Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard Gretsch pickups: Filter'tron, Broad'tron, en Dual coil?

    Met inmiddels twee Gretsches aan de muur, dacht ik dat het wel aardig was om het eens te hebben over Gretsch pickups. Ik heb al wel het één en ander aan Google research gedaan en ik vind het best interessante materie. Sowieso omdat ze echt anders zijn (klinken) dan de gebruikelijke humbuckers, maar ook omdat er onder de Gretsch pickups onderling nog onderscheid wordt gemaakt.

    De Filter'tron is de meest bekende, met de minste output en de meeste definitie. Deze zitten onder andere in Professional en Electromatic hollowbody gitaren.

    De Broad'tron lijkt volgens Gretsch het meest op de standaard PAF style humbuckers en wordt gebruikt in hun solidbody gitaren, zoals de Jet. Ik heb een filmpje gezien waarin ze een Epi Les Paul vergeleken met een Electromatic Jet met Broad'trons, en hoewel ze qua output gelijk waren, was de Gretsch toch een flink stuk helderder en gedefinieerder.

    En toen kocht ik een Electromatic Jet Club (de G5425 voor de liefhebber), die wordt geleverd met 'Dual-Coil Humbucking' pickups. Behalve in de specs sheet komen ze op de hele site niet voor, ook niet op hun en ook op het www kan ik bijna niks vinden over deze elementen. Ook in hun Pickup Family overzichtpagina komen ze niet voor. Dus die lijken een wat vreemde eend in de bijt. Nu klinkt deze gitaar ook best helder en gedefinieerd voor een Les Paul achtige gitaar, dat Gretsch karakter zit er wel in. En power zit er ook in, hij heeft vrij veel output.

    Ik ben wel benieuwd waar ik deze pickups moet plaatsen in onderstaand overzicht. Is er hier iemand die deze pickups kent en ze kan plaatsen ten opzichte van andere elementen?

    https://www.gretschguitars.com/suppo...lained/pickups


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Ze zaten in mijn G5120 en het zijn gewoon humbuckers, niets bijzonders, ook niet verkeerd, maar geen "Gretsch sound". Heb ze er toen vrij snel uit gehaald en er TV Jones Classic in de brug en een TV Jones Setzer Signature in de hals gezet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, daar zit ik idd ook aan te denken. Heb je die er zo in kunnen plaatsen, of heb je ook de pickup ringen moeten vervangen? Want die driepunts ophanging van de Electromatic heb ik bij aftermarket elementen nog niet gevonden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Andere ringen want die TV Jones zijn smaller.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Heb je een foto van hoe het er nu uitziet?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Er is maar 1 Gretsch filtertron aux principe en toen kwam TV Jones en die maakte hem na en noemde die van hem classic. De rest zijn afgeleiden en variaties en meestal het geluid ook.
    TV Jones heeft van die classic variaties in windings èn in mountings en is vrij scheutig met documentatie dus daar zou je zonder problemen je pickups uit moeten kunnen destileren.

    Bij Fender krijg je daar weinig zicht op en bovendien grijpen die zelf op TV Jones terug als het wat duurder wordt. Brian Setzer beperkt zich tot de originele Filters uit New York of die van TV Jones en ik ook want waarom gaan experimenteren met zooi voor die paar tientjes goedkoper.
    Wat niet wil zeggen dat er geen goeie pickups tussen zitten maar dat is zelf uitproberen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Heb je een foto van hoe het er nu uitziet?
    Die gitaar heb ik niet meer, maar de foto's nog wel.


  8. #8

    Standaard

    Leuk draadje.
    Dank je wel.
    Het rare is dat bijvoorbeeld de HiLo’s wel achter de link te vinden zijn, maar ontbreken in het schema. Zeker een jaar of twaalf zaten er HiLo’s in veel Gretch gitaren.
    Voor zover ik weet is er op GN maar een die HILo’s heeft. Da’s Guitarkid uut noordn.

    De pups zijn vrijwel identiek (dus geen verschil tussen brug- en hals pup) en (net als wijzelf) getekend door het leven. Ik vraag mij af of ie ze sinds 2018 nu heeft ingebouwd.
    Ik zou hem om een opname vragen van die pups om de veelzijdigheid van Gretsch elementen te illustreren.

    Lukt dat niet, dan zou ik het laatste nummer kunnen posten dat ik ermee heb opgenomen. Maar dat is een dermate slordig in elkaar geflanst nummer……

    Er valt genoeg over te zeggen en over te genieten!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Thanks allemaal. Ik zal er eens induiken. Voorlopig doet ie het ook zo wel goed, en staat er eerst nog een koffer voor de blauwe op het verlanglijstje, maar fijn om te weten dat er gewoon filtertrons in kunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Voor zover ik weet is er op GN maar een die HILo’s heeft. Da’s Guitarkid uut noordn.
    De hele jaren 90 heb ik voornamelijk op Hilo's gespeeld want die zaten op mijn Tennessean. Ik beschouwde het ook altijd als een halve filtertron maar there is more to the story blijkbaar.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top