Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    voor iets als een tremelno moet ik eerst dat gat repareren, niet zeker of ik daar wel volledig zin in heb gezien mijn geschiedenis met deze gitaar inmiddels

    @Orpheo: Zo'n bit heb ik dus wel
    Maar: Lucifer, satéstokje of tandenstoker als vulhoudt dan?
    Of toch een deuvel als ik zo'n bit heb? (Weet alleen bij god niet meer waar ik 'm gelaten heb....)
    Lucifer: dat hout is redelijk zacht en daar grijpt de nieuwe schroef goed in. Satestok of tandenstoker is dénk ik te hard en dan kan het gebeuren dat wanneer je de schroef erin draait, het harde hout de schroef scheef laat lopen en dan heb je weer heel andere problemen.

    Deuvel: kan? Ik heb het zelf wel eens gedaan door het gat te verruimen naar 6mm en dan er een stuk rondhout in verlijmen zodat de schroef (3 of 3.5mm, weet ik niet meer) rondom 'vers' hout heeft om in te grijpen. Maar dat gat was ook echt bizar verruimd en gaan lubberen (maar dat was ook basswood; dat hout is zo zacht, je kan de body boetseren uit het hout).

    lucifertje is mijns inziens echt prima. Blijkt het toch onvoldoende dan kan je altijd nog met grof geschut aankomen

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik gebruik ook ‘altijd’ luciferhoutjes. Geen lijm, gewoon een stel in het gaatje stoppen, schroef erin klaar.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik gebruik ook ‘altijd’ luciferhoutjes. Geen lijm, gewoon een stel in het gaatje stoppen, schroef erin klaar.
    Je loopt het risico zonder de lijm dat bij het indraaien van de schroef de spoed van de schroef de lucifer uit het gat trekt. Of nog erger: de trem klauw trekt die schroef weer los omdat aan die ene kant waar de schroef zich vast wil grijpen, de lucifer los zit.

    Druppie lijm voorkomt de kans op gedoe later in het proces.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Lucifer: dat hout is redelijk zacht en daar grijpt de nieuwe schroef goed in. Satestok of tandenstoker is dénk ik te hard en dan kan het gebeuren dat wanneer je de schroef erin draait, het harde hout de schroef scheef laat lopen en dan heb je weer heel andere problemen.

    Deuvel: kan? Ik heb het zelf wel eens gedaan door het gat te verruimen naar 6mm en dan er een stuk rondhout in verlijmen zodat de schroef (3 of 3.5mm, weet ik niet meer) rondom 'vers' hout heeft om in te grijpen. Maar dat gat was ook echt bizar verruimd en gaan lubberen (maar dat was ook basswood; dat hout is zo zacht, je kan de body boetseren uit het hout).

    lucifertje is mijns inziens echt prima. Blijkt het toch onvoldoende dan kan je altijd nog met grof geschut aankomen
    Ja mijn originele probleem is ook een basswood gitaar waar 't jaren geleden al uitgelubberd was, toen dus de deuvels er in gelijmd

    Ga nu toch een blokkie hout achter het tremblock zetten dus als de schroeven in lucifers met lijm genoeg vast houden omdat proces te overleven is het helemaal goed.
    Laatst gewijzigd door R.J; 13 augustus 2021 om 16:41

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik zit eigenlijk te denken....Ik heb wel ooit halzen gezien met inserts, en dat de hals dan op de body bevestigd werd met schroeven met metrische draa. Ook weleens gezien dat men dit deed voor de potmeter/switch cavity , maar voor de klauw van de trem heb ik dit nog nooit gezien. Zou er geen fabrikant zijn die dit doet?
    Lijkt me voor reparatie ook wel elegant.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.359

    Standaard

    Ik denk dat dat wel eens vervelend kan gaan rammelen vanwege de speling van de bout in de insert.
    Bij een halsbevestiging draai je de bout muurvast in de insert waardoor deze niet rammelt,in dit geval niet.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die veren trekken de schroefdraad echt wel strak hoor, voor zover ze überhaupt speling zouden hebben.

  8. #18

    Standaard

    I mean, bij een tremolo steken de schroeven idd een end uit de cavity in, het zijn de veren en snaren die vervolgens de klauw strak houden.

    Heb nu 2 veren die aan 1 schroefje trekken, heb 't er toch wel goed in gelijmd dan die deuvel. (Okay, en ik heb de bar naar achter gedraaid en daar de deksel van de koffer op laten rusten)

    Also, je kan ook altijd een stripje foam in je veer schuiven.

  9. #19

    Standaard

    1 ding nog Orpheo, is het nog aan te raden iets van titebond te halen, of moet elke houtlijm het kunnen doen? ��

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gewoon witte houtlijm. Ik zag die vanmiddag nog bij de Action staan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top