Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 45
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    Orph zou je eens een filmpje kunnen maken van hoe jij een fret of 2 polijst?
    Ja, tja... zou het wel kunnen als ik weer eens een gitaar op de bank heb liggen maar het is echt eenvoudig hoor. Na het vlakken (met grit 320), schuren met 320, 600, 1200, 2000 en dan de Meguiars pasta op een vilten wieltje op de Dremel en poetsen maar. Niet vergeten je fretboard af te tapen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    En micromesh?
    Ik stop met schuren na grit 2000 en dan direct de poetspasta. Als dat met RVS frets tot echt een glibberend glad resultaat leidt, dan vind ik schuren tot grit 10000 echt overbodig. Zeker op RVS (een RVS poetsmiddel is echt anders dan dat voor lak).

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik zie regelmatig de vraag voorbij komen: "hoe maak ik xxx schoon", of 'hoe onderhoud ik yyyy'. Omdat ik in een gitaarfabriek werk en m'n eigen gitaren maak heb ik bijna alles wel de revue zien passeren. Omdat kennis gedeeld moet worden (vind ik) slinger ik even mijn ervaringen hier neer.

    Frets opfrissen.

    Na verloop van tijd gaan frets, ook RVS frets, oxideren. Ze worden wat crummy en het speelt gewoon niet zo slick. Ik polijst daarom mijn frets, ook RVS, altijd met dit spul:




    https://www.amazon.nl/Meguiars-G1300.../dp/B0009U7Y14

    Dit is een redelijk harde pasta en ik gebruik een vilten polijstwiel op een dremel om na grit 2000 de frets te polijsten. Als je alleen maar even die oxidatie weg wilt halen, is dit echter grandioos spul en dan gewoon op een doekje (kom ik zo op) óf een leren zeem. Ja, gewoon een zeem waar je de ramen mee lapt!

    Lak opfrissen
    Ik lees zo ontiegelijk veel onzin over 'guitar polishes'. Die polish sets van Dunlop, D'Addario en wie nog meer, zijn gewoon geen polishes maar cleaners (kom ik zo op terug!). Je kan boenen wat je wilt maar fijne krasjes weghalen? Ho maar. Ik adviseer:



    https://www.carchemicals.nl/nl/heavy...EaAmHJEALw_wcB

    Meerdere redenen. Deze compound komt in kleine flesjes dus voor een consument ideaal geschikt. Je doet er ontzettend lang mee en het is geen gigantische investering. De compound is redelijk vloeibaar, je voelt de korrel niet zoals bij Commandant maar het slijpt wel ontzettend prettig. Je kan het op de onderstaande poetsdoek doen en dan boenen maar en hup, je gitaar is schoon. Het haalt ook aangekoekte troep van je gitaar weg. De slijpkorrel in de compound 'vervalt' bij gebruik. Het wordt dus een steeds fijnere compound naar mate je langer doorgaat met boenen. En het prettige is dat het zélf geen krassen achterlaat als je vanaf nul begint.

    Is de 400 te grof naar jouw smaak of wil je gewoon direct heel fijn beginnen? Okay:

    https://www.nonpaints.com/be/rupes-u...polijstmiddel&

    Deze is nog fijner dan de Menzerna en is echt een final step polish.

    Beide middelen zijn veilig voor je nitro-lak maar je moet die meuk niet laten zitten! Na het boenen, wéghalen! Gaat netjes weg met je poetsdoek en als het opgedroogd is, druppeltje water erbij (kan écht geen kwaad hoor, ook niet op een toets).

    Poetsdoek
    Om je lak even schoon te maken moet je een doek hebben die géén krassen achterlaat. Ik gebruik daarom een microvezel doek maar niet die je gewoon bij de Albert Heijn ofzo koopt, maar deze:

    https://www.nonpaintstore.nl/3m-5048...486-kopen.html

    Deze is betaalbaar maar ontzettend zacht en laat dus gewoon geen krassen achter. Of ik nou nitro of poly moet schoonboenen, dit is 'm. De gele en roze variant van deze doeken zijn trouwens ook dikke prima maar dit is altijd goed en veilig.

    Tape
    Tape is een ontzettend lastig product want gebruik nét de verkeerde en het vreet zich een weg door de lak, zéker bij nitrocellulose! Ik adviseer daarom deze tape:


    3M 1513. Komt in 19mm breed en dat is wel wat breed voor het aftapen van je frets (vanaf fret 10 moet je gewoon dit in tweeen snijden). Ik laat het voor míj in stukken snijden in bulk (100 rollen per keer, 6mm en 9mm breed) en dat werkt voor mij natuurlijk te gek omdat ik wekelijks tig gitaren moet aftapen maar als ik je 1 versie moest adviseren, is dit het.

    https://www.nonpaintstore.nl/3m-1513...13t-kopen.html

    Verder heeft Stewmac bruin en oranje binding tape en die doe ik vaak op het fretboard als ik vlak om het board zelf te beschermen. Ik heb daar geen lokaal alternatief voor om heel eerlijk te zijn.

    Ontvetter/cleaner
    Omdat hier ook wat grootverbruikers zijn van gitaren en schoonmaakmiddelen, adviseer ik dit:


    https://www.autolackdiscount.com/en/...2-5-liter.html

    Dit spul is écht te gek voor je fretboard als je aangekoekte gunk moet wegbikken en geen zin hebt om met een scheermesje te prieken. Ook is dit te gek om tussen de laklagen in te ontvetten.

    Olie
    Fretboards moeten in de olie, dat is bekend. Ik heb zelf de Dunlop Formula 65. Overal te verkrijgen; daar hoef je niet al te gewichtig over te doen.



    Cleaner
    Okay, we hebben dus het verwijderen van aanslag in de lak en/of kleine krasjes (menzerna of Rupes), we hebben het schoonmaken van aangekoekte troep. Maar wat nou als je gewoon alleen even na het spelen de gitaar een opfrisbeurtje wilt geven? Je eigen aangekoekte zweet - en bierresten weg wilt halen? Pak je dan Rupes of Menzerna? Welnee. Die middelen slijpen continue een laagje lak weg! Die Aquabase is prima maar komt in gigantische flessen en daar kunnen de meesten niks mee. Nee, ik adviseer dan deze:


    Polijsten doet 'ie écht niet, beloof ik je, maar schoonmaken en je gitaar opfrissen doet 'ie als de beste.

    Al deze middelen zijn veilig op nitro, hebben geen siliconen en zijn redelijk eenvoudig verkrijgbaar voor de consument.

    Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
    Top!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Good one Orph!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Orpheo! Welk schoonmaakmiddel zou je aanraden voor een oude Gibson SG? Deze heeft hier en daar al een vrij dunne laklaag en ik wil daar niet plots doorheen gaan.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Wat moet je schoonmaken. Als in, wat is aangekoekt.

    Sowieso geen alcohol of wasbenzine (eigenlijk... aquabase of een andere watergedragen ontvetter).

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ik gebruik van die biologisch afbreekbare ontvetter voor de ketting van mijn fietsen. Zou je die ook kunnen gebruiken op zo’n gitaar?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Moet wel kunnen denk ik. Even testen op een stukje van de body wat je niet ziet. Bv binnenkant pickup pocket, randje van de control cavity...zoiets.

    Check of er siliconen inzitten en wat de drager is.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Sopje met afwasmiddel werkt ook prima.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Briljant. Water op dunne nitro.

    Water trekt in die lak, met witte vlekken als gevolg. Níet doen!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top