Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Tweede gitaar: een Jazzmaster

    Ik wil er graag een gitaar bij. Heb ik deze echt nodig? Nee, maar ik wil graag een Jazzmaster. Ik heb nu een player Telecaster, en daar ben ik zeer blij mee. Waarom een Jazzmaster? Niet echt een specifieke reden, behalve dat ik het een mooie gitaar vind. Ik zou natuurlijk ook een Strat aan kunnen schaffen, maar dat vind ik wat 'gewoontjes' .

    Budget is zo'n 1000 euro. Dan kom ik op de volgende modellen uit.

    - Fender Limited Edition Player Jazzmaster in Olive Green with Matching Headstock
    Voor: (1)Kleur (2) USA Pure Vintage '65 Pickups
    Tegen: (1) Geen rhythm circuit (2) Relatief duur voor een player

    - Vintera 60s
    Voor: (1) Lijkt het meest op het origineel
    Nadeel: (1) Kleinere radius toets

    - Vintera 60s modified
    Voor: (1) moderne 'C' nek

    - Dan zie ik ook nog ergens een American Performer staan, maar ik weet niet of die nog besteld kan worden.


    Tips? Wat zouden jullie doen?
    Deze zou naast mijn Telecaster komen; lijken deze te veel op elkaar?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wima Bekijk bericht

    Deze zou naast mijn Telecaster komen; lijken deze te veel op elkaar?
    Groot verschil. De Jag, Jazz en Mustang zijn door hun attack en decay andere gitaren dan strats en tele's en dat zie je ook terug in het gebruik. Die laatste lenen zich goed voor organische amp overdrive terwijl het bij een jazzmaster beter werkt om een fuzz in te trappen.

    Als je gitaren aanschaft moet je jezelf altijd afvragen, ga ik de diepte in door meer van hetzelfde of zoek ik juist de breedte door iets totaal anders.
    Nouja mo
    et... niks moet
    Laatst gewijzigd door Pepe; 8 november 2021 om 12:09
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.177

    Standaard

    Op basis van je lijstje heb je alleen bij de laatste geen nadelen. Maar zo werkt het kiezen van een instrument meestal niet.
    Een shortlist van 3 is al heel aardige voorselectie, de rest is een kwestie van testen en voelen zou ik zeggen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wima Bekijk bericht
    Deze zou naast mijn Telecaster komen; lijken deze te veel op elkaar?
    Ja en nee. Ja in de zin van allebei Fenders, dus familie van elkaar (low output pickups, lange mansuur lengte, schelle gitaren etc.), nee in de zin van een jazzmaster is echt een heel ander ding dan een tele. Een tele is toch de meest recht toe rechtaan gitaar die je kunt verzinnen, samen met een Les Paul junior. En de tele brug pickup is ook een verhaal apart. Je kunt met een tele echt van alles: punk, funk, blues, country, rock, solo, slag, rag(gen), reggae, nou ja, alles dus zo'n beetje (behalve metal dan wellicht). Een jazzmaster is een meer luxe gitaar met tremolo systeem en van alles en nog wat. Maar is ook gaaf, heeft weer eigen karakter. Dat geldt trouwens ook voor de strat, dat is een verhaal apart (hoewel een strat en een jazzmaster wellicht meer met elkaar gemeenschappelijk hebben dan een jazzmaster en tele)

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Toevallig hadden we donderdag een optreden, voor heet eerst na de lockdowns en zo later bleek weer net voor de volgende. Maar goed: daar heb ik toevallig mijn Jazzmaster en mijn Tele mee naartoe genomen. Was nog nooit in die tent geweest, geen idee van de akoestiek en hoe snel het te hard werd dus op de gok deze twee ipv mijn geliefde P90 / humbucker gitaren. Goeie gok. Prikren beide keurig door de mix en ook weer niet te iel. Maar ik dwaal af.

    Groot verschil hoor! Het laag is veel ronder op een Jazzmaster en de attack en sustain ook heel anders, zoals Pepe al zei.
    De drie die je aangeeft: Vintera was ik niet van onder de indruk maar als ik het goed lees ben je net als ik geen fan van een 7,25" radius. Dan moet je er ook echt niet aan beginnen want die feel ga je nooit veranderen. Pots, pickups etc is makkelijk aan te passen maar 'even' een andere hals is toch lastiger. Geen idee of die andere Vintera ook een 9,5" radius heeft? Dat zou schelen.

    Daarnaast, als je nog wat rondneust op de tweedehands markt (of misschien zijn er nog nieuwe modellen met dit euvel): ik zou zeker gaan voor een Jazzmaster met de trem op de originele afstand tot de brug. Er zijn meerdere modellen geweest, meestal icm een Tom brug, die de trem dichterbij hadden. Dan is de snaarlengte achter de brug dus korter en dat zorgt voor heel andere harmonischen. Zeg maar gewoon minder, eigenlijk. En dan klinkt het allemaal net wat saaier en minder typisch Jazzmaster.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Check ook Mike Adams op youtube! Puisheen heet die gast. Heeft reviews van allerlei Jazzmasters online staan. Dat helpt je vast de goede richting op!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  7. #7

    Standaard

    Goede keuze! Zelf al vele jaren een groot liefhebber van het model, en heb zowat uit elke prijsklasse eentje in het arsenaal.

    Voor dat budget zou ik een tweedehandse Japanse aanraden. Deze zijn erg kwalitatief gebouwd, enkel de elektronica is wat minder. Pickups vervangen door een setje vintage '65 en je hebt een fijn spelende en goed klinkende Jazzmaster.
    Een Mexicaanse Jazzmaster uit de Lacquer series valt ook aan te raden, maar zijn wat zeldzamer. Deze hebben reeds de vintage '65 pickups. Deze serie is volledig in nitro afgewerkt wat zorgt voor een vintage gevoel en een resonante gitaar.

    De american professional serie zou ik minder aanraden. Deze mist de karakteristieke vibrato dewelke een niet onbelangrijk aandeel heeft in de Jazzmaster sound. Ook het mankeren van het rythem circuit bij deze versie is een nadeel.

    Mocht je wat meer willen uitgeven kan ik de American Vintage '65 erg aanraden. Komt qua specs en speelgevoel erg dicht bij een originele uit de sixties. Door de dunne nitro afwerking, hoogstaande bouwkwaliteit en degelijke elektronica klinkt dit model waanzinnig. Je moet enkel houden van de wat dikkere nek, maar kan uit ervaring spreken dat dit na verloop van tijd wel went.

    De video's van Mike Adams aka Puisheen zeker bekijken! Hij is een echte kenner en laat zien hoe je deze gitaren best afsteld. Deze zijn vaak wat lastiger af te stellen dan een strat of tele, waardoor ze soms ten onrechte als slecht ontworpen worden bestempeld. Maar ik kan je verzekeren als je er wat tijd en moeite in investeert om tot een goede afstelling te komen je geen fijnere en veelzijdigere gitaar kunt wensen.
    Laatst gewijzigd door MoonlandMenace; 19 november 2021 om 01:57

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Aardig filmpje indeed.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top