Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 38
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Als ik een slechte aarde op de brug heb merk ik dat gelijk aan een enorme brom zodra mijn handen niet de snaren, de brug of een metalen deel dat in verband staat met de elektronica aanraken..

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Als ik een slechte aarde op de brug heb merk ik dat gelijk aan een enorme brom zodra mijn handen niet de snaren, de brug of een metalen deel dat in verband staat met de elektronica aanraken..

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Bij mij geen enkele brom, superstil. Misschien komt dat omdat ik een pre-amp erin heb. Ooit zelf gebouwd. Gekopieerd vanuit een andere gitaar.
    Maar dat zal ws de reden vd aarding zijn dan: voorkomen van brom. Zo zie je maar weer dat alles elkaar beïnvloed.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Is dat de TESA PROFESSIONAL ALUMINIUM TAPE STRONG?
    Met combi bedoel ik de electronica ruimte met 2 lagen over elkaar alu en koper, en dan de pickupruimte alleen koper.
    klopt.
    ik plak altijd wat vellen A4 papier over de openingen en met een potlood die ik schuin houd ga ik haaks op de randen al zacht krassende over het papier waar de randen van de holtes in het hout zitten. daar waar de randen zitten zie je die wat scherper verschijnen.
    knip ze dan uit en teken ze af op de achterkant van de afdekking van de alu folie.
    ietsje meer ruimte houden zodat je de lagen iets over elkaar heen kan plakken.
    ik meet de diepte van de zijkanten en snij ook die banen iets hoger af voor de overlap op de bodem en iets over de rand.
    (bij 2 lagen, koper /alu doe ik dat alleen voor de laatste laag die over de rand mag voor contact met de pickguard)
    begin met de bodem, daarna de zijkanten.

    houd er rekening mee dat bij een schakelaar zoals bij een strat, de steel van de schakelaar niet de folie raakt aan de binnenkant van de pickguard.
    houd daar ietsje ruimte rondom anders heb je ineens geen geluid meer omdat je signaal aan de aarde zet.
    de potmeter mag de folie wel raken, maar let op dat je aansluitdraden niet te ver uitsteken zodat die de folie raken.
    sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
    test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    klopt.
    ik plak altijd wat vellen A4 papier over de openingen en met een potlood die ik schuin houd ga ik haaks op de randen al zacht krassende over het papier waar de randen van de holtes in het hout zitten. daar waar de randen zitten zie je die wat scherper verschijnen.
    knip ze dan uit en teken ze af op de achterkant van de afdekking van de alu folie.
    ietsje meer ruimte houden zodat je de lagen iets over elkaar heen kan plakken.
    ik meet de diepte van de zijkanten en snij ook die banen iets hoger af voor de overlap op de bodem en iets over de rand.
    (bij 2 lagen, koper /alu doe ik dat alleen voor de laatste laag die over de rand mag voor contact met de pickguard)
    begin met de bodem, daarna de zijkanten.

    houd er rekening mee dat bij een schakelaar zoals bij een strat, de steel van de schakelaar niet de folie raakt aan de binnenkant van de pickguard.
    houd daar ietsje ruimte rondom anders heb je ineens geen geluid meer omdat je signaal aan de aarde zet.
    de potmeter mag de folie wel raken, maar let op dat je aansluitdraden niet te ver uitsteken zodat die de folie raken.
    sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
    test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.
    Duidelijk verhaal thnx. Dat van de schakelaar wist ik niet. Dacht dat deze nergens contact mee maakte. Zal dat bij mij nameten.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Conclusie: een humbuckergat shielden is onzin want je creëert geen kooi van faraday? De bovenkant blijft gewoon open…
    Ik denk dat het bij mij weinig zijn heeft. Onder mijn SD-humbuckers zit een metalen plaat/ afscherming die aan de aarde ligt. De rest van de humbucker steekt voor het overgrote deel uit het gat. Hier zal shielding nauwelijks of geen effect hebben. Of ik moet de elementen zelf gaan shielden: Koper folie geaard om het element en dan weer tape om het af te dekken. maar ik weet niet of dat zo verstandig is qua geluid? Maar dat gaat me nu wat te ver.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Ik denk dat het bij mij weinig zijn heeft. Onder mijn SD-humbuckers zit een metalen plaat/ afscherming die aan de aarde ligt. De rest van de humbucker steekt voor het overgrote deel uit het gat. Hier zal shielding nauwelijks of geen effect hebben. Of ik moet de elementen zelf gaan shielden: Koper folie geaard om het element en dan weer tape om het af te dekken. maar ik weet niet of dat zo verstandig is qua geluid? Maar dat gaat me nu wat te ver.
    wat leesvoer
    https://www.tdpri.com/threads/cover-...-cover.682875/

    hoe inductie van bv brass covers je hoog kost en hoe je dit kan voorkomen.
    kan natuurlijk ook met nikkel/silver covers, als je tenminste covers hebt ;-)

