Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard waar losse hals kopen, tips?

    hallo Forum,

    Een vraag, ik heb hier een Squier Jagmaster 2010 met een 24 inch conversie neck (stock). Het is dus een grotere body met een kortere hals. Neck pocket is stratocaster.

    De frets zijn versleten en/of te laag naar mijn smaak. Ik raak het houd van de toets te veel aan, dat speelt stroef. Ik kan een refret doen, dat is een redelijk dure grap, maar ik zit ook te denken aan een andere hals erop zetten, 25.5 inch. Dat kan op deze gitaar, zonder problemen met intonatie (schijnt het volgens de internet verhalen).

    Los van de vraag of dit soort acties verstandig zijn om te doen, wat is een goed adres voor losse stratocaster halzen, en dan niet van die dure? Maple of rosewood. Dan kan ik me daar eens in verdiepen, en een keuze maken tussen refret, nieuwe hals of deze gitaar weg doen.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Rienk (The String) was altijd uw vertrouwde adres voor goedkope All Parts halzen, was altijd 100 euro ongelakt en 150 gelakt.
    Zal ondertussen misschien iets duurder zijn geworden maar ongetwijfeld nog steeds de helft van wat er doorgaans voor gevraagd wordt.
    Of je plukt dingen van Ebay maar je weet dan niet wat je krijgt,
    hoeft niet verkeerd te zijn maar ik ging altijd met een body naar The String want zelfs All Parts verschillen onderling, laat staan een vage herkomst.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    ja, bedankt, inderdaad The String, daar ben ik wel eens geweest, en in die buurt kom ik nog wel eens, Rialto zit daar ook. Via The String kwam ik ook uit bij Fern's gitaar voor een refret job.

    Ik ga daar dan binnenkort naartoe met mijn gitaar, om te kijken of het een realistisch project is. Eerst maar even vragen wat hij heeft liggen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb een hals van de String



    49,- compleet met tuners en nut. Er lag ook een Allparts hals, rosewood, maar die was zonder tuners, en zonder nut, en in vergelijking met deze voelde die wat ruw, scherpe rand langs het fretboard. En de Allparts neck heeft de stelschroef aan de onderkant, dat is niet zo praktisch, dus de keuzewas snel gemaakt.

    Er staat Fender USA op, geen serienummer. Mijn standaard inbus sleutel past erin, de inbussleutel van mijn USA strat is te klein voor deze hals. Dus of ie echt USA is, dat weet ik niet.

    Frets zijn als nieuw, lijkt me medium jumbo, moet ik even vergelijken met mijn andere gitaren.

    En of het esthetisch klopt met de body, vast niet, maar het is een player, dus wat maakt het uit.
    Laatst gewijzigd door raabje; 22 oktober 2021 om 16:37

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ikzelf zou ten alle tijden voor de allparts gegaan zijn maar soit, goede score, goedkoper ga je ze niet vinden. Logo is vast niet door Rienk erop geplakt maar wat dondert het, speule!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja,die Allparts neck (of een andere), dat kan altijd nog, eerst maar kijken of het überhaupt een succes wordt, ik ga nu even voor de gemakkelijke route.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    De update is dat het helemaal geen gemakkelijke route is, ik ben nu een uurtje bezig en ik loop vast. De neck pocket is niet diep genoeg, ik krijg de zadels niet hoger. De brug ligt vlak met strakkere veren, ik zou dat losser kunnen zetten, dan komt de hele brug omhoog. En ik heb het idee dat de brug net iets te ver naar voren staat nu, snaarlengte op de E is 642 mm, en op mijn strat is de E 647 mm. Die 642 mm kan niet langer worden, en bij de strat is er nog voldoende speling. Dan vraag ik me af of de gitaar te intoneren is.





    Ik zou de hals dunner kunnen schuren, neck pocket wil ik niet dieper frezen, dan past de originele hals niet meer. Werk voor een gitaarbouwer om het goed te krijgen denk ik, dat schiet zijn doel voorbij.

    De hals is exact hetzelfde als mijn USA strat wat fret ligging betreft, als ik ze tegen elkaar leg.
    Laatst gewijzigd door raabje; 22 oktober 2021 om 18:29

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Vandaar dat ik zei, met body naar de String
    maar dat kan altijd nog hè
    zeg je dat 't niet past, of ze een andere hebben die dat wel doet
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja inderdaad, en nu de gitaar uit elkaar ligt kan ik hem ook gemakkelijker meenemen, om te passen.

    Ik heb nog even zitten prutsen, als de hals wat vlakker geschuurd wordt, ca. 2-3mm eraf, en de hals wat verder naar voren in de pocket gezet wordt, dan zou het moeten passen. Maar hoeveel mm naar voren zetten, dat is lastig te bepalen, ca. 7-8 mm denk ik. Niet te weinig anders komt het nieuwe schroefgat in het bestaande schroefgat.

    Ik ga eerst maar eens terug naar the String.... Ik dacht dat Fender universeel was, als een soort van lego. Weer wat geleerd.

    Overigens had ik de kromming nog niet goed gezet, of de hals met een shim veel schuiner zetten. Maar het leek me niet de oplossing op dit moment.
    Laatst gewijzigd door raabje; 22 oktober 2021 om 19:01

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Het grootste issue bij aftermarket zijn altijd de afmetingen
    verschillende fabrieken, kleine afwijkingen in routers, metriek vs imperiaal, blauwe maandagen
    zelf testen, proof is in the pudding,
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top