Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard Shielding gitaar met 2 humbuckers?

    Heeft het zin om bij een gitaar met 2 humbuckers shielding toe te passen?

    Mijn nieuwe Charvel geeft toch wat brom als ik dicht bij mijn gitaarversterker kom als het overdrive-kanaal geactiveerd is.
    Mijn oude Ibanez Roadster I met Dimarzio Super 2 - DP104 1980s Soapbar Black en actieve electronica (zelfbouw) geeft geen enkele brom. Heb hier verder geen shielding toegepast. Wel alle afgeschermde kabels gebruikt.

    Wat mij opvalt aan mijn Charvel dat geen enkele kabel is afgeschermd, alleen dan de draden van de elementen. Verder heb ik destijds in mijn Ibanez de actieve electronica ingebouwd om een laag-ohmige uitgang te verkrijgen, zodat de uitgang niet gevoelig is voor storingen en type kabel.

    Kan de brom van mijn nieuwe Charvel ontstaan door:
    • Hogere output element Seymour Duncan tov Dimarzio, dus meer signaal geven, dus ook meer storing?
    • Geen actieve electronica, geen lage uitgangsimpedantie?
    • Geen afgeschermde kabels binnenin de electronicaruimte?

    Zal shielding een oplossing kunnen zijn?
    • De uitsparingen van de humbuckers schielden vind ik minder fraai, omdat dit zichtbaar is omdat ik geen element ring. Heb ook het idee dat de elementen zelf zij afgeschermd (of heb ik dat mis?)
    • Is het dan voldoende om alleen het compartiment af te schermen, waarin de electronica zit en niet de ruimte rondom de humbuckers?
    • En moet ik dan voor de output naar de jack een geïsoleerde kabel gebruiken? Wat in de houtuitsparing hier na toe is geen shielding toegepast.

    Aarding?

    Nu zijn alle onderdelen (pots, jack, etc) verbonden door een aarddraad die gesoldeerd zijn aan de potmeters, tremolo, etc.
    * Als ik nu shielding toepas, krijg ik dan geen aardlussen? En hierdoor ongewenste storingen?
    * Moet ik die dan loshalen? Of zo zorgen dat de potmeters geen contact maken met de shielding?
    * Heeft bijvoorbeeld de Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular een positief effect op de storingen?
    Laatst gewijzigd door h.v.d.koppel; 20 november 2021 om 23:32

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht

    Zal shielding een oplossing kunnen zijn?
    • De uitsparingen van de humbuckers schielden vind ik minder fraai, omdat dit zichtbaar is omdat ik geen element ring. Heb ook het idee dat de elementen zelf zij afgeschermd (of heb ik dat mis?)
    • Is het dan voldoende om alleen het compartiment af te schermen, waarin de electronica zit en niet de ruimte rondom de humbuckers?
    • En moet ik dan voor de output naar de jack een geïsoleerde kabel gebruiken? Wat in de houtuitsparing hier na toe is geen shielding toegepast.

    Aarding?

    Nu zijn alle onderdelen (pots, jack, etc) verbonden door een aarddraad die gesoldeerd zijn aan de potmeters, tremolo, etc.
    * Als ik nu shielding toepas, krijg ik dan geen aardlussen? En hierdoor ongewenste storingen?
    * Moet ik die dan loshalen? Of zo zorgen dat de potmeters geen contact maken met de shielding?
    * Heeft bijvoorbeeld de Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular een positief effect op de storingen?
    aardlussen bestaan volgens een bekende pickups designer niet in een gitaar. .
    lees even wat artikelen van hem
    http://billlawrence.com/Pages/All_Ab...TeleLovers.htm
    http://billlawrence.com/Pages/Pickup...terference.htm

    wat ik ervan geleerd heb is dat ik aluminium probeer te vermijden rondom de pickups en daar alleen koper gebruik
    controlcavity doe ik met dubbele laag. 1 alu 1 koper.
    waarom alu? dat lees je in het artikel.
    tip: "An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can!"

    je pakt met een goede afgeschermde kabel vanaf de pickups door de gitaar ook wat storing weg.

    ten tijde dat we de bekende strat/tele/lespaul in ons leven kregen was er om ons niet niet een wervelstorm van allerlei soorten van stoorzenders als nu.
    daar moeten we deels mee leren leven

