Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 80
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Het is bijna onmogelijk om rot hout te hebben bij gitaren die uit fabrieken komen. Hout wordt na de kap gedroogd in ovens tot een heel lage vochtigheid (5-7 procent uit mijn hoofd). Het is waarschijnlijk gewoon boterzacht hout en niet rot. Het is immers pine en pine is écht, écht zacht. zeker als het ook nog eens een redelijk brede grain heeft, dan trek je een schroef er zo uit. .......
    Rot is misschien het woord niet, maar er zit een erg zachte plek op de plaats van de brug, opmerkelijk anders dan de rest van de body.
    Ben van plan eens bij Rikkers langs te gaan, kijken of ie iets heeft liggen. Mogelijk laat ik een body maken van esdoorn, even zien want dat zal in de papieren gaan lopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ja, een telecaster met standaard zadels is niet te intoneren. Wat Orpheo zegt, compensated zadels van Wilkinson en je bent klaar. 6-saddle brug zou ik zelf nooit kopen.
    Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.198

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?
    We kunnen uren lullen over klank, bespeelbaarheid en intonatie maar een 6-saddle brug op een Tele ziet er natuurlijk niet uit én is niet historisch correct dus daar gaan we verder geen woorden aan vuil maken

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Oooh, op die fiets. 6-saddle bridge dus

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Intonatieproblemen is gewoon bij de 3 zadel brug. Hoort erbij. Koop compensated saddles en klaar.
    De pro II telecaster heeft al compensated saddles, dus die hoeft TS niet meer te kopen.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 13 september 2021 om 12:09

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Humbucker in gehad, wil er een nocaster of '54 voor aanschaffen, moet ik me nog verder op orienteren. Tis overigens een London City Comet. Main axe op het moment is een Les Paul, ook LC, met een Seymour Duncan JB bij de brug. Lekker, maar stiekem is een tele m'n favoriet.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronsmit Bekijk bericht
    Vorige maand werd ik de gelukkige eigenaar van een Fender Telecaster Pro II Roasted Pine (zo een dus). Na een lange weg via o.m. Gibson LP, Fender Strat., Musicman JP en PRS Custom 24 voelt dit een beetje als thuis komen. Het is echt een fijne gitaar, waarmee alles kan.

    Nu zit ik met het volgende. Misschien dat iemand kan helpen.

    Ik vond de gitaar wat snel ontstemmen, met name de B en hoge E-snaar. Daarnaast liep hij ook wat aan op de open E-en B-snaar.

    De B (en ook de G-) snaar intoneerden wat hoog op resp. de 3e (D) en 2e positie (A).

    Nu heb ik de hals, die wat recht was vanuit de winkel, iets holler gezet. Dit scheelt iets in de hoogte van de snaren, maar het is goed te doen.
    Gek genoeg is de intonatie daardoor beter geworden. Het blijft wel oppassen met intoneren, maar het gaat een stuk beter.
    Ook blijft de gitaar beter gestemd, hoewel het wel oppassen blijft.
    De rammel op de open E-en B-snaar is er soms (als het wat warmer is), maar daarmee is te leven. Als het simpel weg kan, dan natuurlijk graag.

    Wat ik me afvraag, is of de (iets- 2 slagen) hollere hals dit heeft kunnen bewerkstelligen, in ieder geval voor wat betreft de intonatie. Ik kan het redenerend eigenlijk niet verklaren.

    Iemand een idee/tips?
    Excuus, niet de bedoeling je topic te kapen.
    Als je de boel zo authentiek mogelijk wilt houden zou ik voor de Wilkenson optie van Kim gaan, anders een 6-saddle bridge.
    Ken de Wilkenson niet, maar een brug met 6 zadels heeft alle instel mogelijkheden, per snaar. Vind ik prettig.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Rot is misschien het woord niet, maar er zit een erg zachte plek op de plaats van de brug, opmerkelijk anders dan de rest van de body.
    Ben van plan eens bij Rikkers langs te gaan, kijken of ie iets heeft liggen. Mogelijk laat ik een body maken van esdoorn, even zien want dat zal in de papieren gaan lopen.



    Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?
    een solid esdoorn body gaat echt drastisch anders klinken. Frankly, ook als je de hals nog moet laten vlakken dan lijkt nieuwbouw me in sommige gevallen zelfs goedkoper.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    De pro II telecaster heeft al compensated saddles, dus die hoeft TS niet meer te kopen.
    Excuus, post niet gezien.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    een solid esdoorn body gaat echt drastisch anders klinken. Frankly, ook als je de hals nog moet laten vlakken dan lijkt nieuwbouw me in sommige gevallen zelfs goedkoper.
    Zou goed kunnen dat ze de hals geknakt hebben, ding staat al een tijdje, leven tenslotte in een tijd van rattekankerbelletjes, maar ik hoop het niet.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    ...



    Waarom geen 6-saddle brug? Andere, voor tele minder geschikte klank?
    Het kan toeval zijn, maar van alle tele's die ik heb bespeeld en getest, klonken die met de 3-saddle bruggen het meest levendig. De dooie karakterloze planken hadden allen 6-zadel bruggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top