Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 36 van 36
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bij Vox Humana kun je voor beide terecht; custom built en Allparts, maar wellicht goed om ze alledrie eens te bezoeken, zover is het niet vanuit Utrecht.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb nog even zitten puzzelen en meten. Als ik dit echt wil doorzetten heb ik een 22 fret hals nodig. Tussen brug en 12e fret komt ik ca. 1 cm te kort op mijn body.

    Dan moet de hals naar voren, en dan komt er een zichtbare spleet met een 21 frets hals. De overhang van een 22 frets hals valt hier mooi overheen. De spleet kan ik vullen met een blokje om contact te houden tussen hals en body.

    Dan vallen heel veel Squier halzen af, 22 frets zit alleen op Fender meen ik.

    Op Aliexpress is er een enorm aanbod van halzen, voor echt lage prijzen. Misschien moet ik daar een gokje wagen voor een paar tientjes. Als dat dan allemaal past en die gitaar is toch wel iets bijzonders, dan kan ik altijd nog opschalen naar een kwaliteitshals. Of terug naar de 24 inch hals, met een refret, als het een mislukt project is.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Nog even een laatste puntje, ik word het zelf ook wel een beetje zat namelijk.. Ik heb een mooie hals gevonden via Music Store, Een Göldo hals, 22 frets, rosewood.

    https://www.goeldo.de/luthier-worksh...2?number=&c=46

    Ik heb gevraagd hoe dik de hals is aan de achterkant, 25,4 mm in het midden. Dat is een maat die moet passen. Alleen, en dat is de dealbreaker, als de hals ca. 1 cm naar voren moet voor de juiste snaarlengte, dan moet ik de neck plate er af laten, en extra gaten boren in de body. Zoals op dit plaatje, die kruisjes worden dan nieuwe boorgaten.



    Ik had me dat niet gerealiseerd. Ik heb de spullen ook niet om dat zuiver en recht te boren. Het zou dus allemaal wel kunnen door iemand die er verstand van heeft, die extra gaten erin, en dan ook nog een centimeter speling in de neck pocket, ik zie het eigenlijk niet zitten om het zo te doen. Als die hals erop zit zal vlakken e.d. ook nog wel nodig zijn. Dus, einde van het verhaal is dat ik dan toch voor een refret ga, goede medium jumbo's erop.

    Kern van het probleem is dat die conversie nek eigenlijk geen conversie nek is, als de hals 1 centimeter moet schuiven. Hierdoor ben ik op een dwaalspoor gezet. Andersom werkt het ook niet, als de Jagmaster hals op een stratocaster wordt gezet, dan moet er een stukje af aan de achterkant.

    https://www.youtube.com/watch?v=lybeM0FdxU4
    Laatst gewijzigd door raabje; 1 november 2021 om 19:17

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou eerst even naar de winkel gaan, de makkelijkste optie altijd het eerst proberen.

    Voor 5 tientjes koop je al een bovenfrees.
    Toch zou ik echt oppassen als je er geen ervaring mee hebt.Ik heb een keer een freesje door de schutting zien verdwijnen.Wil dus zeggen dat je,zoiezo met elektrisch gereedschap op moet passen en blijven nadenken wat je doet!Overigens 2 mm uit de body is in 2 seconden gereed,sneller dan die hals smaller maken.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gewoon refretten die gitaar. Onder aan de streep ben je misschien wel net zo duur uit als een nieuwe neck kopen, die weer vlakken en aanpassen.
    Ik zou hem lekker origineel laten en refretten door een goeie luthier.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja, refret is het plan. Alleen even op mijn 13e maand wachten... Dat hele hals vervangen was dan alleen een gedachten experiment.

    Bij het plan om te veranderen naar een 25.5 inch hals had ik wel altijd het idee dat ik het zonder veel problemen ongedaan kon maken. Pocket lager maken is een logische gedachte, maar dat valt dan af. En waarom de gitaar origineel houden, het is een naar mijn idee toch soort van poor man's Kurt Cobain Jaguar.

    https://www.fender.com/en-US/electri...143001700.html

    Die van mij heeft de schakelaars niet en een andere brug, wel dezelfde pickups, alder body, rosewood fretboard. Met nieuwe frets zal ie weer lekker spelen, niet zo stroef als nu.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top