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Er is een periode geweest dat Fender onder zijn pickguards een aluminium shield schroefde, ik weet niet of dat de gitaar nou echt stiller maakte maar zeker wel een stuk vetter kan ik uit eerste hand verzekeren, heeft iets te maken met veranderde capaciteit ook?
    ennieway, de reden waarom SRV en Gallagher's sound totaal niks te maken heeft met de bekende zeepbellen stratjes, zo zegt men,
    afgezien dat je je tube poweramp laat werken (SRV) of er een germanium tb voor zet (Gallagher)

    Maar afgezien van conductive paint & tape, goed soldeerwerk, daar begint het mee.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 22 november 2021 om 17:55
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Waardevolle informatie : aluminium + koper. Nieuw voor mij.
    Element-uitsparingen afschermen is wel een dingetje, omdat ik geen elementringen heb, dus zichtbaar. Vlgs mij zijn mijn elementen aan de onderzijde wel afgeschermd.
    Wat afgeschermde kabels betreft, helemaal gelijk in. Snap niet dat ze voor de rest geen afgeschermde kabel gebruiken? Mijn oude gitaar heb ik alle kabels afgeschermd en natuurlijk goed gesoldeerd
    Wat aardlus betreft: metalen delen (potmeters) zijn doorverbonden. Als je die op metaal plaatst (afscherming) krijg je een lus. Had dat ook eens ergens gelezen laatst. Maar misschien valt dat reuze mee in de praktijk.
    Bedankt voor de goede tipsm

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je kunt de afscherming altijd van een likje verf voorzien. Alles in een gitaar aarden kun je wellicht een aardlus noemen, maar geeft niets nadeligs.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    klopt: verf.
    Misschien probeer ik eerst alleen de electronicaruimte, ws met combinatie koper, alu.
    Is er een reden dat ze de rest van de gitaarkabels niet afschermen: tijd?
    De kabel naar de jack is ook niet afgeschermd. Misschien een optie, omdat dit gat niet afgeschermd kan worden. Misschien met shieldingverf en een dun kwastje.
    Heb ook nog zitten denken aan Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular. Deze schijnt ook alle brom te elimineren. Maar dan heb ik een actieve gitaar. Ik weet niet of dat wel wil.
    Denk dat het een combinatie wordt van Shielding en afgeschermde kabel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Ik gebruik in de gitaar altijd zoveel mogelijk afgeschermde kabel. Heb ook wel eens met grafietlak gewerkt, vond ik toch minder.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ik gebruik in de gitaar altijd zoveel mogelijk afgeschermde kabel. Heb ook wel eens met grafietlak gewerkt, vond ik toch minder.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Nog een bepaald type, merk kabel?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    klopt: verf.
    Misschien probeer ik eerst alleen de electronicaruimte, ws met combinatie koper, alu.
    Is er een reden dat ze de rest van de gitaarkabels niet afschermen: tijd?
    De kabel naar de jack is ook niet afgeschermd. Misschien een optie, omdat dit gat niet afgeschermd kan worden. Misschien met shieldingverf en een dun kwastje.
    Heb ook nog zitten denken aan Seymour Duncan BMP-1Standard Blackout Modular. Deze schijnt ook alle brom te elimineren. Maar dan heb ik een actieve gitaar. Ik weet niet of dat wel wil.
    Denk dat het een combinatie wordt van Shielding en afgeschermde kabel.
    Op korte lengtes doet afscherming niet zoveel. Laagohmige pickups (geen idee of die SD's dat zijn) zijn fluisterstil. Ik heb ooit een setje HSS in een superstrat gehad en dat was qua sound helemaal ok. Gitaar uiteindelijk weggedaan vanwege de Kahler tremolo.

    Merk kabel doet niets.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Op korte lengtes doet afscherming niet zoveel. Laagohmige pickups (geen idee of die SD's dat zijn) zijn fluisterstil. Ik heb ooit een setje HSS in een superstrat gehad en dat was qua sound helemaal ok. Gitaar uiteindelijk weggedaan vanwege de Kahler tremolo.

    Merk kabel doet niets.
    Zijn geen laagohmige. Actieve electronica maakt de uitgang wel laagohmig. Denk dat ik dan toch met folie ad slag ga.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top