  7. #27

    Standaard

    De mens is een zak water en vangt als antenne allerlei storing, brom en ander ongemak op.
    Ik bouwde in 71 een gitaar en een Bas.
    De Bas had koperen (geen messing) behuizing van de twee single coils.
    De gitaar had vijf single coils. Een schaller, twee hilo’s en twee uit een Japanse tele.

    De hilo’s bromden nauwelijks, de schaller wel iets en de tele’s serieus.

    De werkelijke vooruitgang was eenvoudige aluminium folie, waarmee ik de achterkant shielde. Ikzelf bleek een bron van brom, gereutel etc.
    De rest is kinderspel. En je gezonde verstand gebruiken. Als je een voor versterker kunt maken, kun je ook de draden twisten. Een trucje uit de oude doos en behoorlijk effectief. Dat twisten deed ik (heel voorzichtig) met een boor.

    Kortom: shielded gaat het best met een rolletje van action, Blokker etc. Mijn mening maar.

    Voor de rest moet je niet alles geloven wat de mythe zegt. In NL is twintig jaar volgehouden dat teken zich uit de boom laten vallen. Een vriendje woont in de VS vlakbij Lyme (!) en daar zitten de buiken van herten en honden al twintig jaar vol met teken.
    Kijk, dit is een voorbeeld van wat het is en wat men gelooft. Noem in NL een voorbeeld en het voorbeeld wordt aangevallen.
    Zal hier wel niet anders gaan.

    Dus, probeer eerst een rol van een halve euro en als dat niet brengt wat je wil, kun je altijd nog copper shield kopen. Beetje lang antwoord hè?

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    sommigen zeggen dat door de alu je potmeters al aan de aarde liggen, ik doe toch altijd nog normale aarde draad solderen, maar dat is mijn gekte ;-)
    test met de multimeter met de meetpennen op de verste einden of je folie contact met elkaar heeft.
    Da's geen gekte. In tegendeel.
    In een notmale potmeter maakt geen van de 3 contacten contact met de metalen behuizing en als dat zo was zou het ook nog eens 30% kans zijn dat het de foute is. Een pot heeft tenslote 3 contacten.

    Wat je wel veel ziet is dat met in gitaarelectronica de potbehuizingen aan de massa/aarde soldeert en, omdat dat gemakkelijk is, de potmeteraansluitingen die aan aarde moeten liggen dus ook gewoon aan de behuizing soldeert. Als er dan contact is met de shielding tape is deze idd via de potbehuizing geaard. Wellicht komt daar je "sommigen zeggen" vandaan. Het is echter geen vaststaand gegeven.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wat leesvoer
    https://www.tdpri.com/threads/cover-...-cover.682875/

    hoe inductie van bv brass covers je hoog kost en hoe je dit kan voorkomen.
    kan natuurlijk ook met nikkel/silver covers, als je tenminste covers hebt ;-)
    Heb geen covers.
    Maar interessante materie.

    Zat ook nog even te denken om bijv transformatorbrom te verminderen door een High Pass Filter op 50Hz bijv. Maar daar ondervang je niet andere storingen. Plus misschien wordt je geluid negatief beïnvloed. Denk niet dat je gitaartoon trouwens onder de 50Hz komt, als de losse E-snaar 440Hz is.

    Ga eerst maar aan de slag met de afscherming van de electronicaruimte en kijken wat dat doet.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Denk niet dat je gitaartoon trouwens onder de 50Hz komt, als de losse E-snaar 440Hz is.

    .
    hier ga je de mist in.

    lage E zit op 82,4 Hz, 440Hz is A4.

    trafo affilteren op 50Hz? Als jij daar gelukkig van wordt, maar iemand heeft al eens een opmerking gemaakt over het vermeende nut van tweaks…

    ik zou een akoestische gitaar kopen. Ben je van alle electronica gezeik af. Kun je lekker aan de slag met de ruimte akoestisch aanpakken en isoleren. Diffusers, absorbers, reflectors, bass-traps, zwevend vloertje. Is ook een leuke hobby.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 27 november 2021 om 11:59

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top