Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1

    Gas Is Gibson toch nog steeds gek? Gibson Tony Iommi SG Special

    Heet punt van discussie de laatste tijd, een dubbel p90 SG special met een wraparound brug (en de monkey sticker) in heritage cherry.
    Normaliter gaat een SG Special voor +- 1300-1400, de Iommi signature kost tussen de 2400 en 2500 euro voor zover ik heb kunnen vinden.

    Wat is jullie mening: Cashgrab van Gibson omdat er een naam op staat, of hebben ze meer met deze gitaar gedaan dan alleen een andere brug en 2 p90's?

    Nee, ik heb het niet over de Monkey replica die de custom shop gemaakt heeft en 25000 kost.
    Ze hebben mocht je het gemist hebben onlangs een niet-limited en niet replica-aged Tony Iommi signature SG uitgebracht in de SG Special reeks: https://www.gibson.com/Guitar/USAH24...Vintage-Cherry

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Cashgrab sowieso, dat is min of mee het hele idee van een bedrijf.
    Maar je moet misschien het idee dat er enorme verschillen zitten in gitaren eenmaal boven de 1000 euro een beetje loslaten, afgezien dat het vaak om zaken gaan die zich niet direct in de gitaar zelf reflecteren gaat meer = beter niet per definitie op.

    Bij Gibson regeert marketing dwz men maakt producten voor markt segmenten omdat de markt zo werkt, hence je post.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Cashgrab sowieso, dat is min of mee het hele idee van een bedrijf.
    Maar je moet misschien het idee dat er enorme verschillen zitten in gitaren eenmaal boven de 1000 euro een beetje loslaten, afgezien dat het vaak om zaken gaan die zich niet direct in de gitaar zelf reflecteren gaat meer = beter niet per definitie op.

    Bij Gibson regeert marketing dwz men maakt producten voor markt segmenten omdat de markt zo werkt, hence je post.
    I mean, ik snap dat een gitaar van 4000 euro niet 2x zo goed is als een van 2000 euro, hell, afhankelijk van smaak kan ie wel 2x zo slecht zijn. 't gaat in die prijscategorie vooral nog om fit, finish en gebruikte materialen.

    Maar sorry, een naampje en een andere brug ergens op plakken en dan meteen een 70% upmark? Dan mag je toch verwachten dat er meer met een gitaar gebeurd tov. het normale model voor dat geld. Bijvoorbeeld een goede fret end behandeling en stalen frets.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Het zou me niks verbazen.
    Ik heb het idee dat er 2 soorten signatures zijn, die waar de artiest zich mee bemoeit heeft en die waar marketing zich mee bemoeit heeft. Vooral die laatste denkt in marges dus als je er een paar duizend meer van kan verkopen door er een naam op te plakken en de prijs te verdubbelen neem ik aan dat men het niet zal laten. En als je doelt op ethiek, dat gaat over zeehondjes.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard Is Gibson toch nog steeds gek? Gibson Tony Iommi SG Special

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    I mean, ik snap dat een gitaar van 4000 euro niet 2x zo goed is als een van 2000 euro, hell, afhankelijk van smaak kan ie wel 2x zo slecht zijn. 't gaat in die prijscategorie vooral nog om fit, finish en gebruikte materialen.

    Maar sorry, een naampje en een andere brug ergens op plakken en dan meteen een 70% upmark? Dan mag je toch verwachten dat er meer met een gitaar gebeurd tov. het normale model voor dat geld. Bijvoorbeeld een goede fret end behandeling en stalen frets.
    Kijk eens naar de upmarket vanaf bijv een LP van iets van 5k naar 10k plus. Qua specsheet weinig verschil, wellicht een andere tennon en door een andere bouwer geswaffeld. Een goede fret end behandeling mag je op beide wel verwachten en stalen frets is natuurlijk niet true historic dus no go.

    Je moet niet alles willen verklaren in specs. Het is dat gevoel op het moment dat je ‘m vastpakt hè…


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik denk ook dat de markt voor top dollar signatures niet de hardwerkende elke euro omdraaiende ik-moet-kiezen-tussen-een-wasmachine-of-de-APK gitarist is maar de hobby gitarist die nooit op een podium komt maar een gitaar vooral post op Insta en gitaarfora.
    Niet dit forumpje maar de grote jongens als TDPR, Les Paul, strat talk, Gearpage, Justin, Reddit etc
    Dat zijn ook vooral degene die zeiken over superkleine historisch correcte details maar het ding anyway kopen om het in een eikenhouten vitrine op te hangen.
    Ik denk dat die markt best groot is.
    Mijn punt is eigenlijk, daar moeten wij ons niet druk om maken, die redden het best zonder ons.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 augustus 2021 om 14:33
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Goede punten TBF. De nuchtere hollandse jongen in mij kwam alleen even naar boven bij het zien van dat prijsverschil.
    Als investering zal het ook best een slimme zet zijn, zo'n ding kopen, in goede staat bewaren, en over een jaar of wat weer verkopen met winst (inclusief inflatie).
    De used market ziet nog steeds graag Gibsons van handen wisselen omdat er altijd mensen zijn die het geld er voor geven.
    Laatst gewijzigd door R.J; 25 augustus 2021 om 14:40

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja, die markt blijft me verbazen,
    ik ken het van Ferrari, kondigen een limited model aan dat dan al uitverkocht is voordat het de showroom haalt,
    kleine dus exclusieve productie is veel duurder dan massa maar je kan ook meer vragen,
    Ik zie dat tegenwoordig ook terug in bulk goederen, Superdry heeft een "dry" lijn die 4 x zo duur is als zijn reguliere wegens kleine oplage en Nike's worden verkocht met een timeslot en zijn een uur na release al op.
    We hebben het hier over gympies uit een Chinese fabriek hè.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik heb geen idee verder, maar ik heb al een tijdje GAS voor een LP special dubbelkut (die nu niet meer als "normaal" of tribute model te koop is, maar enkel nog als customshop...over marketing gesproken), maar deze Iommi ziet er ook wel appetijtelijk uit!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.206

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb geen idee verder, maar ik heb al een tijdje GAS voor een LP special dubbelkut (die nu niet meer als "normaal" of tribute model te koop is, maar enkel nog als customshop...over marketing gesproken), maar deze Iommi ziet er ook wel appetijtelijk uit!
    Volgens mij hadden ze laatst een redelijk normaal geprijsde SC, die zou ik nog wel een willen. Maar dit was met 50s neck en ik wil slim taper.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top