Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard LED vervangen in BOSS pedaal, maar wat is de juiste?

    Ik wil de kapotte rode LED in mijn CE-3 vervangen door een functionerende blauwe LED. Op internet zijn genoeg instructievideo's te vinden over hoe je dat moet uitvoeren.

    Zodoende heb ik een LEDje besteld (beetje jammer van de verzendkosten, staat niet bepaald in verhouding...) maar bij het solderen gebeurde er vervolgens helemaal niks.

    Deze heb ik nu:

    https://www.allekabels.nl/led-diode/7369/1209915/led-l-7104lqbd-d.html?gclid=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoPa29sCXtAjUm csVi8pl9RYI3yE3hU969cxNxiSdVDLRSDdwmgv1ZhoCl6AQAvD _BwE

    Ik heb hem in 'beide richtingen' geprobeerd maar ik zie hem helaas niet oplichten. Heb ik wel de juiste LED? En zo niet, wat moet er dan anders?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Mijn eerste gedachte is dat het probleem ergens anders zit.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Ik vermoed dat je de waarde van de voorschakelweerstand die in serie met de led staat moet verkleinen.
    De led trekt 10mA, maar wat is daarbij de spanningsval over de blauwe led? Doorgaans een stuk hoger dan over een standaard rood ledje.

    Met de huidige voorschakelweerstand zal die 10mA nooit lopen, daarom gaat het ledje niet aan.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Een CE-3 heeft een ACA-adapter nodig. De LED was dus nooit kapot,je gebruikte de verkeerde adapter.

    https://stinkfoot.se/archives/726

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De stroom door de led wordt voornamelojk bepaald door de voorschakelweerstand. Het beetje verschil in ledspanning heeft weinig onvloed daarop. Naarmate de voeding hoger is wordt de stroom meer bepaald door de weerstand.

    Heb je soms een 12v led gekocht? Deze hebben interne stroomregeling.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Als ik dit schema mag geloven, zit er behalve een voorschakelweerstand ook nog een zenerdiode in serie tussen:



    Als ik google op het type RD5.6EB3 kom ik bij een zenerdiode van NEC met de volgende specs: 5.76V V(Z), 2.08%, 0.5W.

    Dus er zit een ruim 5.6V zenerdiode en een weerstand van 3.9kΩ in serie met de standaard rode led?

    Ik zou eens even met een voltmeter kijken wat er in bedrijf over de weerstad, de zenerdiode en de led staat.
    Als je alleen al de spanning over de 3.9kΩ weerstand meet, weet je meteen de stroom die er nu loopt (de spanning gedeeld door de weerstand).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    En TS wilde gewoon een blauw lampje.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    En TS wilde gewoon een blauw lampje.....
    Nou ja, ik vermoed dus dat de LED helemaal niet kapot was, maar er een verkeerde adapter op aangesloten zat.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Nou ja, ik vermoed dus dat de LED helemaal niet kapot was, maar er een verkeerde adapter op aangesloten zat.
    Dat ACA/LED-probleem kun je ook tackelen door te daisychainen met een "normaal" Boss pedaal op een PSA adapter.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Dat ACA/LED-probleem kun je ook tackelen door te daisychainen met een "normaal" Boss pedaal op een PSA adapter.
    Klopt; staat allemaal in het artikel wat ik gedeeld had: https://stinkfoot.se/archives/726

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top