Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 50

Discussie: Aktieve elementen

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De fluence moderns, Abasi's, classics, zijn écht niet hotter dan een setje passieve pickups.

    Minder brom en ruis, een heel consistent product (elke EMG klinkt als de volgende; fluence idem): dat zijn de voordelen.

    De EMG81 is wel wat hotter dan de meeste andere pups, maar het is niet alsof je er een Fender Twin mee kan laten klinken als een Soldano.

    Actief is gewoon een specifiek gereedschap waar sommigen heel blij van worden. Ik vind er zelf geen klap aan, maar ik weet dat velen het helemaal te gek vinden.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Die DG20 heb ik inderdaad overwogen. Lijken me ook goede pickups. Maar aangezien ik al drie andere SSS gitaren hebben, denk ik dat voor deze gitaar toch voor een HH ga.

    Nog tips voor een goede set voor in een Squier strat? Moeten vooral niet wollig of dof klinken, een meer open geluid. Meer voor fusion/funk/prog/Jeff Beck Blow by Blow periode etc. geen metal. Zijn alle humbuckers overigens altijd stil (passieve en actieve), of zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik het stil wil?
    Blow by Blow was op een telecaster met heel vroege versies van de Seymour Duncan JB en Jazz pickups. Nog lang geen strat.
    Humbuckers zouden stil moeten zijn, daarom heten het humbuckers

    Als je niet al te hotte pickups wilt die open klinken, zou ik kijken naar PAF style pickups. Iets tussen de 7.5 en 8.5 K, alnico II of alnico IV, of alnico III of alnico V. Zeker geen ceramic.

    Paar modellen die ik heel erg fijn vind:
    De Seymour Duncan Greenie model;
    De Seymour Duncan Antiquities (echt, waanzinnig goed, maar niet goedkoop)
    De Seymour Duncan Concept set (gebaseerd op de prototype JB/Jazz set; minder hot, meer open, minder strak)
    BKP Mule (ontzettend allround, veelzijdig)
    BKP Black Dog (iets meer powerrrr)
    BKP Stormy Monday (open, transparant, niet heel scherp)
    Dimarzio 36th anniversary (lekker veel mid, niet idioot hot maar gewoon een smaakvolle sound die lekker overal doorheen prikt)
    Dimarzio Air Norton (iets hotter)
    Lundgren Heaven57 (heel fijne PAF inspired pickup met ontzettend veel transparantie en articulatie)
    Lundgren The One (iets hotter)
    Lundgren Black Heaven (open, gedefinieerd, strakkkkk en ontzettend aanslaggevoelig; de alnico V versie vind ik veel prettiger; minder snerpend in het hoog, wat een compromis is voor hen die lager stemmen dan drop C, want dan is die ceramische versie ideaal)

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Blow by Blow was op een telecaster met heel vroege versies van de Seymour Duncan JB en Jazz pickups. Nog lang geen strat.
    Humbuckers zouden stil moeten zijn, daarom heten het humbuckers

    Als je niet al te hotte pickups wilt die open klinken, zou ik kijken naar PAF style pickups. Iets tussen de 7.5 en 8.5 K, alnico II of alnico IV, of alnico III of alnico V. Zeker geen ceramic.

    Paar modellen die ik heel erg fijn vind:
    De Seymour Duncan Greenie model;
    De Seymour Duncan Antiquities (echt, waanzinnig goed, maar niet goedkoop)
    De Seymour Duncan Concept set (gebaseerd op de prototype JB/Jazz set; minder hot, meer open, minder strak)
    BKP Mule (ontzettend allround, veelzijdig)
    BKP Black Dog (iets meer powerrrr)
    BKP Stormy Monday (open, transparant, niet heel scherp)
    Dimarzio 36th anniversary (lekker veel mid, niet idioot hot maar gewoon een smaakvolle sound die lekker overal doorheen prikt)
    Dimarzio Air Norton (iets hotter)
    Lundgren Heaven57 (heel fijne PAF inspired pickup met ontzettend veel transparantie en articulatie)
    Lundgren The One (iets hotter)
    Lundgren Black Heaven (open, gedefinieerd, strakkkkk en ontzettend aanslaggevoelig; de alnico V versie vind ik veel prettiger; minder snerpend in het hoog, wat een compromis is voor hen die lager stemmen dan drop C, want dan is die ceramische versie ideaal)
    Goede tips! Blow by Blow is zijn Les Paul hoofdzakelijk. Maar er staat ook al wat strat op. Maar het ging mij om zijn Les Paul humbucker geluid wat hij in die periode had.

    Zijn die pick-ups die je de noemt volledig stil? Of zijn actieve pick-ups nog veel stiller?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    De fluence moderns, Abasi's, classics, zijn écht niet hotter dan een setje passieve pickups.

