Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Snaren voor 12 snarige gitaar

    Hallo gitaarvrienden,

    Ik ga binnenkort een 12 snarige akoestische gitaar aanschaffen.
    Welke snaren kan ik dan het beste daarvoor aanschaffen qua dikte, materiaal, robuustheid en speelbaarheid.
    Ik heb begrepen dat mn de bovenste dunnere snaren nogal wat extra spanning krijgen omdat ze een octaaf hoger gestemd worden en snel kunnen breken.
    Ook zie ik wel dat deze gitaren soms een 1/2 of hele toon lager gestemd worden ivm de enorme spanning op de body. Er wordt dan een Capo op de eerste of tweede fret geplaatst.
    Wie heeft ervaring met deze gitaren en nog wat belangrijke tips voor mij?

    Met vriendelijke gitaargroet,

    Han

  2. #2

    Standaard

    De spanning per snaar is bij een 12-snarige niet heel anders dan bij een 6-snarige bij dezelfde basis snaardikte. Maar de totale spanning op de hals is wel bijna 2 keer zo groot, net als de kracht waarmee je de snaren op de toets moet indrukken.
    De reden dat veel gitaristen een dikker setje gebruiken en dan lager stemmen plus capo is vaak gewoon de andere (donkerder) klank die dat oplevert, dus niet zozeer om snaren of body te sparen.
    Ik gebruik bij zowel akoestisch als elektrisch gewoon 12-snarige setjes 010 in standaardstemming, uit gemakzucht. Behalve als ik bijzondere stemmingen gebruik.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vroegah speelde ik best vaak op een 12 snarige EKO van een vriend. Geheel volgens toenmalig gebruik was dit vooral rammen en ik heb nooit een snaar gebroken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    ik had er ooit twee, gebruikte martin snaren voor 12 snaar, en kan me inderdaad ook niet herinneren dat ik een snaar erop brak. en inderdaad, ik vond het er prettig klinken om soms de boel lager te stemmen. De meest gebruikte was plm 40 jaar oud en kon prima op gewone stemming.

    (maar na het einde van mijn "live" periode zijn ze weggegaan omdat ik veel te veel spullen had)

    12 snaren zijn koel!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Ik heb een paar maanden terug ook een 12 snarige gekocht een ibanez met een extra set snare type clapton maar ik zet de gitaar toch weer te koop het is gewoon niet mijn ding. verder een mooi afgewrkte gitaar het stemmen viel me ook alles mee en de bespeelbaarheid maar niet te vergelijken met een 6 narige.
    Ik verkoop hem voor 150.00 incl een set extra snaren gitaar is in nieuwstaat. en af te halen in Cranendonck ligt tussen Eindhoven en Weert
    Ja ik weet dat dit geen verkoop topic is Er is geen koffer bij wel de originele verpakkingsdoos gekocht bij Bax.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Als je 'm toch wilt opsturen, wil ik 'm van je overnemen. Koffer even volproppen met (interessante) kranten, neem ik het risico voor m'n rekening. Neem bij voorbaat aan dat ie op zich goed is? (geen getordeerde hals, dode plekken, goed geintoneerd?)
    Ga ik Jerry spelen op all along.. Bedankt!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Als je 'm toch wilt opsturen, wil ik 'm van je overnemen. Koffer even volproppen met (interessante) kranten, neem ik het risico voor m'n rekening. Neem bij voorbaat aan dat ie op zich goed is? (geen getordeerde hals, dode plekken, goed geintoneerd?)
    Ga ik Jerry spelen op all along.. Bedankt!
    waar zou ie naar toe moeten woonplaats je kan me contacten via pb mail j.tosses apenstaartje upcmail.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Groningen, tussen het klei enerzijds en het veen en zand anderzijds. Stuur je een mail!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top