Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Er bestaat geen standaard voor akoestische staalsnaren. Dat gezegd hebbende, de standaard voor akoestische staalsnaren is solid spruce top, laminated mahogany sides & back, mahogany neck & rosewood fretboard. Zoals met alles kun je goedkoper of duurder gaan. Ideaal is solid spruce top met solid rosewood sides & back maar dan betaal je de hoofdprijs. Maple klinkt wat helderder, mahogany is allround goed, cedar klinkt wat warmer. Rosewood wordt ook wel palissander genoemd.

    Satin finish is matglans. Je hebt ook open pore finish, daarbij is de laklaag zo dun mogelijk om het hout zo beweeglijk mogelijk te houden. Een dikke laklaag is killing voor het geluid. Kijk ook naar wat er onder de laklaag zit: hoe fijner de nerf van het hout van de top, des te beter de klank, vind ik.

    Yamaha maakt gewoon goed spul. Kijk ook eens naar merken als Eastwood, Epiphone, Sigma, Blueridge, er zijn er zoveel die goed spul leveren, er wordt eigenlijk nauwelijks nog rommel verkocht in de 500 euro range. Bedenk ook of je er een element in wilt (maar dat kan ook achteraf), en bedenk dat je er net zo vaak naar kijkt als op speelt dus het uiterlijk doet er zeker ook toe.

    En wat je ook kiest (of adviseert ), er zal altijd een andere keuze en een andere mening mogelijk zijn. Gewoon doen wat jou een goed gevoel geeft.
    Bedankt. Hie heb ik wel wat aan. Een helder geluid klinkt goed, eerder dan warm. Maple, dus, en dan kom ik op de FG840 uit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Wat ik in de afgelopen ruim 20 jaar gitaarspelen heb geleerd, is dat lezen over instrumenten maar een klein deel van je keuze zou moeten bepalen. Het kan een richting geven, maar klank is persoonlijk en specificaties zeggen maar weinig. Ik wil je dan ook adviseren om eerst eens een paar gitaren uit te proberen. Naast die je op het oog hebt ook nog een aantal anderen binnen je budget. Liefst zoveel mogelijk.
    Eens, maar niet mogelijk. Er is weining op voorraad (omgeving Eindhoven).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Inderdaad veel testen binnen je budget.
    Nog een tip: Mayson, Chinees merk maar maakt voor het geld echt uitzonderlijk goed spul.
    En Eastman, zeker ook een dikke aanrader! Hebben in elke prijsrange gewoon mooie gitaren met hele goeie specs.
    Ikzelf prefereer solid spruce top met solid rosewood zij en achterkanten.
    Helder en heel veel projectie, gebalanceerd laag. Ideaal voor live gigs met band.
    Neem je veel op: zou ik mahonie achterkanten en zijkanten gebruiken icm solid spruce. Iets meer laag wat lekker is voor recording.
    Bedankt. Ik ben een beginner. Daarom ook mijn vraag wat het meest gangbaar is. Live en opnames zijn niet van toepassing. Ik ben zeg maar op zoek naar een gewone gitaar, iets wat in principe niets bijzonders is, maar wel in orde. En ik ben het ook eens met wat er eerder gezegd werd. Het moet er ook een beetje fatsoenlijk uitzien.
    Laatst gewijzigd door wima; 19 september 2021 om 16:02

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    FWIW: ik heb al jaaaaaren een nieuw gekochte Yamaha FG730s. Solid top, toentertijd paar honderd euro. Prima gitaar.
    Een half jaar terug stond op MP hier om de hoek een Cort Earth 100 (ook solid top), te koop voor 25€. Daar kun je geen buil aan vallen dacht ik, dus opgehaald.

    Sinds dat moment wordt de Yamaha nauwelijks meer gebruikt. De goedkope Cort speelt veel lichter en klinkt minstens net zo goed.
    Dus: bespelen voor je iets koopt!
    Laatst gewijzigd door fastfolkert; 22 september 2021 om 23:28
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top