Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard Ross PC5100 galmt niet...



    "Nieuwe" aanwinst: een jarentachtig Ross PC5100 vijfkanaals PA mixer/versterker. Van die oude meuk met grote draaiknoppen en houten zijpanelen, love it! Alles schijnt goed te werken met uitzondering van de reverb... dus opengeschroefd, en wat blijkt: er is helemaal geeneens een reverbtank aanwezig. Wel een vervangen voedingstrafo, netjes gedaan, maar een ander formaat en dus anders gemonteerd. Er blijft echter genoeg ruimte over voor de reverbtank dus waarom die foetsie is, geen idee, het draadje met de tulpstekkers zit er ook nog origineel in. Nieuwe bestellen dan maar. Geen verstand van. Ook geen partslist of schema op het web te vinden.

    Schroefgatafstanden van de oude tank: lang 219mm, breed 75mm, open kant naar beneden. Zonder 220V heeft de rode tulp 8.2k weerstand en de witte oneindig, moet ik nog iets anders multimeten om de juiste reverbtank te bestellen? ToneFactory en TAD hebben er wel een stuk of zestig. Ik ben geen fan van heel veel reverb, moet ik het dan bij korte tijden houden zo ja hoeveel? Ander zinnig advies a.u.b.?

    Edit: Inmiddels de codering van reverb cans gevonden. Wat een puzzel: 8??2?1B
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 5 september 2021 om 14:55
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    De impedanties zijn wel een dingetje. Kun je meten met welke spanning de driver wordt gevoed en zien waaruit de driver qua componenten bestaat? Dan kun je misschien nog achterhalen wat de driver ongeveer kan aansturen.

    De ingang van zo'n veer is doorgaans vrij laagohmig en heeft een soort (hoofdtelefoon)eindtrapje nodig als driver.
    De uitgang is juist relatief hoogohmig (spoeltje met veel windingen) om er nog een beetje signaal uit te krijgen. Sluit dus een veer in de goede richting aan.

    Ik zou ook eerst de driver nog testen, want je weet dus ook niet of die werkt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hee dank je Plant.
    De componenten zijn wel zichtbaar, maar de koperdraden niet, dan moet ik het knoppenbord eruit halen (en da's een poepie meer werk dan even kijken).
    Op deze foto gaat de dubbele zwarte kabel met tyrap linksboven naar de tulpstekkers, de tweede potmeter van links onderaan is de Master Reverb.



    Heb ook nog gevonden: een manual/schema/partslist van z'n grote broer PC6400, daarin is sprake van een FB2C1B reverb unit.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 5 september 2021 om 18:34
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4

    Standaard

    Plant heeft een punt met z'n impedanties. Idiote is daarna dat ik hier een stapeltje hammonds heb liggen, 1over de jaren uit orgels getrokken, die allemaal zijn toebedeeld met een vrij hoge ingangsimpedantie (type F dus..). Dat had dus tot gevolg dat ik voor een deluxe reverb clone onlangs alsnog, gvd-je, een galmveer aan het kopen was.

    Als we er nou eens van uitgaan dat ze bij Ross ook liever lui dan moe waren dan zou het goed kunne zijn dat ze stukken design herbruikten.Op elektrotanya staat de service manual voor de PC6130.

    https://elektrotanya.com/ross_pc-613...wnload.html#dl

    Dat brengt je echter geen r33t verder aangezien het type daar niet gespecificeerd staat. Maar je bent handig genoeg om te bepalen of jouw apparaat hetzelfde circuit heeft. Mocht je daarna het expiriment met een hoogimpedante veer aan willen, dan ben je van harte welkom om er hier eentje op te pikken. Is ongeveer een half uurtje rijden.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    En dank aan Dirk-Hendrik!
    Ga ik even mee aan de studie, het papier vergelijken met het apparaat.
    Gelukkig heb ik al een leesbril.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    ... daarin is sprake van een FB2C1B reverb unit.
    Ik zie in dat schema en op jouw foto eigenlijk alleen gewone op-amps. Die gaan geen 10Ω o.i.d. aansturen.

    Een wilde gok is - als beide modellen dezelfde tank bevatten - dat het gezien het type dan de Accutronics Reverb Can 8FB2C1B is?

    Die is idd niet laagohmig op de ingang. Gezien de afmetingen die je op de schroefgaten meet en de buitenmaten die zij specificeren lijkt het ook wel te passen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht

    Zonder 220V heeft de rode tulp 8.2k weerstand en de witte oneindig 8??2?1B
    Impedantie's zijn idd belangrijk Toch kun je al een en ander testen voor je tot koop overgaat. Om te beginnen heb ik een beetje moeite met oneindig. Je moet zoiezo iets meten op de plug zowel van de driver als de receiver kant. Als je het ding aan zet met de reveb open dan moet een van de pluggen brommen als een idioot mits je de tip even aanraakt. Verbind je de tips met elkaar dan zou je een hels kabaal moeten horen als in een zwaar overstuurde amp. Als de driver namelijk goed is staat daar signaal op en de andere kant is de ingang van een gevoelige versterkertrap.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Dankjewel Cluseau.
    Ga ik morgen testen, ben nu niet scherp genoeg... tiet zat ja.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je het ding aan zet met de reverb open dan moet een van de pluggen brommen als een idioot mits je de tip even aanraakt.
    Check, de witte plug. Stand van de Channel Reverb knoppen maakt niet uit, stand van de Master Reverb knop wel. Dat is dan de receiver?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Verbind je de tips met elkaar dan zou je een hels kabaal moeten horen als in een zwaar overstuurde amp.
    Check, een hoop gekraak. Dan doet de driver het dus ook.

    De huls van de rode tulp heeft contact naar massa, de witte niet.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 6 september 2021 om 20:41
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    ... De huls van de rode tulp heeft contact naar massa, de witte niet.
    Dat is vast gedaan om een aardlus te voorkomen.
    De veer uit mijn vorige link geeft dan een probleem als ik het zo lees:

    Connectors: C = Input Insulated / Output Grounded
    Als de witte tulp de receiver is en die heeft geen aardverbinding terwijl de output van de veer daar wel een aardverbinding zou moeten maken dan zweeft het daar dus.

    Als de rode tulp de driver is en die heeft wel een aardverbinding terwijl de input van de veer geïsoleerd is, dan zweeft het daar dus ook.

    Je kunt het altijd nog handmatig aanpassen, maar het is wel even goed om dat in gedachten te houden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top