 12AU7 of ECC82 proberen.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je kunt ook nog de 12AU7 of ECC82 proberen.
    Ik las ergens dat die werden afgeraden, omdat die niet of minder geschikt zouden zijn als 12AX7-vervangers in gitaarversterkers.
    Ik geef het maar even door...

    "Typically 12AU7 tubes are used in tube-driven effects within guitar amps (such as spring reverb or tremolo effects in Fender amps) and are commonly used in microphone preamps and tube microphones."

    "While you can physically use a 12AU7 tube in place of a 12AX7 in a circuit, it's not recommended to do. Most circuits that are designed for a 12AX7 will not react well to the significantly lower gain of the 12AU7."
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 1 mei 2022 om 21:09
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Of een AT7 warmer klinkt ligt aan het design/productie, niet aan de versterkingsfactor dus een AX7 kan "warmer" klinken dan een AT7.
    Het begrip "warmer" bij buizen associeer ik met slijtage/under performing dus daar ben ik sowieso niet zo'n fan van.
    Dit kwam hier al eerder ter sprake, als ik me niet vergis. Ik kwam het tegen in een artikel over de 12AX7-12AT7-swap. Daar bedoelde men dat een AT7 minder schril klinkt en dat werd vertaald naar "warmer".
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Er zal niks kapot gaan als je op V1 een 12AX vervangt door een 12AT en een kwartiertje speelt.
    Wel de goeie buis verwisselen, waarschijnlijk de meest rechtse van achteren gezien?

    Laatst gewijzigd door Midwolda; 1 mei 2022 om 23:47
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Kan ook een 5751 proberen in positie V1 i.p.v. de 12AX7. Daar had ik wel goede resultaten mee in een JCM800. De 5751 zou ong. 70% gain moeten hebben t.o.v. de 12AX7

    De 12AT7 wordt volgens mij meer gebruikt als fasedraaier i.p.v. in V1 positie.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    V1 moet gewoon broesen of niet, volumepot. Een AT of ECC81 staat niet optimaal ingesteld als er een ECC83 hoort.


  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hoo ik hoor net dat ik het al jaren fout doe in m'n SF Champ...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top