Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50

Discussie: Aktieve elementen

  1. #1

    Standaard Aktieve elementen

    Zijn aktieve elementen specifiek voor rock/metal of zijn ze ook geschikt voor andere stijlen?
    Hoe lang gaan de batterijen. Mee?
    Thnx, Eric

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Over het algemeen toch wel >1000 uur (mede afhankelijk van de kwaliteit van de batterij, maar ook aantal en type pickups, seymour duncan geeft voor hun pickups weer wat anders aan dan EMG, etc)
    Houd er rekening mee dat dit bijna altijd gaat om uren dat er een jackplug in de output van de gitaar zit, en niet zuiver speeluren. Die jackplug schakelt (meestal) de preamp aan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Actieve elementen zijn voor alle stijlen geschikt. Zij hebben een breder frequentiebereik dan passieve elementen die een geweldige resonantiepiek hebben. Maar omdat we daar volkomen gewend aan zijn vinden we juist passieve pickups 'lekker' klinken en actieve niet.

    Actieve elementen excelleren vanwege hun transparante en heldere geluid juist daar waar veel effecten worden gebruik (Pink Floyd, b.v.) of waar veel distortion wordt gebruikt omdat ze ook met veel effecten of distortion nog een strak geluid opleveren.

    Ben zelf een fervente aanhanger van actieve elementen (ook in telecasters).

    Welke actieve elementen heb je op het oog?
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 10 september 2021 om 18:03
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In de '80s had ik een EMG HSS set in een custom Strat. Dat was in de tijd dat al die studio gitaristen daarop speelden. Verre van alleen rock of metal dus. Tegenwoordig zul je vast meer keuze hebben op dat gebied.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Hier krijg je een goed idee van de veelzijdigheid van deze pickups!

    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Een van mijn Strats is uitgerust met de EMG DG20 (Gilmour) set. Ik ben er zeer tevreden mee! Geschikt voor clean tot metal...
    De preamps (exg en spc) zijn erg leuk om mee te experimenteren maar in de praktijk gebruik ik ze nauwelijks.
    Batterij laatst eens gemeten na een 3/4 jaar dagelijks spelen: nog 8,6 volt. Dus dat valt reuze mee. Gewoon zo'n Lidl batterijtje.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    De discussie over actieve elementen of passieve elementen wordt veelste veel voorgesteld als een keuze of/of; of de een of de ander.
    Ik zie het meer als een kwestie van en/en.
    Beiden hebben hebben hun voordelen en nadelen.
    Maar als je meerdere gitaren hebt zou ik er zeker eentje met actieve elementen uitrusten.
    Van EMG's wordt wel gezegd dat ze op alle gitaren hetzelfde klinken (maw dat 'toonhout' er niet zo veel toe doet) dus het is een prima manier om een budget gitaar up te graden.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  8. #8

    Standaard

    Actieve elementen en passieve elementen zijn een smaak, of een gereedschap voor een klus.
    Een hoop spelers kiezen actieve elementen omdat ze dan een variabele uitsluiten in hun performance, zo zeggen ze. (minus de batterij)
    Sommigen klagen dat ze "clinisch" klinken, maar geloof me, ook jij bent fan van een nummer dat opgenomen is met actieve elementen.

    Al met al is het gewoon wat jij van je gitaar verwacht. Een vriend van mij heeft een Fender met 3 emg's er in en dat ding is echt fantastisch.

    De nieuwste grote speler op de actieve markt is Fishman met hun Fluence lijn. Niet goedkoop maar de opties zijn wel interessant.

  9. #9

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze vandaag even proberen.
    Mijn keuze is gevallen op de Epiphone les Paul prophecy. Ben benieuwd.
    Grtz, Eric
    Zelfs de toekomst is niet meer wat het geweest is!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Van EMG's wordt wel gezegd dat ze op alle gitaren hetzelfde klinken (maw dat 'toonhout' er niet zo veel toe doet) dus het is een prima manier om een budget gitaar up te graden.
    Maar wat ze zeggen is niet altijd waar
    Ik heb de klassieke EMG 81/85 in een gibson SG gehad, en dat klonk echt voor geen meter. Op een dikke les paul vind ik ze wel leuk. Maar dat kan dan dus eigenlijk niet volgens bovenstaande theorie.
    Als je een (goedkope) gitaar met brakke pickups (en potmeters) hebt, dan zal een goed setje actieve pickups best wel een verbetering zijn, maar een gif setje passieve natuurlijk ook.
    Ik zie upgraden naar aktief dan ook niet als dé manier om een brak klinkende gitaar goed te laten klinken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    De nieuwste grote speler op de actieve markt is Fishman met hun Fluence lijn. Niet goedkoop maar de opties zijn wel interessant.
    In vergelijking met bijvoorbeeld seymour duncan of EMG zijn ze nou ook weer niet superduur.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze vandaag even proberen.
    Mijn keuze is gevallen op de Epiphone les Paul prophecy. Ben benieuwd.
    Grtz, Eric
    Nice!
    Klopt het dat die een batterij-luikje aan de achterkant heeft?

    Zo nu en dan zie je ook nog weleens gitaren waarbij de batterij gewoon in de control cavity geprakt zit.
    Hij hoeft natuurlijk niet heel vaak vervangen te worden, maar een los klepje (of de Fishman Fluence batterij in control cavity afdekplaat vorm) vind ik sowieso een plus.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top