Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    610

    Standaard Frets vlakken - over de hele hals?

    Goedemiddag allemaal,

    Sinds kort een partscaster samengesteld. Squier body, aliexpress hals. Hals is prima, op de frets na. Deze lopen aan op de hogere posities, vanaf de 15e fret. Frets tot en met de 15e pos. lijken perfect, hier is geen buzz hoorbaar. Nu mijn vraag: is het toch gebruikelijk in deze, om de hele hals te vlakken, of alleen vanaf positie 15, en deze wat lager te krijgen dan 1-14? Ikzelf ben geneigd om de hele hals te doen, maar is dat wel noodzakelijk?

    Alvast dank!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Wat soms wel eens gedaan wordt is een 'fall away' of hoe je het wil noemen. Dan level je vlak tot de 12e of 13e fret. En dan plak je wat tape op de 12e fret en vlak je de laatst frets. Hierdoor lopen de laatste frets eigenlijk overdreven gezien iets af. Dit voorkomt dat je hier buzz krijgt wanneer je brug laag staat.

    Echter bij een goed afgestelde gitaar zou dit niet nodig hoeven zijn. Het is dus een optie om snel je probleem op te lossen, maar netter is om de gehele hals te vlakken. Dit kost alleen wel een stuk meer tijd uiteraard.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Ja, eerst goed kijken wat je probleem precies is, de oorzaak en hoe op te lossen.

    Het gaat er niet om of iets gebruikelijk is of dat er iets wel of niet aanloopt, het gaat er om dat de frets vlak zijn.
    Het kan trouwens ook zomaar zijn dat de frets prima zijn maar het hout is gaan werken maar links of rechtsom, je moet vlakken.
    Uit ervaring weet ik dat een gedeelte vlakken heel lastig is omdat je de afwijking dan gradueel moet verdelen over de rest maar goed,
    om een goed beeld over het vlakverloop te krijgen gebruik je een rechte lineaal met een lamp er achter en als je gaat vlakken gebruik je een zwarte marker om het verloop te monitoren.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    610

    Standaard

    Dank voor jullie input!! Ik dacht me er snel vanaf te kunnen maken, door de laatste frets te vlakken. Klinkt dus te mooi om waar te zijn. Ik ga morgen de hals demonteren, recht zetten (ik heb zo'n fretlineaal waardoor je dit relatief gemakkelijk ziet) en dan eens rustig kijken. Dat wordt dan de hele hals vlakken, en afwerken zoals crownen en polijsten. Hele klus, maar dat is dit gitaartje echt wel waard!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Eerst kijken wat er aan de hand is inderdaad.

    Het weg laten vallen boven de vijftiende fret doe ik eigenlijk altijd maar dan heel licht. Ik begin dan met alle frets boven de vijftiende, vervolgens boven de zestiende en zo verder. Intussen goed in de gaten houden wat je doet, of de slijtage evenredig is. Bij zo'n korte stroke is het (nog) lastiger om de druk goed te verdelen, tenminste dat is mijn ervaring.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    610

    Standaard

    Nou, ben er dinsdagavond en gisteren druk mee geweest, maar het resultaat mag er zijn! Niet dat ik actie ver heb verlaagd uiteindelijk, ik vind een wat hogere actie bij deze gitaar juist prettig en klinkt een stuk beter dan de snaren praktisch op de frets te zetten, zoals met sommige gitaren wel het geval is. Dit stratje speelt veel beter dan eerst! Dank allemaal voor de tips!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik vind het geen enkel probleem om de laatste frets aan te pakken als alles OK is t/m de 15e fret. Kan je direct niet alleen de fall-off erin vlakken maar ook gelijk de radius ietjes vlakker maken zodat je de actie nog lager kan krijgen en toch nog kan benden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Op zich geen probleem zolang je niet te enthousiast gaat vijlen (óf wanneer je toch nooit boven de 15e fret speelt )

    Stel je voor dat je heel extreem de top gaat afvlakken dan zie je ook welk ander probleem je daarmee creëert.
    Dat vlakken werkt als een weegschaal, alles wat je hier weghaalt heeft voor daar consequenties.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top