Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 45 van 45
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Een paar dagen geleden mocht water niet, en nu wel.
    Is het heel gek als ik het als niet-chemicus niet meer begrijp?

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Een paar dagen geleden mocht water niet, en nu wel.
    Is het heel gek als ik het als niet-chemicus niet meer begrijp?
    Het een is een oplossing van zeep in water; het ander is een oplosmiddel van vetten op waterbasis.

    Die eerste penetreert je nitro met witte vlekken als gevolg. De ander niet.

    Hoe? Waarom? Lastig uit te leggen, ook ik weet het fijne er niet van (heb natuurkunde gestudeerd, geen chemie ). Ik weet alleen dat sop een heel, heel slecht idee is maar dat aquabase en soortgelijke middelen te gek zijn om aangekoekt vet op te lossen van je gitaar.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ah, ja...waarschijnlijk niet helemaal scherp van me; waterverdunbaar betekent natuurlijk niet dat er water in zit.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Het een is een oplossing van zeep in water; het ander is een oplosmiddel van vetten op waterbasis.

    Die eerste penetreert je nitro met witte vlekken als gevolg. De ander niet.

    Hoe? Waarom? Lastig uit te leggen, ook ik weet het fijne er niet van (heb natuurkunde gestudeerd, geen chemie )..
    Ik wel ;-) Er zijn verschillende soorten oplosmiddelen op waterbasis;

    - waterige oplossing met een alcohol (bijv isopropanol), of een keton (bijv aceton), de OH / =O groep in het alcohol / keton molecuul vormt waterstofbruggen met het water en zorgt voor oplossend vermogen in water, de organische kant van het molecuul is in staat om jouw vetzuren op te lossen.

    - een waterige oplossing met een meer of minder sterke concentratie natriumhydroxide. Bij organische chemie hebben we geleerd dat dit met een verzuur of een ander organisch molecuul kan verzepen. Dat lost vervolgens weer prima op in water.

    - zeep; micel met een hydrofiele kop (wil graag in polair water zitten) en een hydrofobe staart (wil graag in apolair vet/vuil zitten).

    Hier zijn wat meer ontwikkelde varianten ontworpen die in essentie hetzelfde werken als zeep (polair/apolair), maar onder de noemer surfactants (oppervlakte actieve stoffen) op de markt gebracht. Ik vermoed dat het oplosmiddel van Orpheo in deze categorie valt. Afhankelijk van de toepassing kun je een molecuul ontwerpen, dat beter/slechter oplost in water danwel organische moleculen (zoals cellulose lak), of dat meer of minder bestand is tegen extremere temperaturen, etc. (in deze tak van sport heb ik enkele jaren gewerkt als chemisch technoloog, waar surfactants o.a. gebruikt worden om raffinageprocessen beter te laten verlopen)

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Net mijn 150 euro MP Epi LP maar weer eens een beurtje gegeven met spulletjes van de Bax. Musicnomad Frine fretpoets. Dunlop system 65 01 cleaner & prep om de toets mee schoon te maken. 02 om de toets mee in de olie te zetten. Boss gitaarpoets. Voor doffe chroom hardware Valma chromecleaner van de autoshop. Schoon doekje. Nieuw setje Ernie Ball 010. Jongens/meisjes dan blinkt en speelt ie weer. Leuke hobby toch.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top