Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Brom is minder met de 6CA7 maar niet helemaal weg.
    Versterker werkt verder prima lijkt het.

    Toch maar even wachten tot Cluseau tijd heeft om een blik te werpen. Weet vast direct waar het misgaat 😀

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    Toch maar even wachten tot Cluseau tijd heeft om een blik te werpen.
    Je hoeft niet langer te wachten hoor

  3. #13

    Standaard

    Kan zijn dat je print doorlekt…

    Meet ook even op de jack of daar spanning(mv) op staat om dit ook uit te sluiten.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ludeco Bekijk bericht
    Kan zijn dat je print doorlekt…

    Meet ook even op de jack of daar spanning(mv) op staat om dit ook uit te sluiten.
    Wat is dat? Doorlekkende print?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik weet niet of dit met printplaten het geval is, maar oudere materialen wilde nog wel eens vocht opnemen.
    Dan kon er inderdaad dus problemen ontstaan omdat de weerstand (ideaal oneindig) omlaag ging.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Wat is dat? Doorlekkende print?
    Een PCB-lek is een soort kortsluiting. Het is een gedeeltelijke verbinding tussen twee of meer netten die een weerstandswaarde vertoont tussen de grens die is bepaald voor een aanvaardbare continuïteit en een aanvaardbare isolatie.

    | ~ .. ~ | ~ .. ~ |

    Een lekroute op een printplaat kan leiden tot metaalmigratie van het ene spoor naar het andere. Dit gebeurt terwijl de printplaat in bedrijf is, zodat een harde kortsluiting ontstaat. Bronnen zijn ionische vervuiling (afzetting van metaalzouten) en vocht.

    Ook bijgeluiden zoals kraken, brom, statische geluiden kan hier een oorzaak van zijn.

    Het schoonmaken van een printplaats met o.a contactreiniger raad ik ook af!
    Laatst gewijzigd door Ludeco; 1 september 2021 om 13:54

  7. #17

    Standaard

    Gompie... weer wat geleerd. Nooit te oud om te leren.

    maar ik ga m'n geld daar voor dit probleem niet op inzetten denk ik. Die Brunetti heeft geen pertinax print maar gewoon en stuk epoxyprint mét een keurig soldeermasker dus dit soort schade als gevolg van vocht en afzetting van troep lijkt me, gezien de leeftijd, ook niet heel aannemelijk. Als het nou een ouwe jaren-70 Peavey zou zijn..
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Als het nou een ouwe jaren-70 Peavey zou zijn..
    Je kent dat geintje van de mashall's toch wel

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Om het topic netjes af te ronden even de oplossing van de klacht.

    Volgens bluegate had hij last van brom en was dit na vervangen van de eindbuizen al een stuk minder. Eenmaal op de testbank even gezamelijk gekeken wat er van de klachten overeind bleef. Het brom niveau over de load van 16 ohm was 400mVtt. Niet echt schikbarend maar toch hoorbaar als je een hoog rendement speaker hebt. Meting van het uitgangsvermogen bleef wel heel ver achter de buis voor de positieve signaalhelft leek nauwelijks te werken. Mooi, simpel klusje dus en na deze bevindingen bluegate heen gezonden (sluitingstijd en een rammelende maag).

    Eenmaal open gepeuterd de eindbuizen even omgewisseld om zo te kijken of de klacht door een buis werd veroorzaakt. Dat bleek niet zo te zijn, de fout bleef waar hij was. De sturing van de eindbuizen onder de maat en bovendien asymetrisch. Meting aan de fasedraaier gaf eigenlijk geen bijzondere afwijking te zien en toch ..... Buisje dan maar, geen resultaat. Wat is dit nu weer? Maakt het wel leuk natuurlijk maar de spanningen en stromen zijn zoals verwacht dus hier spookt het. De print is dubbelzijdig en zit aan alle kanten vast dus ff meten is niet simpel. Bovendien geen schema. Met de ohm meter zijn veel verbindingen te herleiden maar niet alle. Datgene wat boven water was te halen uitgetekend maar enkele verbindingen waren niet te vinden zonder het hele mainboard uit te bouwen. In een verduisterde ruimte een lampje aanbrengen onder de print wil nog wel eens helpen. De ontbrekende verbindingen kon ik ook in mn schema toevoegen en had nu een duidelijk beeld. Helaas geen oplossing, alles leek te wijzen naar een defecte buis maar dat had ik al twee keer uitgetest. Ik wilde namelijk weten wat er aan de andere zijde van de print gebeurde dus dat werd toch board uitbouwen %^*$%$!@%.



    Behalve een verlopen anode weerstand die de pret niet mocht drukken bleek de ellende in de buisvoet te zitten. Spanningen op de print gemeten kwamen niet overeen met de waarden direct onderaan de buisvoet. Voetje vervangen en alles weer naar wens met een uitgangsvermogen volgens spec.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Hulde voor het vinden en herstellen

    Vrijdag aan het einde van de dag kom ik 'm halen.
    Kan helaas niet eerder ivm werk.

    Tot vrijdag.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top