    Minder brom en ruis, een heel consistent product (elke EMG klinkt als de volgende; fluence idem): dat zijn de voordelen.

    De EMG81 is wel wat hotter dan de meeste andere pups, maar het is niet alsof je er een Fender Twin mee kan laten klinken als een Soldano.

    Actief is gewoon een specifiek gereedschap waar sommigen heel blij van worden. Ik vind er zelf geen klap aan, maar ik weet dat velen het helemaal te gek vinden.
    Thanks. Eigenlijk raar dan dat ultrastrakke metal/djent boys niet allemaal actief gebruiken? Want die hebben echt 2823124 noise gates in hun chain, sokken en haarbaanden om de hals, dippen hun elementen in wax en oefenen urenlang op hun tehcniek on ongewenst gepiep en gebrom te elimineren.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Nop, Blow by Blow is écht niet (alleen) zijn LP. Ik moest zelf ook weer even zoeken maar voila:

    https://guitarplayer.wordpress.com/2...ck-gear-guide/

    THE JEFF BECK SOUND – ALL ABOUT JEFF BECK’S GEAR THROUGHOUT THE YEARS:Jeff Beck’s gear at the time of “Blow By Blow” included a ’54 Les Paul and ’70s Strats through Marshall head/Univox cab, with boost and wah pedals. The solo on “Cause We’ve Ended as Lovers” played on ’58 Tele w/humbuckers.




  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Thanks. Eigenlijk raar dan dat ultrastrakke metal/djent boys niet allemaal actief gebruiken? Want die hebben echt 2823124 noise gates in hun chain, sokken en haarbaanden om de hals, dippen hun elementen in wax en oefenen urenlang op hun tehcniek on ongewenst gepiep en gebrom te elimineren.
    Noise gate heb je ook nodig met actieve pickups, want die noise gate haalt de noise weg die uit de pickup komt van het spelen (bv slecht afdempen van snaren). Dat haarbandje haalt die noise gedeeltelijk weg maar een actieve pickup helpt daar ook niet echt mee. De snaren zullen blijven rammelen áchter de topkam, met of zonder actieve pickups.

    In de wax dippen is altijd een goed plan als je met uberhaupt iets van volume of gain speelt. Een EMG is zelfs in de epoxy gedipt. Een EMG is eigenlijk een 'gewoon' passief element maar dan met een differential preamp erachter. Die preamp pakt het signaal van de spoelen, bewerkt ze individueel en voegt ze samen en voila, zo krijg je die EMG tone. De Fluence pups zijn volledig anders gemaakt en hebben een soort-van 3D geprinte stack spoelen. Heel andere opbouw.

    en waarom die djent boyz dus ook passief gebruiken? Omdat die actieve pickups een beetje tofu zijn met héel véél sriracha: kraak noch smaak, en alleen de proprietary saus maakt het enigszins te nassen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Nop, Blow by Blow is écht niet (alleen) zijn LP. Ik moest zelf ook weer even zoeken maar voila:

    https://guitarplayer.wordpress.com/2...ck-gear-guide/

    [/FONT][/COLOR]
    Klopt, dat zei ik ook toch. Hoofdzakelijk zijn LP en paar dingen op zijn strat. En die Tele 1 solo, dat wist ik niet. Vanaf Wired, het album erna, werd de strat belangrijker.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Thanks. Eigenlijk raar dan dat ultrastrakke metal/djent boys niet allemaal actief gebruiken? Want die hebben echt 2823124 noise gates in hun chain, sokken en haarbaanden om de hals, dippen hun elementen in wax en oefenen urenlang op hun tehcniek on ongewenst gepiep en gebrom te elimineren.
    Die noise gate kun je bij actieve pups dan wel weer minder heftig instellen omdat de elementen tussen het spelen door veel minder storende geluiden oppikken. Ik ervaar trouwens niet meteen meer output met mijn EMG's dan bij passieve SC's maar meer alsof het signaal door een subtiel ingestelde compressor gaat. Het klinkt als meer output zonder te gaan vervormen. Moeilijk te omschrijven eigenlijk.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Gaaf, dat klinkt best aantrekkelijk eigenlijk zo

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Gaaf, dat klinkt best aantrekkelijk eigenlijk zo
    Gewoon een keer proberen. Ik denk dat het bij de prog metal of metal wel goed werkt omdat je daar een strak en egaal geluid wil en ook bij top 40 werk bijvoorbeeld. Als je in de classic rock zit of blues zijn passieve pick-ups wellicht fijner.

    Voor een strak scheurgeluid en high gain dingen werken ze wel fijn. Niet dat ik een expert ben in actieve pickup, maar de paar keer dat ik ze geprobeerd heb waren dat mijn bevindingen. Al is dat ook al weer even geleden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top