Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 80
  1. #1

    Standaard Nieuwe Telecaster - intonatie en stemming

    Vorige maand werd ik de gelukkige eigenaar van een Fender Telecaster Pro II Roasted Pine (zo een dus). Na een lange weg via o.m. Gibson LP, Fender Strat., Musicman JP en PRS Custom 24 voelt dit een beetje als thuis komen. Het is echt een fijne gitaar, waarmee alles kan.

    Nu zit ik met het volgende. Misschien dat iemand kan helpen.

    Ik vond de gitaar wat snel ontstemmen, met name de B en hoge E-snaar. Daarnaast liep hij ook wat aan op de open E-en B-snaar.

    De B (en ook de G-) snaar intoneerden wat hoog op resp. de 3e (D) en 2e positie (A).

    Nu heb ik de hals, die wat recht was vanuit de winkel, iets holler gezet. Dit scheelt iets in de hoogte van de snaren, maar het is goed te doen.
    Gek genoeg is de intonatie daardoor beter geworden. Het blijft wel oppassen met intoneren, maar het gaat een stuk beter.
    Ook blijft de gitaar beter gestemd, hoewel het wel oppassen blijft.
    De rammel op de open E-en B-snaar is er soms (als het wat warmer is), maar daarmee is te leven. Als het simpel weg kan, dan natuurlijk graag.

    Wat ik me afvraag, is of de (iets- 2 slagen) hollere hals dit heeft kunnen bewerkstelligen, in ieder geval voor wat betreft de intonatie. Ik kan het redenerend eigenlijk niet verklaren.

    Iemand een idee/tips?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.348

    Standaard

    Kan wel iets uitgemaakt hebben, de hals holler draaien versus intonatie.
    Slechte intonatie hoort een beetje bij een telecaster geloof ik, tenminste met die originele zadeltjes.
    Kan je iets aan doen.
    Rammeltjes / aanlopen, daar kan ik niet tegen.
    Ik zou de gitaar laten checken door iemand die er verstand van heeft; ff laten finetunen, krijg je meteen antwoord op al je vragen.
    Wel een mooie gitaar trouwens.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Telecaster is voor mij synoniem aan een nieuwe 6-saddles bridge

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    De-langharige-weigeraars (mag ik dat zeggen, nee dat mag niet zeggen) hebben me er een met een verrotte body in de maag gesplitst. No hard feelings hoor, maar zit wel aan een nieuwe body vast.
    Kom er maar in, muzikanten van het klei.

    nb. gezocht tele body

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Da's vaak niet zo met 200 EUR gitaren, maar ik zou mij niet zo druk maken. Beetje draaien aan de halspin totdat het goed is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    De-langharige-weigeraars (mag ik dat zeggen, nee dat mag niet zeggen) hebben me er een met een verrotte body in de maag gesplitst. No hard feelings hoor, maar zit wel aan een nieuwe body vast.
    Kom er maar in, muzikanten van het klei.

    nb. gezocht tele body
    Wat heeft dat met een hals en stemming te doen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Post ervoor de perik, post ervoor.
    Neen, body heeft een rotte plek, precies waar een van de brugschroeven zit.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het is bijna onmogelijk om rot hout te hebben bij gitaren die uit fabrieken komen. Hout wordt na de kap gedroogd in ovens tot een heel lage vochtigheid (5-7 procent uit mijn hoofd). Het is waarschijnlijk gewoon boterzacht hout en niet rot. Het is immers pine en pine is écht, écht zacht. zeker als het ook nog eens een redelijk brede grain heeft, dan trek je een schroef er zo uit.

    Intonatieproblemen is gewoon bij de 3 zadel brug. Hoort erbij. Koop compensated saddles en klaar.

    Die aanlopers, tja, even (laten) vlakken en klaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ja, een telecaster met standaard zadels is niet te intoneren. Wat Orpheo zegt, compensated zadels van Wilkinson en je bent klaar. 6-saddle brug zou ik zelf nooit kopen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.203

    Standaard

    Hey Ron, leuk je hier te zien! Heb min of meer dezelfde omweg (maar dan met een Luke) en laat me ook steeds weer verrassen door de veelzijdigheid van een Telecaster.

    Intonatie wordt natuurlijk beïnvloed door de stand van de neck maar onderlingen verschillen kan je er lastig me oplossen. Compensated saddles zijn al genoemd en niet voor niks uitgevonden

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top