Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Discussie: Plectrum

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.147

    Standaard

    Lyndsey Buckingham.
    Nils Lofgren duimplectrum dacht ik.
    ALLES IS VERKOCHT!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    Nils Lofgren duimplectrum dacht ik.
    Ja, dat klopt.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Cool

    Earl Scruggs ( ja, de wereldberoemde banjospeler) speelde heel af en toe gitaar (vrijwel uitsluitend bij Bluegrass gospels) en gebruikte dan zijn duim en twee vingers (met banjo fingerpicks) in zijn eigen variaties op de Piedmont stijl (ik heb zelf gemerkt hoe het daarbij helpt als je Scruggs style banjo kunt spelen).
    Als kers op de taart nog een break van Josh Graves, de grondlegger van Bluegrass Dobro.

    Hun bandmaatje (en mede Foggy Mountain frontman) Lester Flatt speelde altijd met een thumbpick en zijn wijsvingernagel (wat de meeste Bluegrassgitaristen dus gewoon met een plectrum doen).


    Dit is het enige nummer dat ik van Scruggs' gitaarspel ken dat geen religieuze tekst heeft, maar een oude Carter Family song is (ik hoor hem hier de autoharp van Maybelle Carter imiteren):
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik heb zelf altijd periodes plectrum en periodes vingers gehad.
    Zit nu weer in een periode picking, en ik ben beter met mijn vingers dan met mijn plectrum.
    Echter; ik heb wel een eigen/gebrekkige ? techniek waarbij ik wijs, middel- en ringvinger gebruik.
    Ben pas recent begonnen daarbij ook mijn duim te gebruiken.
    V.w.b. de vingers, en ook met een eigen techniek; twee vinger geloof ik; Marissa Nadler.


  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Cool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Ik heb zelf altijd periodes plectrum en periodes vingers gehad.
    Zit nu weer in een periode picking, en ik ben beter met mijn vingers dan met mijn plectrum.
    Echter; ik heb wel een eigen/gebrekkige ? techniek waarbij ik wijs, middel- en ringvinger gebruik.
    Ben pas recent begonnen daarbij ook mijn duim te gebruiken.
    "Whatever works" is wat mij betreft ook het devies.
    Tegelijkertijd loont over de schutting kijken -en eens proberen te imiteren- altijd...
    Mijn plectrumtechniek komt oorspronkelijk van de (niet-klassieke!) mandoline en werkte meteen ook op gitaar.
    Three finger (duim, index, middle) heb ik me op vrijwel authentieke Bluegrass wijze op de banjo eigen gemaakt en hoewel dat niet gaat werken als je met echt klassiek gitaar aan de gang gaat, is het een prima basis ook voor mijn dobro en gitaar gebleken.

    Ben nu bezig een nieuwe plectrum techniek onder de knie te krijgen die werkt met een dunne houten stok waar langs een bosje haren is gespannen...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Eddie van Halen gebruikte zijn plectrum vaak met duim en middelvinger zodat hij de wijsvinger vrij had voor tapping. Sowieso een goochelaar qua plectrum, zowel in houding als in snelheid.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top