Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard In-ears en gehoorbeschadiging

    Hallo, deze week had ik het met een andere muzikant over de voor- en nadelen van in-ears. Hij wil ze niet gebruiken omdat hij bang is voor gehoorschade. Kan iemand hier een duidelijker licht op werpen? In welke mate beschadigen in-ears je gehoor? Is er een verschil in kans op beschadiging in vergelijking met gewone oortjes voor smartphone of mp3?
    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Ik denk dat je ten opzichte van ouderwetse monitors juist minder kans hebt op gehoorbeschadiging, omdat goeie oortjes een dempende werking hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wellicht hebben goede oortjes een goede demping, maar dat is niet per definitie anders dan met goede gehoorbescherming.

    Ik kan me deels zelfs vinden in de stelling. Zelf heb ik de neiging, en die moet ik echt heel bewust heel erg onderdrukken, om mn beltpack flink op te schroeven vwb volume, voor een beetje beleving of zo.

    De reden dat ik "deels" schrijf is dat dat niet aan de doppen ligt maar aan het (verkeerd) gebruik.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 21 oktober 2021 om 20:01

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Ja, als je de boel lekker opendraait kan het idd wel zorgen voor gehoorschade. Maar mijn oren zijn minder vermoeid als ik in ear speel dan met gewone monitors. Het hoeft niet zo hard om jezelf goed te horen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het hoeft niet zo hard om jezelf goed te horen.
    Klopt, je hebt al sneller voldoende volume 'in je hoofd’ (je schedel werkt een beetje als klankkast), maar als je goed je best doet kun je natuurlijk ook dáar doof van worden. Gewoon stug volhouden (te) hard spelen.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Te hard spelen heb ik al lang niet meer gedaan. Helaas, zou ik bijna zeggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik gebruik een Sennheiser ew300 IEM, een oudje die het al jaren niet meer zou moeten doen maar nog steeds prima werkt. Ik gebruik 'm via een Behringer X32 rack en een Behringer Powerplay 16. Klinkt eigenlijk best goed maar ik heb soms ineens volume drops. Wellicht heb ik iets niet goed ingesteld, want het is vaak te zacht ipv te hard. Oortjes zijn KZ ZS6 en Superlux oortjes als backup.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Te hard spelen heb ik al lang niet meer gedaan. Helaas, zou ik bijna zeggen.
    Ik heb wel hard gespeeld, maar nooit te....Mede daarom is mijn gehoor nog in tact, gelukkig, zou ik bijna zeggen
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar ik zou denken op een normaal podium heb je ook vaak pieken. Rondzingen, medemuzikant die iets aansluit terwijl amp op hoog volume staat enzo, zeg maar foutje bedankt.. Ben altijd voorzichtig dus elacin doppen in want ik ben aangeboren al half doof.

    Stel je hebt inears, hoeveel kans heb je dat zo'n foutje bedankt op 120db je gehoorgang in blaast?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Een goeie IEM set heeft een limiter ingebouwd, dus dat is vrijwel uitgesloten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top