Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.287

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Andere vraag, nu ik het er toch over heb.
    Gebruik jij voor je stratocaster nog string trees met de Sperzels?
    Zo ja, welke. Bij mij zit er eentje op die vast is, zonder draaiende nokjes. Lijkt precies op de Fender, alleen niet rolling. Je hebt ze ook bijvoorbeeld van Graph Tech String Tree. De topkam is ook van dit Graph Tech® TUSQ® XL nut.
    Op mijn strat 2 traditionele string trees, niet die rollers. Op 1 Tele 1 string tree, zo'n vintage rond ding op de B en E snaar. En op de andere Tele geen string tree. Die laatste voelt op een bepaalde manier iets losser of soepeler zonder die stringtrees. Maar speel net zo lief op die andere ook. Topkammen zijn respectievelijk van bone op de strat en TUSQ op de tele's

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik snap dit soort dilemma's nooit. Hoe lang speel jij op die gitaar inmiddels en wat denk jij te winnen met andere tuners?

    Ik heb op niet één gitaar serieuze stemmingsproblemen. Ik zelf natuurlijk wel

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik snap dit soort dilemma's nooit. Hoe lang speel jij op die gitaar inmiddels en wat denk jij te winnen met andere tuners?

    Ik heb op niet één gitaar serieuze stemmingsproblemen. Ik zelf natuurlijk wel
    Zo zit ik in elkaar. Hou van custom, verbeteren. Kan het ook niet helpen...
    Tremolo is toch altijd lastig qua tuning heb ik begrepen, oa ook door de string tree, vandaar. Doe het dan bij voorkeur in 1x goed.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Zo zit ik in elkaar. Hou van custom, verbeteren. Kan het ook niet helpen...
    Tremolo is toch altijd lastig qua tuning heb ik begrepen, oa ook door de string tree, vandaar. Doe het dan bij voorkeur in 1x goed.
    Want nu is het niet goed?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Had niet het gevoel dat die zuiver was. Maar kan natuurlijk ook alleen String tree vervangen. Moet zeggen, gitaar was ook wel heel slecht afgesteld. Zal nadenken over je opmerking. Doe ik by the way bij iedere opmerking.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gevoel is mooi, maar meten is beter. Ik check de octaaf zuiverheid altijd met een grote meter op Logic Pro X, vanwege het gemak.

    Troost je, ik heb zoveel nieuwe dure gitaren af moeten stellen, maar dat geeft ook direct de vraag waarom je dure gitaren zou moeten kopen. En ik heb mij destijds ook van alles wijs laten maken..... echt

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het locking mechanisme van Sperzel vind ik gewoon matig, om mee te beginnen. Je kan namelijk het klemwieltje achterop zo ver los draaien dat het wieltje met locking pin helemaal los laat. Met wat pech moet je een heel nieuwe tuner halen.

    Het schroefdraad waarmee je de bushing vast draait is ook veel dunner en dus veel fragieler dan bij concurrenten. Een keer iets te hard aanzetten en zeg maar gedag tegen je tuner. Zet je de bushing er even net niet kaarsrecht op, zeg maar gedag tegen je tuner.

    Het wormgear draait ook veel minder netjes. Ik heb te vaak gezien dat die wormgears dikke bramen hebben; heb dat nóóít gezien op Schaller, Hipshot of Gotoh.

    Waarom ze op een gitaar van 3700E zitten? Simpel. Het is de naam. Sperzel heeft een goede naam en het voelt/klinkt fancy maar het is echt niet zo fantastisch. Kijk, ik hanteer dit soort hardware op dagelijkse basis en ik ben verantwoordelijk voor afkeur binnen de gitaarfabriek. Ik zie dus gewoon de afkeur per item en zie dat Sperzel een veel, veel hogere afkeur heeft dan die andere merken die ik noemde. In binnenkomende goederen-afkeur én op de vloer zelf. Het is gewoon echt niet okay.

    De stagger bij Hipshot gaat trouwens van 19mm naar 23millimeter. Neem 2x 19mm, 2x 20mm en 2x 23mm en je hebt geen stringtree meer nodig. (of 6x 19mm, als je echt veel downforce op je topkam wilt voor alle zes de snaren).

    Ik heb een aparter perspectief op gitaren en hardware dan menigeen, omdat ik in een fabriek werk waar we honderden gitaren per jaar produceren. Het is puur statistiek: ik hanteer niet 1 of 2 setjes pickups/tuners/bruggen whatever per jaar; ik hanteer hónderden.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Het locking mechanisme van Sperzel vind ik gewoon matig, om mee te beginnen. Je kan namelijk het klemwieltje achterop zo ver los draaien dat het wieltje met locking pin helemaal los laat. Met wat pech moet je een heel nieuwe tuner halen.
    ...
    De stagger bij Hipshot gaat trouwens van 19mm naar 23millimeter. Neem 2x 19mm, 2x 20mm en 2x 23mm en je hebt geen stringtree meer nodig. (of 6x 19mm, als je echt veel downforce op je topkam wilt voor alle zes de snaren).
    Hoe is de kwaliteit dan van de Hipshot? Zeker ook in verhouding met de standaard Charvel mechanieken? Behalve dan dat die Staggered is.
    In testen kan ik er weinig over terugvinden, al zijn er al betrouwbare testen.

    Zie ook dat ze complete Staggered sets hebben voor de Fender Strat met de 2 pinnetjes.
    https://hipshotproducts.com/collecti...er-upgrade-kit
    Zullen ws niet 1 op 1 passen de pinnetjes. Had ergens gelezen dat die een andere positie hebben dan die van Charvel. Ik laat ze wel installeren ws, dus dan de gitaarbouwer natuurlijk ook 2 nieuwe gaatjes boren.

    Je hebt ook een set 6 in line zonder pinnetjes. Deze kun je met een schroefje doen of een universele plat van 1mm. Door deze plaat komen de post's ook weer een mm lager.
    https://hipshotproducts.com/collecti...r-upgrade-kits

    Het is niet zozeer dat ik de Charvels slecht vind, maar Staggered tuners wil.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h.v.d.koppel Bekijk bericht
    Het is niet zozeer dat ik de Charvels slecht vind, maar Staggered tuners wil.
    Heb je al geprobeerd om de snaren gewoon onder de stringtrees vandaan te halen en dan eens te kijken wat er gebeurt (bijgeluiden, meer ontstemmen, of juist minder ontstemmen).
    Kost niks, behalve 10 seconden tijd.
    Iets upgraden dat gewoon voldoet is wellicht geen upgrade?
    De kans is best groot dat eventuele stemming problemen niet aan de tuners ligt.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2020
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    168

    Standaard

    Nog niet geprobeerd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top