Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Nieuwe akoestische gitaar, Yamah FG?

    Ik zou graag een akoestische gitaar willen kopen.
    De Yamaha FG serie lijkt me wel wat.

    Ik twijfel tussen de volgende modellen....
    FG830: Top: Spruce, Back/Side: Rosewood
    FG840: Top: Spruce, Back/Side: Flamed Maple
    FG850: Top: Mahogany, Back/Side: Mahogany

    De houtsoort is het enige verschil.

    Nu mijn vragen:
    - Wat is de meest gangbare houtsoort?
    - Welke zouden jullie nemen, waarom?
    - Zijn dit goede gitaren voor de prijs, zijn er beter opties?

    Testen is niet mogelijk. Geen winkel in de buurt die ze heeft staan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik heb een volledig mahonie Guild, en die zijn iets donkerder van klank dan de rosewood en maple varianten. Wat is gangbaar? Wat je het meest ziet? Gaat erom wat jij mooi er uit vind zien, en natuurlijk wat jij mooi vind klinken......

    Ik ben wel weg van volledig mahonie akoestische gitaren, maar dat is persoonlijk.

    Ik weet niet waar je woont en wat voor vervoer jij hebt, maar er zijn toch altijd wel winkels waar je wat kan proberen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wima Bekijk bericht
    De Yamaha FG serie lijkt me wel wat.
    Om welke reden(en)?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wima Bekijk bericht
    De Yamaha FG serie lijkt me wel wat.
    Om welke reden(en)?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Ik heb een volledig mahonie Guild, en die zijn iets donkerder van klank dan de rosewood en maple varianten. Wat is gangbaar? Wat je het meest ziet? Gaat erom wat jij mooi er uit vind zien, en natuurlijk wat jij mooi vind klinken......

    Ik ben wel weg van volledig mahonie akoestische gitaren, maar dat is persoonlijk.

    Ik weet niet waar je woont en wat voor vervoer jij hebt, maar er zijn toch altijd wel winkels waar je wat kan proberen?
    Ja, inderdaad, wat je het meest ziet.
    Tuurlijk gaat het erom wat ik er zelf van vind, maar dat is niet de vraag.

    Zoals aangegeven is testen niet mogelijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Om welke reden(en)?
    Paar goede dingen over gelezen. Prijs/kwaliteit verhouding schijnt wel goed te zijn.
    Verder heb ik er geen verstand van / weet ik het ook niet.

    Dit nog...
    Er wordt geen gelamineerd hout gebruikt, schijnt beter te zijn.
    Niet geschilderd met lak, maar 'satin' (wat is dat in het Nederlands?).
    Dat is wat minder stroef.
    Laatst gewijzigd door wima; 18 september 2021 om 09:52

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Er bestaat geen standaard voor akoestische staalsnaren. Dat gezegd hebbende, de standaard voor akoestische staalsnaren is solid spruce top, laminated mahogany sides & back, mahogany neck & rosewood fretboard. Zoals met alles kun je goedkoper of duurder gaan. Ideaal is solid spruce top met solid rosewood sides & back maar dan betaal je de hoofdprijs. Maple klinkt wat helderder, mahogany is allround goed, cedar klinkt wat warmer. Rosewood wordt ook wel palissander genoemd.

    Satin finish is matglans. Je hebt ook open pore finish, daarbij is de laklaag zo dun mogelijk om het hout zo beweeglijk mogelijk te houden. Een dikke laklaag is killing voor het geluid. Kijk ook naar wat er onder de laklaag zit: hoe fijner de nerf van het hout van de top, des te beter de klank, vind ik.

    Yamaha maakt gewoon goed spul. Kijk ook eens naar merken als Eastwood, Epiphone, Sigma, Blueridge, er zijn er zoveel die goed spul leveren, er wordt eigenlijk nauwelijks nog rommel verkocht in de 500 euro range. Bedenk ook of je er een element in wilt (maar dat kan ook achteraf), en bedenk dat je er net zo vaak naar kijkt als op speelt dus het uiterlijk doet er zeker ook toe.

    En wat je ook kiest (of adviseert ), er zal altijd een andere keuze en een andere mening mogelijk zijn. Gewoon doen wat jou een goed gevoel geeft.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 18 september 2021 om 10:57
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Wat ik in de afgelopen ruim 20 jaar gitaarspelen heb geleerd, is dat lezen over instrumenten maar een klein deel van je keuze zou moeten bepalen. Het kan een richting geven, maar klank is persoonlijk en specificaties zeggen maar weinig. Ik wil je dan ook adviseren om eerst eens een paar gitaren uit te proberen. Naast die je op het oog hebt ook nog een aantal anderen binnen je budget. Liefst zoveel mogelijk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    …, en bedenk dat je er net zo vaak naar kijkt als op speelt dus het uiterlijk doet er zeker ook toe.
    Ook dat is persoonlijk. Ik vind Martin dreadnoughts mega saai, maar ik heb nu wel een dreadnought van Sigma, een kopie van de D28, omdat ie zo mooi klinkt. Ik heb hem vooral om op te spelen, dus klank is het belangrijkste voor mij.

    Aan de andere kant heb ik pas een Gretsch gekocht op zijn uiterlijk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Inderdaad veel testen binnen je budget.
    Nog een tip: Mayson, Chinees merk maar maakt voor het geld echt uitzonderlijk goed spul.
    En Eastman, zeker ook een dikke aanrader! Hebben in elke prijsrange gewoon mooie gitaren met hele goeie specs.
    Ikzelf prefereer solid spruce top met solid rosewood zij en achterkanten.
    Helder en heel veel projectie, gebalanceerd laag. Ideaal voor live gigs met band.
    Neem je veel op: zou ik mahonie achterkanten en zijkanten gebruiken icm solid spruce. Iets meer laag wat lekker is voor recording.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ook dat is persoonlijk. Ik vind Martin dreadnoughts mega saai, maar ik heb nu wel een dreadnought van Sigma, een kopie van de D28, omdat ie zo mooi klinkt. Ik heb hem vooral om op te spelen, dus klank is het belangrijkste voor mij.
    Hier is die rol toebedeeld aan een seventies Suzuki Hummingbird.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top